• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför ska jag serva klockan var 5 år?

Hjälpte en kollega förra året och lämnade in hans rolex. Den köptes 2001 och har inte servats fram till 2020. Service kostade 12000kr. Standardservice skulle ligga på 8000kr men alltså 4000kr mer på grund av delar som inte ingår i service. Rolex AD går ut med att serviceintervall på denna klocka ligger på ca 5 år. Ja ni kan räkna själv vad som är vettigast att göra...

Jag lämnade 2018 in min första Breitling som köptes av mig 1997, och dessutom var en daglig beater över tio år. Kostnad som en vanlig service + krona som hade blivit lite glapp. Den var inte i akut behov av service enligt urmakaren, utan såg helt ok ut, men jag valde ändå att ge den lite spa.

Normalt så lagar jag hellre än servar, då det är mer kostnadseffektivt för min typ av klockor.

Saken är att jag undrar ifall ens de där sakerna som tillkom hade behövts göras. Hade samma sak med en 2008 16610LV som servades förra året, service kostar 8 men blev tydligen 12 pga delar som bytts. Jag har ju ingen aning ifall det behövdes eller ej.....

Hjälpte en kollega förra året och lämnade in hans rolex. Den köptes 2001 och har inte servats fram till 2020. Service kostade 12000kr. Standardservice skulle ligga på 8000kr men alltså 4000kr mer på grund av delar som inte ingår i service. Rolex AD går ut med att serviceintervall på denna klocka ligger på ca 5 år. Ja ni kan räkna själv vad som är vettigast att göra...
Det där är i alla fall min strategi, samma hände mig efter 20 år på en GMT, några tusenlappar extra.

Köpte en Oris med 7750 urverk 2001. Lämnade in på service 2019 när den började sacka typ 20-25 spd.
Att sedan urisen blåste mig och inte gjorde vad han skulle så jag fick serva om den, det är en annan sak och inte klockans fel.

Varför serva om klockan går bra? När den börjar gå - ele + flera minuter per dag kan det vara dags för service. Vet en som hade sin Rolex (5 siffrig sub) i 12år innan han servade den. Kostade inte mer än vanligt...

Jag ska vara helt ärlig, sist jag servade en klocka var det för att jag fick krona och stam i handen när jag skulle dra upp den. Kostade som en vanlig service.

Senast ändrad:
Ja då jag tömde min spargris för att köpa min Tudor så hoppas jag ETA-verket tickar på några år till innan det är dags för en service! :)

Tillbaka
Topp