skalman65
Breitling
Lite som SPM?Så mycket tappar dom väl inte? Men en hel del är väl att Panerai har den fula ovanan att släppa 51elva nya modeller varje år och då vill alla ha dom nyaste och då droppar värdet....
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lite som SPM?Så mycket tappar dom väl inte? Men en hel del är väl att Panerai har den fula ovanan att släppa 51elva nya modeller varje år och då vill alla ha dom nyaste och då droppar värdet....
Vacker!!!!Bronzon (som de släppt flera gånger) är nog en av få värdeökare/vinnare.
Mer insatta Panerai folk kan säkert rabbla flera eftertraktade modeller...?
@Palenkovich @azcii
Stämmer .. Bronsmodellerna (382, 507, 671, 907) går samtliga för över list begagnade..Bronzon (som de släppt flera gånger) är nog en av få värdeökare/vinnare.
Mer insatta Panerai folk kan säkert rabbla flera eftertraktade modeller...?
@Palenkovich @azcii
Njae, de italienska handlarna jag har kontakt med har sagt att Panerai har varit ganska svalt de senaste åren.I Sverige ...ja men runt medelhavet verka det råda andra regler
Jaså? Mig veterligen är Panerai ett ganska framgångsrikt märke?För att få vill ha dem...?
Man behåller sin klocka och är helt immun mot allt vad andrahandsvärde heterFolk verkar tycka att det "enda rätta valet" är Rolex, AP och Patek men det är lika många som diggar Seiko och Casio ... vad händer där emellan?
Tänkte på något så basalt som att låg efterfråga tenderar att ge ett lågt pris. Och tvärtomJaså? Mig veterligen är Panerai ett ganska framgångsrikt märke?
Vanskligt att ha Sverige som utgångspunkt när man gör antaganden. Om KS ger en indikation på hur den övriga lilla svenska ankdammen ser ut är vi ju inte direkt översofistikerade och ganska konforma i våra preferenser.. Lär med andra ord inte se ut överallt som det gör här...
Som svar på TS frågeställning kan jag konstatera att Panerai precis som @yonsson med flera påpekar har ett ganska ok andrahandsvärde jämfört med vissa andra märken vad gäller det "vanliga" utbudet. Flertalet limiterade special och boutique editions har tom. ökat något alternativt mycket i relation till list..
Mm, alltid en självklar potentiell förklaring..Tänkte på något så basalt som att låg efterfråga tenderar att ge ett lågt pris. Och tvärtom
Vore cynisk att inte erkänna att pengar är en viktig ingrediens i det hela men eftersom jag inte heter Wallenberg eller Von Tryffel så vill man inte "torska" så mycket stålar i samband med inköpLite uttjatat detta med pengar?
Vill man ha detta som hobby eller inkomst?
Lite uttjatat detta med pengar?
Vill man ha detta som hobby eller inkomst?
Fin den där 88an, slit den med hälsa och släpp de ekonomiska funderingarna.Varför sjunker PAM så mycket i värde??
Finns det några modeller som håller värdet eller tom ökar ????
Gvs......med rätt modell bara.....I Sverige ...ja men runt medelhavet verka det råda andra regler
Det är trist att se att det kommer "Limited Editions" gång på gång på gång. Jag tror att det är att skjuta sig lite i foten.Det har, tror jag, med varumärkesstrategi att göra.
För 10-15 år sedan var Panerai nästan värre än Patek och Rolex i form av värdeökning på vissa modeller. Ett tag kostade 360 över 300k. Klockan på min profilbild gick för över 700k osv. (Retail var 70-100 för de två modellerna).
När Richemont bestämde sig för att Panerai skulle vara ett nytt Hublot eller Omega så skapade man massor av nya modeller som kannibaliserade på de gamla. Ett tydligt exempel är 127 vs 372 där den förstnämnda tappade rejält efter att den sistnämnda lanserades.
Så vad menar jag med varumärkesstrategi? Jo, Richemont bygger värde genom konstant tillväxt. Man vill släppa nya modeller för att attrahera nya målgrupper för att bygga varumärke på det sättet. AP, Patek och i viss mån Rolex (Den sistnämnda ffa genom konservativa släpp) bygger värde genom att inte försöka sälja så mycket klockor som möjligt. (Uppskattningsvis gör AP 40k klockor per år, Patek 50 men Rolex säkert 1M). Men syftet är inte att skapa tillväxt med en stor mängd nya modeller vilket bygger attraktivitet för de befintliga och de äldre.
Som en Paneristi så är jag oerhört less på OP:s strategi. Som Panerai-älskare är jag försiktigt glad över att märket sprids till flera målgrupper. Jag önskar bara att de skulle sluta släppa så förebannat mycket nya modeller som devalverar märket på sikt. Till och med AP har ju övergett den strategin.
Det är trist att se att det kommer "Limited Editions" gång på gång på gång. Jag tror att det är att skjuta sig lite i foten.
Han kanske menar Special Editions och Boutique Editions.Ehm, alla PAM är och har alltid varit limiterade utgåvor ...
Ja den satt.Jag skulle även vilja lägga till att Panerai inte håller värdet lika bra på KS som i resten av världen. Det tillskriver jag det allmänna skitsnacket om allt som inte är Rolex.
Jo, men så har de skapat Luminor Due för att bemöta det.Kan det ha något med att storleken generellt avskräcker delar av den asiatiska marknaden som exploderat?
Den har vi väl inte riktigt hunnit se värdeutvecklingen på?Jo, men så har de skapat Luminor Due för att bemöta det.
Det har, tror jag, med varumärkesstrategi att göra.
För 10-15 år sedan var Panerai nästan värre än Patek och Rolex i form av värdeökning på vissa modeller. Ett tag kostade 360 över 300k. Klockan på min profilbild gick för över 700k osv. (Retail var 70-100 för de två modellerna).
När Richemont bestämde sig för att Panerai skulle vara ett nytt Hublot eller Omega så skapade man massor av nya modeller som kannibaliserade på de gamla. Ett tydligt exempel är 127 vs 372 där den förstnämnda tappade rejält efter att den sistnämnda lanserades.
Så vad menar jag med varumärkesstrategi? Jo, Richemont bygger värde genom konstant tillväxt. Man vill släppa nya modeller för att attrahera nya målgrupper för att bygga varumärke på det sättet. AP, Patek och i viss mån Rolex (Den sistnämnda ffa genom konservativa släpp) bygger värde genom att inte försöka sälja så mycket klockor som möjligt. (Uppskattningsvis gör AP 40k klockor per år, Patek 50 men Rolex säkert 1M). Men syftet är inte att skapa tillväxt med en stor mängd nya modeller vilket bygger attraktivitet för de befintliga och de äldre.
Som en Paneristi så är jag oerhört less på OP:s strategi. Som Panerai-älskare är jag försiktigt glad över att märket sprids till flera målgrupper. Jag önskar bara att de skulle sluta släppa så förebannat mycket nya modeller som devalverar märket på sikt. Till och med AP har ju övergett den strategin.
Lite i alla fall.Den har vi väl inte riktigt hunnit se värdeutvecklingen på?
Oj vilken vacker klocka!Stämmer .. Bronsmodellerna (382, 507, 671, 907) går samtliga för över list begagnade..
Även de flesta med tritium säljs dyrare beggade än vad de listade, har själv en Pre-A 001 som går för långt över list på andrahandsmarknaden
Sen har vi ju även flera moderna stålpannor som går för över list... bland annat 911 som både jag och @Palenkovich har