• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Var gick det fel och vad är mitt stora problem? Gåtan är löst.

Sålänge klockintresset funnits som en del av mitt liv har jag haft den här tingesten som The grail. Det är denna klocka jag drömt om, bland andra såklart.. men allra mest en sån här SMP300. 2254. 50..

Efter många mellanlandningar bestämde jag mig mot min sambos vetande att köpa den. Den dök liksom upp där, fullset. Vad det nu betyder. Tokfin på foton osv. Säljaren var trevlig. Allt var blommor och 2-taktsrök.

Den dök upp hos mitt ombud, jag drog från konsultmöte som en löning kan försvinna en fredagkväll när man är 20 bast och jöttetörstig. Öppnade paketet i bilen, på parkeringen. Den var bättre än vilken sportbil som helst. Den var verkligen jättefin. När jag förlängt länken satt den verkligen som en knogmacka. "Jag älskar den här jävla klockan"..

Två dagar senare när vi sitter där framför dumburken och hon frågar vad jag lusläser inser jag att det är fucking köp och sälj på klocksnack. Jag hade tydligen ägt klart den här nu också. Jag satt och kollade efter nästa klocka.

Snälla bullen, hjälp mig. Vilket är mitt stora bekymmer och vad föreslås bli en ersättare till 300an? Den som skulle vara min förevigt.

//hjälplöst sjuk i huvudet

Uppdatering: Gåtan är löst. Jag är beroende. Resans har just börjat, snart har jag pantsatt hus och kärring. Köpt en rolex med bling, förmodligen satt ut den till försäljning och börjat leta en ny. Det är bara logiskt.

Allvarligt, tack för alla goda råd och framförallt alla goda skratt. Ni är sanna vänner 😍

Senast ändrad:
Sålänge klockintresset funnits som en del av mitt liv har jag haft den här tingesten som The grail. Det är denna klocka jag drömt om, bland andra såklart.. men allra mest en sån här SMP300. 2254. 50..

Efter många mellanlandningar bestämde jag mig mot min sambos vetande att köpa den. Den dök liksom upp där, fullset. Vad det nu betyder. Tokfin på foton osv. Säljaren var trevlig. Allt var blommor och 2-taktsrök.

Den dök upp hos mitt ombud, jag drog från konsultmöte som en löning kan försvinna en fredagkväll när man är 20 bast och jöttetörstig. Öppnade paketet i bilen, på parkeringen. Den var bättre än vilken sportbil som helst. Den var verkligen jättefin. När jag förlängt länken satt den verkligen som en knogmacka. "Jag älskar den här jävla klockan"..

Två dagar senare när vi sitter där framför dumburken och hon frågar vad jag lusläser inser jag att det är fucking köp och sälj på klocksnack. Jag hade tydligen ägt klart den här nu också. Jag satt och kollade efter nästa klocka.

Snälla bullen, hjälp mig. Vilket är mitt stora bekymmer och vad föreslås bli en ersättare till 300an? Den som skulle vara min förevigt.

Been there, done that :)

Hög igenkänningsfaktor på det beteendet 😂
Min graal var en 114060 och när jag väl slog till och löste en så blev det en kort romans på ett par månader.

Senast ändrad:
Gratulerar!🎂
Du är härmed fullvärdig WIS och vi välkomnar dig till sekten med öppna armar 😆

Ta det lugnt, andas och njut lite.

Tycker det du beskriver är inget konstigt alls. Jag har varit där många gånger, det är väldigt få om ens någon klocka som lever upp till förväntningarna och priset när man väl får den och faktiskt äger den. Många gånger är "jakten" det roliga i historien.

Minns när jag köpte min första Rolex Sub 14060 för vad som då var en herrans massa pengar för mig. Jaha, var den inte roligare än så här liksom, fan vad länken är rasslig och tunn, och urtavlan är ju helt död, låset känns som något jag själv gjort på trä och metall slöjden.

Sedan köpte jag en Breitling (Jag älskar för övrigt Breitling) , fan ska inte lysmassan ska vara symetriskt applicerad, varje jävla lysmassa är ju ojämn mot den andra. Tycker inte indexen är rak, vad pröjsade jag 40 lax för? (Skulle vara länken då som är SUPER)

Bara för att avsluta på ett trevligt sätt. Vad blev jag nöjd med? Jo Grand Seiko, dyr men väldigt prisvärd enligt mig. Otroligt hantverk och jag kunde inte hitta några som helst fel och misstag på den. Skulle den ha ett andrahandsvärde som Rolex (och gärna gå upp i pris ;) )skulle det vara den absolut ultimata klockan all time high.

Senast ändrad:
Jag känner likadant, och genomgår den klassiska kurvan av klockintresset. Allt började med en Seiko och sedan en massa microbrands, g-shocks någon instegstudor och nu sitter jag och kollar på Breitling...

Du tänker fel. Det är inte en ersättare du letar efter det är en avbytare som låter gralen vila ibland.
Sedan är det svårt att förneka att jakten är en väldigt stor del av nöjet när det gäller klockor.:cool:

Du tänker fel. Det är inte en ersättare du letar efter det är en avbytare som låter gralen vila ibland.
Sedan är det svårt att förneka att jakten är en väldigt stor del av nöjet när det gäller klockor.:cool:
Japp, jakten är bannemig inte att förneka. Sökandet. Sen är det väl som med motorcyklar och tjejer, man måste prova en del innan man vet vad man gillar 😁

Jag känner likadant, och genomgår den klassiska kurvan av klockintresset. Allt började med en Seiko och sedan en massa microbrands, g-shocks någon instegstudor och nu sitter jag och kollar på Breitling...
Herrens vägar.. Jag började med en vild chansning på kaplans. Köpte en fin tudor, gjorde affär och lade ut den på försäljning. Köpte vintage omega, sålde den för att köpa en Oris. Den hade jag länge och varvade med någon seiko. Nu har det liksom spårat helt.

Tror också att ”jakten” kan vara en stor del av det som är kul med den här hobbyn. Njut av klockan och jaga med lite längre tidsperspektiv. Läs om omega till exempel istället för att läsa annonser.
Den är bra, testat det också. Köpte böcker ett tag för att stilla behovet. Men tillslut är det bara en fix som är en fix😆

Gratulerar!🎂
Du är härmed fullvärdig WIS och vi välkomnar dig till sekten med öppna armar 😆
Söker terapeut imorrn😁

Herrens vägar.. Jag började med en vild chansning på kaplans. Köpte en fin tudor, gjorde affär och lade ut den på försäljning. Köpte vintage omega, sålde den för att köpa en Oris. Den hade jag länge och varvade med någon seiko. Nu har det liksom spårat helt.
Det är inte ok, du hoppade över instegsfasen!?!
Gör om gör rätt!
Jag har själv hoppat förbi vintagefasen......nästan, men fastnade inte och skyndade snabbt igenom. Rolex och Patekfasen har jag redan bestämt att jag skiter i.

Vi är många, och det är väl därför Klocksnack finns.
Btw, du som nyss köpt en Luminor och redan tröttnat, hör av dig till @Snokas.

Det är inte ok, du hoppade över instegsfasen!?!
Gör om gör rätt!
Jag har själv hoppat förbi vintagefasen......nästan, men fastnade inte och skyndade snabbt igenom. Rolex och Patekfasen har jag redan bestämt att jag skiter i.
Jag hoppade inte över, har flera stycken jättelortiga ur. Såna där som jag tar på mig några dagar i veckan då jag känner för att vara lite dirty😁 nån seiko. Ibland snor jag grabbens tissot. 😆

@Hälsingebocken du är inte ensam om detta. Min analys är att alla vi på Klocksnack har en extra stark "samlar-gen" från den förhistoriska människan. Att det blev just klockor som vi samlar på är en ren slump - många av oss trillar dessutom dit på andra beroenden så som parfymer, skor, vin och öl (se forumdelen Lifestyle).

Som sagts! Du är inte ensam ;)
Hänt mig några gånger genom åren med. Oftast är det just dem där riktigt dyra gralarna som gör en besviken.
Man tror att allt ska bli perfekt och förväntningarna är skyhöga. Så sitter man där i soffan och hittar ett fel. Sedan två, osv...
Dock tycker jag det blivit lite bättre med tiden. Kanske har man blivit avtrubbad!?

Som sagts! Du är inte ensam ;)
Hänt mig några gånger genom åren med. Oftast är det just dem där riktigt dyra gralarna som gör en besviken.
Man tror att allt ska bli perfekt och förväntningarna är skyhöga. Så sitter man där i soffan och hittar ett fel. Sedan två, osv...
Dock tycker jag det blivit lite bättre med tiden. Kanske har man blivit avtrubbad!?
Förmodligen 😁

Jag vet inte... har man lusläst säljes under en längre tid i sin jakt så är det väl svårt att bara upphöra med det när man har funnit det man söker. Man liksom tar upp läsplattan för att kolla något helt annat och utan fatta vad som hände så kommer man på sig att plöja annonser där. Sen... klockan du köpt är inte flashig eller häftig som ex en fet Planet Ocean med keramisk tavla eller flertal Breilings Den är liksom bara jäkla bra på ett mer återhållet sätt, finns flera exempel på sådana klockor. Lligg lågt ett tag och försök skapa en relation till klockan, det sker inte på två dygn.

Problemet i ekvationen är att en SMP300. 2254. 50 eljest uppenbarligen aldrig kan vara en grail för någon

Den är ju inte så dyr eller svår att få tag i.
En graal skall ju vara i princip ouppnåelig eller åtminstone kräva stora uppoffringar för att man skall kunna äga en.
Alla har olika förutsättningar! Bara för att en Nautilus är i princip gratis för mej betyder det inte att du har råd att köpa nya nautilusar varje gång ditt barn tappar bort dem på skolgården.

Japp, jakten är bannemig inte att förneka. Sökandet. Sen är det väl som med motorcyklar och tjejer, man måste prova en del innan man vet vad man gillar 😁

Du....jävla tur vi inte bor i ett land där man kan åka MC året runt med glädje. Hade vi gjort det hade jag nog fan börjat samla på massa MC med. Känner det får räcka med klockor :D

Tillbaka
Topp