• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför kallar vi det för gråhandel?

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Sen kan det även vara så att gråhandeln täcker upp ett geografiskt område eller ett marknadsegment som man kanske inte når med vanliga återförsäljare. Om man tittar genom tillverkarens glasögon.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Sen är det ju flera stora återförsäljare som försöker råda bot på sånt här genom att sälja saker själva direkt till slutkund, sony till exempel försökte men det gick åt helvete :D

Frågan är om inte det försöket var (genom att snabbt hoppa över återförsäljarledet) för att man snabbt försökte köpa sig marknadsandelar.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Alternativet är att ge återförsäljaren en lägre rabattsats så det inte finns utrymme för prisdumpning. Att strypa tillförseln gynnar inte affärerna. Problemet är väl att de med stor omsättning och volymhandel får de bästa priserna, och det torde vara deras inköp som senare hamnar på den gråa marknaden.
Om marginalerna blir för låga flyttar butikerna fokus till andra märken. Varför sälja en Rolex med 15-marginal när de kan sälja en lika dyr Panerai med 50-marginal (påhittade siffror).
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Om marginalerna blir för låga flyttar butikerna fokus till andra märken. Varför sälja en Rolex med 15-marginal när de kan sälja en lika dyr Panerai med 50-marginal (påhittade siffror).

Det torde de även göra om man stryper tillförseln.
Sen behöver de inte få sämre marginal om de höjer utpriset.
 

Apansson

Torpare
Kriminella? Eftersom det är olagligt om vi nu pratar om Sverige.
Är väl inte olagligt att en specifik leverantör forcerar sina återförsäljare att hålla listpriserna? Däremot om Rolex och Omega skulle gå ihop och bestämma att en mekanisk klocka ska kosta 50k och aldrig mindre är det olagligt och priskartell. Däremot får du väl som tillverkare/leverantör vara mån om att premiumstatusen hos ditt varumärke bibehålls genom att alla återförsäljare håller samma pris, undviker priskrig.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Är väl inte olagligt att en specifik leverantör forcerar sina återförsäljare att hålla listpriserna? Däremot om Rolex och Omega skulle gå ihop och bestämma att en mekanisk klocka ska kosta 50k och aldrig mindre är det olagligt och priskartell. Däremot får du väl som tillverkare/leverantör vara mån om att premiumstatusen hos ditt varumärke bibehålls genom att alla återförsäljare håller samma pris, undviker priskrig.

Jo, bruttoprissättning, dvs att leverantör sätter utpriset till kund är olagligt i Sverige.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
image.jpeg


:woot:
 

JohnDoe

Rolex
Är väl inte olagligt att en specifik leverantör forcerar sina återförsäljare att hålla listpriserna? Däremot om Rolex och Omega skulle gå ihop och bestämma att en mekanisk klocka ska kosta 50k och aldrig mindre är det olagligt och priskartell. Däremot får du väl som tillverkare/leverantör vara mån om att premiumstatusen hos ditt varumärke bibehålls genom att alla återförsäljare håller samma pris, undviker priskrig.
Njae, det är faktiskt olagligt att kräva att ÅF håller samma pris. Se nedan under distributionsavtal. Sen är tyvärr inte klockbranschen inte något EU hetsar upp sig över. De har fullt upp med andra branscher.
image.png
 

pederr

Cartier
Frågan är vad klockmärkena och deras AD egentligen tycker om gråhandeln? AD
Sen kan det även vara så att gråhandeln täcker upp ett geografiskt område eller ett marknadsegment som man kanske inte når med vanliga återförsäljare. Om man tittar genom tillverkarens glasögon.
Sant. Det förefaller som att i a f svenska AD för märken en bit upp i näringskedjan inte satsar på nätbutiker. Ok att det går att köpa utan att besöka den fysiska butiken, men inte på samma sätt som t ex via Uret.se.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Du kan som leverantör lämna en rabattsats enligt avtal till återförsäljaren. Sedan kan du inte juridiskt påverka vilket pris återförsäljaren sätter på varan.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Men är inte Rolex prislista en rekommendation? Varenda AD jag har varit inne hos har varit beredd att ge rabatt. Mer på ådelmetaller och mindre på stål.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Frågan är vad klockmärkena och deras AD egentligen tycker om gråhandeln? AD

Sant. Det förefaller som att i a f svenska AD för märken en bit upp i näringskedjan inte satsar på nätbutiker. Ok att det går att köpa utan att besöka den fysiska butiken, men inte på samma sätt som t ex via Uret.se.

Precis. Återförsäljarna tycker förstås inte att det är roligt med gråhandeln eftersom det direkt ses som förlorade intäkter, men för tillverkaren är det ändå en såld produkt. Nu tänker jag generellt och inte bara klockor.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Min fundering var iofs inte varför de fanns utan mer varför parallellimport benämnas gråhandlare och därmed får en negativ klang. Men för min del är det okej att diskutera även varför de finns. De fyller ju onekligen en funktion för konsumenterna.

Parallellimport kan det ju inte vara. Tekniskt sett är det ingen import om klockorna kommer från annat EU-land ;).

Personligen har jag svårt för hela AD-modellen. Känns som en kvarleva från medeltiden. Jag tror att om EU-domstolen skulle få för sig att spendera tid på att undersöka hela klockindustrin så skulle man nog kunna fälla de flesta urtillverkarna för brott mot konkurrenslagstiftningen.

Men när det gäller gråhandlare, tror ni inte att tillverkare som Rolex i hemlighet faktiskt stödjer dessa försäljningskanaler? Gråhandlarna ger ju Rolex bra möjligheter till att kunna bedriva vinstmaximerande prisdiskriminering.
 

JohnDoe

Rolex
Parallellimport kan det ju inte vara. Tekniskt sett är det ingen import om klockorna kommer från annat EU-land ;).

Personligen har jag svårt för hela AD-modellen. Känns som en kvarleva från medeltiden. Jag tror att om EU-domstolen skulle få för sig att spendera tid på att undersöka hela klockindustrin så skulle man nog kunna fälla de flesta urtillverkarna för brott mot konkurrenslagstiftningen.
Helt rätt. De har haft reservdels och "servicemonopolen" upp i ett EU rättsfall men tyvärr är "lyxklockor" inte tillräckligt engagerade bland röstfiskande politiker och de (schweiziska klockindustrin) klarade sig undan på det berömda hårstrået. För den som orkar så är det ett öppet mål att driva.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Parallellimport kan det ju inte vara. Tekniskt sett är det ingen import om klockorna kommer från annat EU-land ;).

Personligen har jag svårt för hela AD-modellen. Känns som en kvarleva från medeltiden. Jag tror att om EU-domstolen skulle få för sig att spendera tid på att undersöka hela klockindustrin så skulle man nog kunna fälla de flesta urtillverkarna för brott mot konkurrenslagstiftningen.

Men när det gäller gråhandlare, tror ni inte att tillverkare som Rolex i hemlighet faktiskt stödjer dessa försäljningskanaler? Gråhandlarna ger ju Rolex bra möjligheter till att kunna bedriva vinstmaximerande prisdiskriminering.

Vad ska man göra utan återförsäljarleden då?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Helt rätt. De har haft reservdels och "servicemonopolen" upp i ett EU rättsfall men tyvärr är "lyxklockor" inte tillräckligt engagerade bland röstfiskande politiker och de (schweiziska klockindustrin) klarade sig undan på det berömda hårstrået. För den som orkar så är det ett öppet mål att driva.

Schweiz är inte med i EU.
 
Topp