• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför sjunker PAM så mycket i värde??

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Bronzon (som de släppt flera gånger) är nog en av få värdeökare/vinnare.
2CFDCBD9-AFDA-4BA5-ABD5-7F04A0836D1B.png



Mer insatta Panerai folk kan säkert rabbla flera eftertraktade modeller...?
@Palenkovich @azcii
 

azcii

Patek
2-Faktor
Bronzon (som de släppt flera gånger) är nog en av få värdeökare/vinnare.
2CFDCBD9-AFDA-4BA5-ABD5-7F04A0836D1B.png



Mer insatta Panerai folk kan säkert rabbla flera eftertraktade modeller...?
@Palenkovich @azcii
Stämmer .. Bronsmodellerna (382, 507, 671, 907) går samtliga för över list begagnade..

Även de flesta med tritium säljs dyrare beggade än vad de listade, har själv en Pre-A 001 som går för långt över list på andrahandsmarknaden

42999521_1302206086601836_2901710100865602903_n.jpg


Sen har vi ju även flera moderna stålpannor som går för över list... bland annat 911 som både jag och @Palenkovich har

47689962_1465176370279513_1726861458684560548_n.jpg
 
Senast ändrad:

Palenkovich

Patek
2-Faktor
För att få vill ha dem...?
Jaså? Mig veterligen är Panerai ett ganska framgångsrikt märke?
Vanskligt att ha Sverige som utgångspunkt när man gör antaganden. Om KS ger en indikation på hur den övriga lilla svenska ankdammen ser ut är vi ju inte direkt översofistikerade och ganska konforma i våra preferenser.. Lär med andra ord inte se ut överallt som det gör här...

Som svar på TS frågeställning kan jag konstatera att Panerai precis som @yonsson med flera påpekar har ett ganska ok andrahandsvärde jämfört med vissa andra märken vad gäller det "vanliga" utbudet. Flertalet limiterade special och boutique editions har tom. ökat något alternativt mycket i relation till list..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det lustiga är ju att dagens Panerai är morgondagens Rolex när konjunkturen vänder och folk slutar vara villiga att betala över list för Rolex. Dessvärre så lär väl morgondagens Panerai må än sämre men det är många som kommer att få en överraskning de kommande åren.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jaså? Mig veterligen är Panerai ett ganska framgångsrikt märke?
Vanskligt att ha Sverige som utgångspunkt när man gör antaganden. Om KS ger en indikation på hur den övriga lilla svenska ankdammen ser ut är vi ju inte direkt översofistikerade och ganska konforma i våra preferenser.. Lär med andra ord inte se ut överallt som det gör här...

Som svar på TS frågeställning kan jag konstatera att Panerai precis som @yonsson med flera påpekar har ett ganska ok andrahandsvärde jämfört med vissa andra märken vad gäller det "vanliga" utbudet. Flertalet limiterade special och boutique editions har tom. ökat något alternativt mycket i relation till list..
Tänkte på något så basalt som att låg efterfråga tenderar att ge ett lågt pris. Och tvärtom
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Det har, tror jag, med varumärkesstrategi att göra.
För 10-15 år sedan var Panerai nästan värre än Patek och Rolex i form av värdeökning på vissa modeller. Ett tag kostade 360 över 300k. Klockan på min profilbild gick för över 700k osv. (Retail var 70-100 för de två modellerna).

När Richemont bestämde sig för att Panerai skulle vara ett nytt Hublot eller Omega så skapade man massor av nya modeller som kannibaliserade på de gamla. Ett tydligt exempel är 127 vs 372 där den förstnämnda tappade rejält efter att den sistnämnda lanserades.

Så vad menar jag med varumärkesstrategi? Jo, Richemont bygger värde genom konstant tillväxt. Man vill släppa nya modeller för att attrahera nya målgrupper för att bygga varumärke på det sättet. AP, Patek och i viss mån Rolex (Den sistnämnda ffa genom konservativa släpp) bygger värde genom att inte försöka sälja så mycket klockor som möjligt. (Uppskattningsvis gör AP 40k klockor per år, Patek 50 men Rolex säkert 1M). Men syftet är inte att skapa tillväxt med en stor mängd nya modeller vilket bygger attraktivitet för de befintliga och de äldre.

Som en Paneristi så är jag oerhört less på OP:s strategi. Som Panerai-älskare är jag försiktigt glad över att märket sprids till flera målgrupper. Jag önskar bara att de skulle sluta släppa så förebannat mycket nya modeller som devalverar märket på sikt. Till och med AP har ju övergett den strategin.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Det har, tror jag, med varumärkesstrategi att göra.
För 10-15 år sedan var Panerai nästan värre än Patek och Rolex i form av värdeökning på vissa modeller. Ett tag kostade 360 över 300k. Klockan på min profilbild gick för över 700k osv. (Retail var 70-100 för de två modellerna).

När Richemont bestämde sig för att Panerai skulle vara ett nytt Hublot eller Omega så skapade man massor av nya modeller som kannibaliserade på de gamla. Ett tydligt exempel är 127 vs 372 där den förstnämnda tappade rejält efter att den sistnämnda lanserades.

Så vad menar jag med varumärkesstrategi? Jo, Richemont bygger värde genom konstant tillväxt. Man vill släppa nya modeller för att attrahera nya målgrupper för att bygga varumärke på det sättet. AP, Patek och i viss mån Rolex (Den sistnämnda ffa genom konservativa släpp) bygger värde genom att inte försöka sälja så mycket klockor som möjligt. (Uppskattningsvis gör AP 40k klockor per år, Patek 50 men Rolex säkert 1M). Men syftet är inte att skapa tillväxt med en stor mängd nya modeller vilket bygger attraktivitet för de befintliga och de äldre.

Som en Paneristi så är jag oerhört less på OP:s strategi. Som Panerai-älskare är jag försiktigt glad över att märket sprids till flera målgrupper. Jag önskar bara att de skulle sluta släppa så förebannat mycket nya modeller som devalverar märket på sikt. Till och med AP har ju övergett den strategin.
Det är trist att se att det kommer "Limited Editions" gång på gång på gång. Jag tror att det är att skjuta sig lite i foten.
 

sir alex

Panerai
För inte alltför många år sedan så höll de sitt värde bra men inte längre. Det som gäller idag gäller inte imorgon.
 

skalman65

Breitling
Det har, tror jag, med varumärkesstrategi att göra.
För 10-15 år sedan var Panerai nästan värre än Patek och Rolex i form av värdeökning på vissa modeller. Ett tag kostade 360 över 300k. Klockan på min profilbild gick för över 700k osv. (Retail var 70-100 för de två modellerna).

När Richemont bestämde sig för att Panerai skulle vara ett nytt Hublot eller Omega så skapade man massor av nya modeller som kannibaliserade på de gamla. Ett tydligt exempel är 127 vs 372 där den förstnämnda tappade rejält efter att den sistnämnda lanserades.

Så vad menar jag med varumärkesstrategi? Jo, Richemont bygger värde genom konstant tillväxt. Man vill släppa nya modeller för att attrahera nya målgrupper för att bygga varumärke på det sättet. AP, Patek och i viss mån Rolex (Den sistnämnda ffa genom konservativa släpp) bygger värde genom att inte försöka sälja så mycket klockor som möjligt. (Uppskattningsvis gör AP 40k klockor per år, Patek 50 men Rolex säkert 1M). Men syftet är inte att skapa tillväxt med en stor mängd nya modeller vilket bygger attraktivitet för de befintliga och de äldre.

Som en Paneristi så är jag oerhört less på OP:s strategi. Som Panerai-älskare är jag försiktigt glad över att märket sprids till flera målgrupper. Jag önskar bara att de skulle sluta släppa så förebannat mycket nya modeller som devalverar märket på sikt. Till och med AP har ju övergett den strategin.

Brilliant förklaring :):panerai:
 
D

Deleted member 11690

Guest
tycker inte andrahandsvärdet är särskilt dåligt. Visst, det är inte som Rolex AP RO lr patek men det är ju bättre än omega, vacheron och breitling m.m. Känns som det är på övre halvan gällande andrahandsvärde iaf :)
 

Fjärvik

Omega
Stämmer .. Bronsmodellerna (382, 507, 671, 907) går samtliga för över list begagnade..

Även de flesta med tritium säljs dyrare beggade än vad de listade, har själv en Pre-A 001 som går för långt över list på andrahandsmarknaden

42999521_1302206086601836_2901710100865602903_n.jpg


Sen har vi ju även flera moderna stålpannor som går för över list... bland annat 911 som både jag och @Palenkovich har

47689962_1465176370279513_1726861458684560548_n.jpg
Oj vilken vacker klocka!
 
Topp