• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför så mycket kopior på just Panerai PAM005 och PAM111??

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Jag har börjat snegla åt Panerai-hållet, och hamnar förstås som så många andra i instegssegmentet för Luminor (PAM000, PAM005, PAM111 och PAM112). Det som slår mig efter lite googlande är att för PAM005 och PAM111 så dyker det snabbt upp en massa sidor med suspekta människor som glatt uttrycker hur stolta de är över sina välgjorda kopior, vilket både känns tråkigt som fenomen och obehagligt för mig som tänkt mig att ge mig ut på begagnat-jakt coh verkligen inte vill bli lurad att köpa en kopia. Detta verkar inte alls vara lika förekommande för PAM000 el PAM112, och inte heller för de lite dyrare 1950-modellerna.
Min fråga är om forumets samlade klokhet kan dels bekräfta att just de här modellerna är mer vanliga som kopior (och därmed lite mer risky att handla begagnat), och varför i så fall så är fallet? Har det att göra med att just den modellen är extra populär (t.ex. för att den liknar någon Pre-Vendôme samlarversion) eller för att den är extra tacksam att kopiera, eller vad? Är det sedan någon som har några särskilda tips på hur man känner igen kopiorna så är det ju också tacksamt.

Om jag bryter mot någon praxis genom att inte lägga denna fråga i Panerai-tråden så ber jag om ursäkt för detta och hoppas att någon Mod hjälper mig att flytta den.

Trevlig helg!
/Klocksebbe
 

sveol

Cartier
Om du skall vara säker när det gäller PAM = Äkthetsintyg. Kopiorna är så grymt bra idag just gällande PAM (de allra flesta modellerna) så att det är skrämmande. Jag skulle då aldrig se skillnad på en kopia eller äkta. Och då har jag sett båda versionerna bredvid varandra samtidigt (det var fest, massor av konstiga människor inbjudna).

Men det är nog lite vad du själv skriver, de är tacksamma att kopiera. Inte så många detaljer att f**ka upp.
 

wotan

Rolex
Om du skall vara säker när det gäller PAM = Äkthetsintyg. Kopiorna är så grymt bra idag just gällande PAM (de allra flesta modellerna) så att det är skrämmande. Jag skulle då aldrig se skillnad på en kopia eller äkta. Och då har jag sett båda versionerna bredvid varandra samtidigt (det var fest, massor av konstiga människor inbjudna).

Men det är nog lite vad du själv skriver, de är tacksamma att kopiera. Inte så många detaljer att f**ka upp.
Mao är originalet så dåligt att det är för lätt att kopiera?:)
 
Jag skulle jättegärna vilja se en bild på en 111 eller 112-kopia som anses vara omöjlig att avgöra som fejk.

Min gissning är att klockan ser ut som ett vrak redan på bilderna...
 

Sjokex

Omega
Kommer ihåg att när jag var i Thailand redan runt 2006 så fanns det Panerai kopior ÖVERALLT..
Dem var dominerande över Rolex.
 
Topp