• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varning för Åkes Auktioner i Örnsköldsvik

Lockas aldrig av att lägga bud på vintage hos Åkes Auktioner i Örnsköldsvik. De har sålt klockor under falskt varumärke. De vill gärna "kompensera" köparen med en mindre peng med motiveringen: ".. det är trots allt en fin klocka.." Auktionsfirman bör ta sitt ansvar och köpa tillbaka klockor som är kopior.

Senast ändrad:
Oj! Har du varit med om något sådant? Vad hände? Kan man inte polisanmäla? Det är ju olagligt att sälja falska kopior, eller?

Lockas aldrig av att lägga bud på vintage hos Åkes Auktioner i Örnsköldsvik. De har ett flertal gånger marknadsfört och sålt kopior på bl.a. Cartier, Omega och Rolex. De verkar ha satt i system att "kompensera" köparen med en mindre peng med motiveringen: ".. det är trots allt en fin klocka.." Inget annat än lurendrejeri.
Min hemstad! Har sett att de auktionerat ut klockor men aldrig brytt mig riktigt. Bra att veta ✅

Haha, är ju ingen Cartier, utan en äkta Carrier. Solklart ett kap.
Screenshot_20230305-180807.png

Lockas aldrig av att lägga bud på vintage hos Åkes Auktioner i Örnsköldsvik. De har ett flertal gånger marknadsfört och sålt kopior på bl.a. Cartier, Omega och Rolex. De verkar ha satt i system att "kompensera" köparen med en mindre peng med motiveringen: ".. det är trots allt en fin klocka.." Inget annat än lurendrejeri.
Vad kostar de klockor som är kopior?

Tror man att en äkta tex Rolex går att köpa för 2000kr oavsett hur dålig den är är man Dum I Hela Huvudet.
Det är inte auktionsfirmans problem.

Varför en köpare som inte är ovanstående skulle gå med på "En mindre peng" som kompensation för mellanskillnaden på en falsk vs äkta vara trots att denna sägs vara "Fin" begriper jag inte.
Kan du utveckla?

Lol. Vart tycker du smärtgränsen går då @FlipSwede ? Om jag betalar 60 lax för en fejkad submariner, trots att auktionsfirman påpekar äkthet, är jag ändå dum i huvudet då?

Senast ändrad:
Lol. Vart tycker du smärtgränsen går då @FlipSwede ? Om jag betalar 60 lax för en fejkad submariner, trots att auktionsfirman påpekar äkthet, är jag ändå dum i huvudet då?
Beror på då 60K kan vara rimligt för en riktigt dålig Sub.
Om du däremot tror du köper en som är helt okej....och dessutom från en näringsidkare.

Men om du tycker att "En mindre peng" är ok ersättning för att fullfölja köpet då din fejk-klocka ändå är fin så blir svaret JA!

En normal person avänder sig av distansköplagen och returnerar varan då den inte är som beskrivet. Iofs behövs ingen motivering.
Alla seriösa företag har noll problem med detta.

Beror på då 60K kan vara rimligt för en riktigt dålig Sub.
Om du däremot tror du köper en som är helt okej....och dessutom från en näringsidkare.

Men om du tycker att "En mindre peng" är ok ersättning för att fullfölja köpet då din fejk-klocka ändå är fin så blir svaret JA!

En normal person avänder sig av distansköplagen och returnerar varan då den inte är som beskrivet. Iofs behövs ingen motivering.
Alla seriösa företag har noll problem med detta.

Fattar inte vad kvaliteten har med något att göra i fall där produkten i fråga är fejk? Om jag som konsument får berättat för mig att en produkt har en viss egenskap eller äkthet så är det vad jag förväntar mig.

För jag utgår från att det inte är klockan ovan frugan frugan budat hem och nu är sur för att det inte är en Cartier.

Fattar inte vad kvaliteten har med något att göra i fall där produkten i fråga är fejk? Om jag som konsument får berättat för mig att en produkt har en viss egenskap eller äkthet så är det vad jag förväntar mig.
Läs TS inlägg.
Begrunda vad han skriver.

Du som konsument har undersökningsplikt. Den är rätt långtgående.

Vid distansköp kan konsumenten ofta inte fullgöra sin undersökningsplikt.
Det kanske inte ens ges tillfälle att undersöka varan.
Därav distansköplagen.

De flesta seriösa näringsidkare som säljer begagnade varor har dessutom oftast någon form av returpolicy.
Och fejkprodukter som beskrivits som äkta bör givetvis reklameras oavsett.

Nu talar ju inte TS om,om han eller hon gjort just detta. Dvs reklamerat.

Hade då näringsidkaren svarat
Självklart. Inga problem,så hade ju hela denna tråd varit meningslös

Vad kostar de klockor som är kopior?

Tror man att en äkta tex Rolex går att köpa för 2000kr oavsett hur dålig den är är man Dum I Hela Huvudet.
Det är inte auktionsfirmans problem.

Varför en köpare som inte är ovanstående skulle gå med på "En mindre peng" som kompensation för mellanskillnaden på en falsk vs äkta vara trots att denna sägs vara "Fin" begriper jag inte.
Kan
Läs TS inlägg.

Därav distansköplagen.

De flesta seriösa näringsidkare som säljer begagnade varor har dessutom oftast någon form av returpolicy.

Självklart. Inga problem,så hade ju hela denna tråd varit
Läs TS inlägg.

Därav distansköplagen.

Självklart. Inga problem,så hade ju hela denna tråd varit meningslös
Precis, tack för inlägget. Klockan är så klart reklamerad hela vägen till ARN. Den har dessutom inget att göra med de klockor som visas i tråden. Poängen med inlägget är att vi alla vill - så långt som möjligt - få bort kopior från auktioner och andra handelsplatser. Då förväntas en seriös näringsidkare ta sitt ansvar. Det har nämnda näringsidkare ännu inte gjort men gör det kanske i förlängningen. .

Precis, tack för inlägget. Klockan är så klart reklamerad hela vägen till ARN. Den har dessutom inget att göra med de klockor som visas i tråden. Poängen med inlägget är att vi alla vill - så långt som möjligt - få bort kopior från auktioner och andra handelsplatser. Då förväntas en seriös näringsidkare ta sitt ansvar. Det har nämnda näringsidkare ännu inte gjort men gör det kanske i förlängningen. .
Kan du dela med dig lite mer kring omständigheterna? Vilken klocka var det? Var det distansköp eller ej? När jag kollar lite på Instagram ser det ut som bonnauktioner i någon lada…

Klockan var en kopia av en slags Tank. Köpet gjordes så klart via deras onlineauktion om omfattas då av distansköplagen.Klockan bar Cartiers logo på urtavlan och boettens baksida. Den auktionerades också ut som en Cartier men när klockan anlände lät vi undersöka den och den visade sig vara en kopia. Auktionsfirman är ingen loppis och säkert helt ok i det stora hela. Men i detta fall slirar de rejält kring sitt ansvar. Möjligen beroende på att deras sk expert haft fel. Enklast vore att ta tillbaka klockan och erkänna att man sålt en kopia och därefter inte upprepa misstaget. Firman agerar tyvärr tvärt emot varför vi vänt oss till ARN.

Klockan var en kopia av en slags Tank. Köpet gjordes så klart via deras onlineauktion om omfattas då av distansköplagen.Klockan bar Cartiers logo på urtavlan och boettens baksida. Den auktionerades också ut som en Cartier men när klockan anlände lät vi undersöka den och den visade sig vara en kopia. Auktionsfirman är ingen loppis och säkert helt ok i det stora hela. Men i detta fall slirar de rejält kring sitt ansvar. Möjligen beroende på att deras sk expert haft fel. Enklast vore att ta tillbaka klockan och erkänna att man sålt en kopia och därefter inte upprepa misstaget. Firman agerar tyvärr tvärt emot varför vi vänt oss till ARN.
Där håller jag helt med dig.

En seriös näringsidkare följer lagen,och distansköpslagen ger köparen 14 dagar ifrån mottagandedatum,inte inköpsdatum, om inte detta är samma ( om jag minns rätt) att inspektera varan.
Under denna tid kan man returnera varan utan utan något skäl och återfå köpessumman.
Givetvis ska varan vara oanvänd oskadad etc,men prova den,undersöka etc har man som konsument givetvis rätt till.

Här kommer väl lite gråzon.
Har en konsument rätt att själv,eller via ombud låta öppna en klocka för inspection av urverk?

Hursomhelst så ska en seriös firma ta tillbaka en omtvistad vara utan snack.
Speciellt om det finns misstanke om varumärkesförfalskning.

Tråkigt oavsett. Har du länk till objektet?

Här är två exempel:
I den ena bilden ser det ut som en Rolex men i texten om klockorna nämns ingen Rolex. I den andra bilden ser det ut som en IWC och annonseras också ut som en sådan. Har aldrig stött på något liknande på de auktionssajter jag kollat på. Personen/erna bakom auktionssajten verkar systematiskt använda sig av kopior och tjäna pengar på det. Dessa exempel är från 2023.

Bilagor

• IMG_1222.jpg
    IMG_1222.jpg
    2.2 MB · Visningar: 51
  • IMG_1223.jpg
    IMG_1223.jpg
    1.6 MB · Visningar: 52
Här är två exempel:
I den ena bilden ser det ut som en Rolex men i texten om klockorna nämns ingen Rolex. I den andra bilden ser det ut som en IWC och annonseras också ut som en sådan. Har aldrig stött på något liknande på de auktionssajter jag kollat på. Personen/erna bakom auktionssajten verkar systematiskt använda sig av kopior och tjäna pengar på det. Dessa exempel är från 2023.
Vi måste hjälpas åt att städa bort otyget.

Tillbaka
Topp