• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Forumbugg Varför laggar det efter dom senaste förändringarna?

Nilas

Pandion
2-Faktor
Efter dom senaste förändringarna på forumet så känns det instabilt och laggar en hel del emellanåt.
Bilder tar lång tid och ibland även text, rätt svajigt alltså och irriterande.
Att det kom i samband med förändringarna kan ju knappast bara vara en tillfällighet så vad beror det på? 🤔
@hook @leben

Senast ändrad:
Jag har också sjuka laddnindstider på bilder och sidvisning i allmänhet. Startar jag om Chrome går det snabbt igen i cirka en minut eller så.. sedan tuggummi allover..

Upplever 0 skillnad faktiskt. Så det verkar inte vara ett konstant problem. Kör via iphone med safari och en macbook med chrome.

Det ska du vara glad för 👍.
Något har definitivt gjorts som har påverkat stabiliteten vid senaste ändringen där även handlarna kom in på vanliga köp&sälj samtidigt.

Provar igen, @hook eller @leben vad har hänt som kan ha orsakat nuvarande instabilitet ? 🤔

Efter dom senaste förändringarna på forumet så känns det instabilt och laggar en hel del emellanåt.
Bilder tar lång tid och ibland även text, rätt svajigt alltså och irriterande.
Att det kom i samband med förändringarna kan ju knappast bara vara en tillfällighet så vad beror det på? 🤔
@hook @leben

Inga långa laddningstider osv enligt stats.

Testat att kört en reset av din browser cache?

Inga långa laddningstider osv enligt stats.

Testat att kört en reset av din browser cache?

Japp, det var det första jag gjorde och varför efter alla år så skulle det infalla exakt med en ändring på forumet?.
Är även mobilnörd så ingen budgetlur heller som är för seg.
Har aldrig haft något som helst problem innan.
Inte gjort någon ändring för egen del heller så något är det.
Detta påminner lite om när man kontaktar dataavdelningen på jobb, "vi ser inga fel här, prova att starta om", sen efter en vecka "vi har upptäckt ett fel som håller på att ses över" 😅.
Nu är det påtalat i alla fall och flera verkar ha samma otroliga seghet ganska frekvent nu, har svårt att tro att det är en tillfällighet eller andras handhavandefel av något slag 🤷.

Over and out.

Japp, det var det första jag gjorde och varför efter alla år så skulle det infalla exakt med en ändring på forumet?.
Är även mobilnörd så ingen budgetlur heller som är för seg.
Har aldrig haft något som helst problem innan.
Inte gjort någon ändring för egen del heller så något är det.
Detta påminner lite om när man kontaktar dataavdelningen på jobb, "vi ser inga fel här, prova att starta om", sen efter en vecka "vi har upptäckt ett fel som håller på att ses över" 😅.
Nu är det påtalat i alla fall och flera verkar ha samma otroliga seghet ganska frekvent nu, har svårt att tro att det är en tillfällighet eller andras handhavandefel av något slag 🤷.

Over and out.

Kör du private relay tjänst från något håll?
Inte ovanligt att de strular med Cloudflare DNS som vi nyttjar.

Kör du private relay tjänst från något håll?
Inte ovanligt att de strular med Cloudflare DNS som vi nyttjar.

Nej inget Private relay eller VPN.
Har ni ändrat till Cloudflare DNS nu vid senaste ändringen eller ändrat något gällande någon server när ni ändrade på forumet häromdagen?
Har som sagt aldrig haft ett enda problem innan genom åren....förrän ni ändrade nyss, segheten och laggandet kom i direkt samband med det och då är det lätt att tro att något har hänt eller ändrats i samband med det också 🤔.
Fler än jag som gör samma reflektion så något är det känns det som.
Har ej iPhone och det för att jag inte tycker att dom varken är bäst, ledande eller smidigast att ha att göra med (om det tvistar di lärde 😊), det ska ju dock inte spela någon roll här tänker jag, det är väl inte enbart ändrat eller optimerat för IOS 🤔.
Känns nästan som att något inte riktigt räcker till numera och då laggar det emellanåt....ganska ofta.

Nej inget Private relay eller VPN.
Har ni ändrat till Cloudflare DNS nu vid senaste ändringen eller ändrat något gällande någon server när ni ändrade på forumet häromdagen?
Har som sagt aldrig haft ett enda problem innan genom åren....förrän ni ändrade nyss, segheten och laggandet kom i direkt samband med det och då är det lätt att tro att något har hänt eller ändrats i samband med det också 🤔.
Fler än jag som gör samma reflektion så något är det känns det som.
Har ej iPhone och det för att jag inte tycker att dom varken är bäst, ledande eller smidigast att ha att göra med (om det tvistar di lärde 😊), det ska ju dock inte spela någon roll här tänker jag, det är väl inte enbart ändrat eller optimerat för IOS 🤔.
Känns nästan som att något inte riktigt räcker till numera och då laggar det emellanåt....ganska ofta.

Vi har kört Cloudflare sen hösten 2018, senaste uppdateringen var flytt till ny server i augusti.

Vi kör 2 separata mätverktyg för prestanda och får även fram svarstider osv och det är inget som blivit sämre där utan snarare har vi ökat kapaciteten rejält vid uppdateringen.

Vad får du för TTL om du testar att pinga KS?

Vi har kört Cloudflare sen hösten 2018, senaste uppdateringen var flytt till ny server i augusti.

Vi kör 2 separata mätverktyg för prestanda och får även fram svarstider osv och det är inget som blivit sämre där utan snarare har vi ökat kapaciteten rejält vid uppdateringen.

Vad får du för TTL om du testar att pinga KS?

Ping Klocksnack se, 3 sekvenser: min 24, average 26, max 28.

Nej det känns ganska rimligt, testade nu igen och fick då 26, 26, 76 och connection timeout, 30, connection timeout. Inte lika bra om man säger så, något gör att det blir ojämna resultat 🤔.

Nej det känns ganska rimligt, testade nu igen och fick då 26, 26, 76 och connection timeout, 30, connection timeout. Inte lika bra om man säger så, något gör att det blir ojämna resultat 🤔.

Hade jag varit du hade jag helt klart kolla firmware i din router och kollat att den är senaste. När något droppar paket så är det på vägen från source till host och inte hos host.

Kör en tracert så vi får se alla hoppen den gör och tiden den tar där i mellan hoppen.

Hade jag varit du hade jag helt klart kolla firmware i din router och kollat att den är senaste. När något droppar paket så är det på vägen från source till host och inte hos host.

Kör en tracert så vi får se alla hoppen den gör och tiden den tar där i mellan hoppen.

Jo visst men flertalet har ju märkt en klar försämring gällande lagg och instabilitet och det började vid samma tidpunkt som att säljes slog ihop med handlarna så det är ju inte bara jag.
Frågan är varför en mängd medlemmar märker av en klar försämring vid samma tidpunkt, det kan ju knappast bero på min router i alla fall 🤔🤷

Edit: ska tilläggas att för egen del så har jag inga problem med lagg och dylikt mer än här på KS, då känns det lite underligt tycker jag 🤔.

Senast ändrad:
Ja det är lite märkligt, av dom som jag har pratat med i konversation gällande detta så säger ca 50% att det har börjat att lagga och 50% märker ingen större skillnad 🤔.
Jag hade problem med mitt bredband i fredags. Istf 1000mbit så låg jag på 70-80.
Gjorde allt strömlöst i 30 minuter och vips var det normalt. Hade flera kollegor som också hade haft sega nät.

Mycket segt för mig också idag. Aldrig varit med om liknande tidigare. Testat både i Chrome och Safari i mobilen.

Bifogar en sida på hur det ser ut i upp till 10 sekunder innan sidan laddat klart.

IMG_5143.png

Det ger nog mer info om ni (enklast på desktop) startar "Verktyg för Webbutveklare" (Heter lite olika på olika webbläsare).
Välj fliken "Network" och ladda om sidan. Då ser man vilken resurs som tar lång tid och man kan analysera mer i detalj vad som är långsamt.

För min del är det snabbt så jag ser inga problem.

Skärmbild_20241027_195403.png

FYI: Gissningsvis inte relaterat till att det är långsamt, men detta fel dyker upp i konsollen

Skärmbild_20241027_195804.png

Samma problem för mig också både på PC och Android. Det tar väldigt lång tid att ladda sidor och framförallt bilder. Andra sidor laddar snabbt och fint.

Testat att tömma cash, ladda ner andra webbläsare m.m.

Skönt att höra att jag iaf. inte är ensam om detta.

Det ger nog mer info om ni (enklast på desktop) startar "Verktyg för Webbutveklare" (Heter lite olika på olika webbläsare).
Välj fliken "Network" och ladda om sidan. Då ser man vilken resurs som tar lång tid och man kan analysera mer i detalj vad som är långsamt.

För min del är det snabbt så jag ser inga problem.

Skärmbild_20241027_195403.png

Är i stort sett alltid här inne på mobilen.
Något har hänt helt enkelt när ett stort antal användare vittnar om samma sega användarupplevelse gällande både bilder och sidor som knappt orkar att laddas upp längre.
Skulle vara oerhört märkligt om det plötsligt och samtidigt börjar fela hos gemene man och bara gällande KS-forumet.
Nu så roddar jag inte mer med mätningar gällande mina system, funkar perfekt med allt övrigt nämligen.
Dags att något startas om eller ses över från annat håll när många har samma problem helt plötsligt 🤔.

Jo visst men flertalet har ju märkt en klar försämring gällande lagg och instabilitet och det började vid samma tidpunkt som att säljes slog ihop med handlarna så det är ju inte bara jag.
Frågan är varför en mängd medlemmar märker av en klar försämring vid samma tidpunkt, det kan ju knappast bero på min router i alla fall 🤔🤷

Edit: ska tilläggas att för egen del så har jag inga problem med lagg och dylikt mer än här på KS, då känns det lite underligt tycker jag 🤔.
Ja jag har inga som helst surfproblem mot andra siter, 500/500, bra lur och snabb Azus router som är i princip ny. Så något KS relaterat är det nog.

Tillbaka
Topp