• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför samlar inte kvinnor på klockor?

Är det kanske så att tjejer är lite mindre samlartyper? Det mesta som samlas (alltså inte bara köpa kläder och skor utan samla med ngn sorts tema, forum, auktioner, specialtidskrifter etc), samlas väl av män? Bilar, gitarrer, frimärken, vin, LP skivor, konst, antikviteter och jag får även intrycket att män är mer mycket mer inne på "memorabilia".

Är det kanske så att tjejer är lite mindre samlartyper? Det mesta som samlas (alltså inte bara köpa kläder och skor utan samla med ngn sorts tema, forum, auktioner, specialtidskrifter etc), samlas väl av män? Bilar, gitarrer, frimärken, vin, LP skivor, konst, antikviteter och jag får även intrycket att män är mer mycket mer inne på "memorabilia".

Där har du det.

Jag tror att män lättare blir mer besatta än kvinnor. Kvinnor köper dock gärna på sig prylar, t ex doftljus och servetter, utan att för den del samla på dem.

Fullständigt ovetenskapligt men välbyggt med erfarenhet. ;)

Mer än 99 % av alla supernördar är män. En förutsättning för att kunna vara en riktig nörd är pengar, i annat fall får man vara praktisk. Tjejer vill ha ombyte och köper hellre fler klockor/skor/armband/whatever och då går det inte att nörda ner sig för mycket utan det gäller att ha en översikt istället. Män kan däremot hålla sig till en enda sak och även hålla fast vid den. Ungefär som att tjejer kan hålla flera bollar i luften medan män kan hålla en stor boll i luften. ;) :blackeye:

/

Min fru har stenkoll på "mode" (kläder, solglasögon, smycken, handväskor mm), konst, musik och annat, men jag skulle nog inte betrakta henne som samlare. Hon äger och har visserligen ägt väldigt många olika par solglasögon, så hon skulle kunna definieras som samlare av solglasögon, men på något smart sätt har hon satt i system att det är helt naturligt att köpa ett par solglasögon inför varje sommar och gärna även inför hösten. Jag vet inte hur hon lyckas, men hon äger nog 10 par solglasögon och minst 5 handväskor utan att vara samlare. Genialt. :bored:

Fullständigt ovetenskapligt men välbyggt med erfarenhet. ;)
Mer än 99 % av alla supernördar är män. En förutsättning för att kunna vara en riktig nörd är pengar, i annat fall får man vara praktisk. Tjejer vill ha ombyte och köper hellre fler klockor/skor/armband/whatever och då går det inte att nörda ner sig för mycket utan det gäller att ha en översikt istället. Män kan däremot hålla sig till en enda sak och även hålla fast vid den. Ungefär som att tjejer kan hålla flera bollar i luften medan män kan hålla en stor boll i luften. ;):blackeye:
/

Håller med dig i sak, men frågar du frugan min, så har mina specialintressen skiftat. Ett tag inhandlades sneakers varje månad och "just nu" är det klockor som gäller.

Hehe, inte föra att vara den som är den. Men det känns som att frågan är fel ställd. Jag har ingen amning om varför jag på ett djupareplan är besatt av klockor. Men jag är det och jag älskar det.

Så denna diskussion är lite som en fika paus på ett mentalsjukhus där patienterna plötsligen tittade upp, kliade sig i huvudet och frågade sig "vart är brudarna?".

Men skulle jag ta ett försök om varför klockvärlden är mansdominerad så skulle jag gissa på att det är för att klockproducenterna fokuserat på män.

Man fokuserar på status och pengar. Något som män historisk haft mer av. Man försöker ge märken anrika historier och som tillbehör till yrken som dykare, astronaut, militär, läkare och konduktör. Som alla historiskt varit mansdominerade.

Den klockvärlden som finns för kvinnor har ju sedan blivit dominerad av modemärken som nöjt sig med design och totalt skitigt i urverk.

Sen vill jag tillägga att de flesta stora klocktillverkare också varit dåliga på att producera klockor till kvinnor. Tex vilken kvinna vill ha en lite diamant crusterad SMP?

Med det sagt är jag för trenden att kvinnor börjar bära herrur och tror bara att det är en tidsfråga innan kvinnorna kommer in i denna galenskap också.

Min hustru har vidareutvecklat sitt samlande på skor till att också innefatta klockor :facepalm:

My bad, då jag för att slippa gliringarna vid mina kockinköp ville 'mota Olle i grind' köpte en DJ åt henne...jag kunde aldrig ana vad jag satte i gång...:banghead:

Jag tror nog tyvärr det finns en till förklaring till att just män traditionellt sett förknippas med klockor. Det har och göra med vad den ursprungliga funktionen med klockor är; att visa tiden.

Under historien, vem har haft mest användning av att se hur lång tid som förflutit? Jo, män. Militärer, dykare, arbetare, chefer, tågpersonal osv osv, som tidigare var i stort sett enbart manliga. Under lååång tid var det BARA män som "arbetade" och behövde veta tid som förflutit. Kvinnornas roll (vad man nu än tycker om det) som hemmafruar och ta hand om barnen hade inte ett liknande behov av detta.

Och jag ser att delar av denna "kultur" lever kvar. Män har klocka för att den har ett användningsområde utöver som smycke (även om huvudområdet skiftat en del), medan kvinnors smycken enbart fungerar som smycken. Även övriga "smycken" som män bär har ett användningsområde utöver smyckesdelen. Manschettknappar, skjortknappar, slipsnål etc.

Vet ni hur svårt det är att hitta klockor till kvinnor av bra kvalitet och ingen pinsam parfymklocka? Kolla utbudet av klockor för män jämfört med kvinnors på Rolex, Breitling, TAG, IWC m fl så får ni se att det saknas väldigt mycket för kvinnor. När män har 100 modeller att välja på har kvinnor 5 typ. :(

En av min frus kompisar har en samling som inte går av för hackor. Men hon ser sig nog inte som samlare. Bara väldigt klockintresserad. Och mycket noga med att välja klocka efter typ av möte och jobb/fritid. Hon kan byta klocka tre ggr/dag. Sedan är hon mycket framgångsrik i affärer också. (kom att tänka på denna tråd när jag skrev detta: https://klocksnack.se/threads/fin-klocka-på-jobbet.16125/page-5#post-297738 Hon skulle aldrig någonsin riskera en affär för att bära den klocka hon vill till ett möte utan tar istället den som ger de signaler hon tror är klokast, sorry för OT..:)) En gång skulle min fru iväg på ett möte och de stötte ihop av en slump. Väninnan krände omedelbart av sig sin Cartier och lånade ut den med orden, den här klockan ska du ha på det mötet. Hon är verkligen extrem i valet av klocka och kläder.
Hej. Jag tycker Sonds inlägg om sin frus väninnas klockintresse liknar vid mitt eget. Att män + mekanik = kärlek är inga konstigheter men jag vill ändå säga, att sedan jag hittade till detta forum så har mitt intresse för dessa härliga accessoarer fått ytterligare en dimension, tack vare många och mkt läsvärda inlägg om urverk, varumärken, länktips etc. Listan kan göras lång.
Att ni deltagare dessutom visar på både humor och humör och intellektuell vigör gör inte saken sämre. Ni är "grymisch"!

Kanske en aning OT men hur definierar ni samlare? Jag har sex klockor som får hyfsat med armtid och ytterligare ett par tre som är mer kuriosa men jag ser mig inte som samlare, jag letar klockor som passar i olika sammanhang på precis samma sätt som jag äger och använder minst 20 par skor.

Jag tror det mer handlar om nördigheten som känns ganska manlig, att man bryr sig så mycke' om att det är ett mekaniskt urverk och till och med vilket mekaniskt urverk.

Jag tror på fler manliga klocknördar men säkert lika många kvinnor som äger rätt många klockor.

Vet ni hur svårt det är att hitta klockor till kvinnor av bra kvalitet och ingen pinsam parfymklocka? Kolla utbudet av klockor för män jämfört med kvinnors på Rolex, Breitling, TAG, IWC m fl så får ni se att det saknas väldigt mycket för kvinnor. När män har 100 modeller att välja på har kvinnor 5 typ. :(
Men det är ju så vanligt idag att kvinnor också bär herrur. Det finns ju många herrmodeller som ser väldigt "tjejiga" ut i mitt tycke. Jag ser ingen anledning att som tjej endast rikta in sig på damur.

Men det är ju så vanligt idag att kvinnor också bär herrur. Det finns ju många herrmodeller som ser väldigt "tjejiga" ut i mitt tycke. Jag ser ingen anledning att som tjej endast rikta in sig på damur.
Är inte det lite som med kläder?

Det finns inte så mycket sociala stigman med kvinnor som bär kläder gjorda för män, dock finns det ganska stora sociala stigman mot män som bär kläder gjorda för kvinnor.

Är inte det lite som med kläder?

Det finns inte så mycket sociala stigman med kvinnor som bär kläder gjorda för män, dock finns det ganska stora sociala stigman mot män som bär kläder gjorda för kvinnor.
Ja, fast nu håller jag inte riktigt med, för jag vet ingen tjej som på allvar köper killkläder? Men förstår hur du tänker.

Jag tror att tid är en viktig aspekt i det hela.
Kvinnor ska ju laga mat, tvätta, hämta o lämna på dagis, städa m.m.
De kan ju omöjligt ha den tiden över som vi killar har att sitta o slösurfa o klicka hem en klocka då och då:)

J

Det beror på om man ser ut som en tysk brottarkvinna eller som Audrey Hepburn. Jag skulle aldrig kunna ha en klocka över 34 mm för det ser så löjligt ut på min tunna handled så det är inte alla kvinnor som kan ha herrklockor och kan man inte det så blir utbudet väldigt begränsat. Oj, vilken lång mening det blev. :D

Vi har en bekant som har åtminstone 5 highend i sin låda. Hennes man har inte en susning om värdet på fruns klockor; ja ni vet: "Jag begriper inte varför du behöver mer än en klocka" . Hon mörkade länge sin Rolex "för det skulle han begripa" , men TagHeuer och AP etc. passerar under radarn. Den omvända situationen mot den normala s a s. :)

Det beror på om man ser ut som en tysk brottarkvinna eller som Audrey Hepburn. Jag skulle aldrig kunna ha en klocka över 34 mm för det ser så löjligt ut på min tunna handled så det är inte alla kvinnor som kan ha herrklockor och kan man inte det så blir utbudet väldigt begränsat. Oj, vilken lång mening det blev. :D
Jag har inte heller tjocka handleder, men jag tycker inte att det ser konstigt ut med större klockor. Men det är ju tycke och smak såklart.

Jag tar och bumpar den här tråden lite.

För ett tag sedan umgicks jag en del med en ung kvinna som tyckte att jag var helt galen som spenderade mer pengar på en klocka än vad hennes bil kostade (Sinn U2). På den här tiden tyckte hon att det räckte gott och väl med en Police klocka som var såååå snygg. När det sedan trillade in en Explorer I kliade hon sig lite i huvudet och tyckte ändå att den var ganska snygg. Vid det här laget hade hon gått och skaffat sig en riktigt schysst Casio i "guld".

När jag träffade henne igen för ett par veckor sedan meddelade hon att hon hade skickat tillbacka en Marco Polo klicka hon hade köpt för att den var snygg men insett att det bara var skräp när hon höll i den och istället rockade hon sin Casio och farfars gamla klocka för nit och redlighet från Certina (vid väl utvalda tillfällen). Och hon började vissa mig klockor som hon har tittat på, Patek komplicerad...

Ännu en själ har blivit värvad.

Bilder på hennes farfars NoR Certina.
tmp_IMAG0272349194721.jpg
tmp_IMAG0274-7383414.jpg

Känner flertalet tjejer/kvinnor med flera klockor i sin "samling". Dessa brukar dock inte klassas som kvalitetsur utan snarare parfymklockor.

Tillbaka
Topp