• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför "vänsterkroning" på U-boats?

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Vänsterhänt som jag är roade jag mig med att söka på vänsterkronade klockor och det som dök upp var U-boat. Uren i sig tilltalade mig verkligen inte, men jag undrar vad grejen med "vänsterkroningen" på alla modeller är. Gimmick eller konstruktion med ett syfte?
Googlade utan framgång och undrar om det är någon här som har koll?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag misstänkte att det skulle vara väldigt svårt att bära klockan på vänster handled om kronan satt på höger (U-boat).
Annars är det väl för att man ska kunna bära klockan på höger och kunna skruva kronan med vänster hand. (andra fabrikat med normalstor krona).
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Så det var inte konstigare än så. Med tanke på namnet tänkte jag att det kanske var någon mer intressant förklaring som att u-båtskaptenerna alltid bar klockan på högerhanden för att kunna fippla med kronan med vänsterhanden medan de höll i periskopet eller någon annan avancerad ubåtskontrollpryttel under tiden.
Ja, med 45-55 mm boett och mastodontkrona på det känns det ju inte som den bekvämaste klockan kanske...
 

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
Sjöö Sandströms Landsort finns både med kronan på vänster och höger sida.
Bild från deras egen hemsida..
image.png
 
Topp