• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför gör man en fake Rolex av äkta Guld?

Ken

Omega
image.jpg
En bekant till mig äger en 16808 som han har ägd sen 20 år tillbaka tror att han gav 30k då,ingen box eller cert. efter att jag fick möjlighet igår att titta på den kändes den inte alls reko datumförstoring känns inte rätt bland annat,klockan är i äkta guld det har en guldsmed bekräftat min förvåning är varför gör man fake av äkta guld och sparar in på glaset som borde vara en billig peng i jämförelse !!!
OBS
Nej klockan är inte min.
image.jpg
 

JohnDoe

Rolex
Lättare att få ut premium pris o ingen tror den är fejk. Guldpriset är trots allt väsentligt lägre än klockans pris
 

Biffbert

Cartier
Det är ju rätt bisarrt...
Men man kan ju lättare sälja in att den är äkta om guldet är äkta.
Gemene man har nog lättare att känna igen fejkguld än fejkrolle..
Vidrigt är det i alla fall
Edit: Där var jag tvåa på bollen
 

DrDre

Patek
Ett tag fans det rätt mkt lösa boetter som flöt omkring på divers Köp och Sälj sidor. Skälet var tydligen att man i bla Kina köper en äkta rolex i stål och sedan tar man verk och andra delar som passar och köper en aftermarket boett i guld. Man får då ngt man tycker är nästan en Rolex men till ett mkt lägre pris.
 

Ken

Omega
Ett tag fans det rätt mkt lösa boetter som flöt omkring på divers Köp och Sälj sidor. Skälet var tydligen att man i bla Kina köper en äkta rolex i stål och sedan tar man verk och andra delar som passar och köper en aftermarket boett i guld. Man får då ngt man tycker är nästan en Rolex men till ett mkt lägre pris.
Skrämmande!
 

Ken

Omega
Länken kändes aningen för lätt,men hade inget att jämföra med förutom min 116613 där är ju bara hälften guld o hälften stål
 

Landshark

Cartier
En annan fråga: Ännu mer ofattbart varför någon köper en fejk (överhuvudtaget) men för 30.000 kr ?!!! :drowning:

(Han hade ju fått en bättre begagnad äkta Submariner för samma peng i mitten av 1990-talet, möjligen inte i helguld men i alla fall en äkta...)
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
kan även vara väldigt tjock guldplätering, går enkelt att blåsa vanliga guldsmeder så...
Har sett fake-daydates som har "passed" guldtestare förut, då med mycket tjock plätering.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
kan även vara väldigt tjock guldplätering, går enkelt att blåsa vanliga guldsmeder så...
Har sett fake-daydates som har "passed" guldtestare förut, då med mycket tjock plätering.

Har man bråttom och slarvar litet med proberstenen så kan det mycket väl bli så. Sen är man inte så sugen på att skrapa djupt på lite dyrare saker...
 

JohnDoe

Rolex
I våras dök det upp en guld AP som "parti guld" på kaplans pant auktion till skrotpris. Efter att ha diskuterat den i någon tråd här försvann den helt plötsligt.... Den såg inte helt ok ut..... Så det finns....
 
Topp