• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning för ännu ett sätt att bluffa i klock-köp

antikmartin

Cartier
2-Faktor
En kompis bjöd högst på En kronograf på tratten för några veckor sedan.
Säljaren erbjöd Payson betalning med garanti vilket min kompis tyckte var bra och betalade direkt
Sedan meddelade säljaren att han var i Norge men att hans tjej precis hade lämnat in paketet på schenker
Som "bevis " skickade han med en länk från schenker som visade frakt ordern och bad sedan köparen gå in på Payson och GODKÄNNA INLÄMNAD FRAKT .
Kompisen såg att frakt visserligen var bokad när han gick in på schenker men att inget paket var i lämnat
Dessutom visste han att man ju godkänner först när man fått ut varan och kollat äkthet mm
Hade han gått på säljarens bluff och "godkänt frakten" skulle pengarna ha gått vidare och han blivit blåst
Säljaren ev med ett dubbel-namn och bosatt i norra Dalarna hade tydligen gjort liknande förut och blivit polisanmäld. Någon vara skickades aldrig förstås men säljaren eller åtminstone hans alias blev borttaget från auktions sidan. Bluffaren gav dock upp och överklagade inte min kompis anmälan till Payson så
Han fick idag tillbaka sina 8-9000 kr
 

DrKlocka

Audemars
Vad menas med godkänna inlämnad frakt? Något sådant fanns inte när jag använde payson sist(någon månad sedan). Då var det endast godkänna varan som gällde och säljaren skrev tidigare i när varan var skickad.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Pengarna ska ju inte gå över till säljaren bara för att frakten är inlämnad. Den här historien stämmer inte. Pengarna går över först när du får varan. Eller hur hade du tänkt dig att Payson skulle skydda dig om säljaren postar en tegelsten?

Payson bedrägerier brukar se ut på ett annat sätt och det är att säljaren skickar falska mejl som ser ut att komma från Payson och köparen luras betala till fel bankkonto.
 

N.Bathes

Cartier
Pengarna ska ju inte gå över till säljaren bara för att frakten är inlämnad. Den här historien stämmer inte. Pengarna går över först när du får varan. Eller hur hade du tänkt dig att Payson skulle skydda dig om säljaren postar en tegelsten?

Payson bedrägerier brukar se ut på ett annat sätt och det är att säljaren skickar falska mejl som ser ut att komma från Payson och köparen luras betala till fel bankkonto.
Ja
Han kunde ju bara lagt i en bit av tegelstenen och skickat iväg, då skulle mottagaren tro att allt är OK, men Not
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Kan tänka mig att säljaren säljer in det som att "du kan väl gå in och markera att jag lämnat in frakten", när det i själva verket betyder något helt annat. Orutinerade köpare kan säkerligen gå på detta och så står de där utan pengar och vara.
 

N.Bathes

Cartier
Har sett Att endel som säljer fina klockor här på KS
Fotograferar klockan ihopa med alla certifikat, med nummer mm mm. Kan väl ej vara så bra???
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har sett Att endel som säljer fina klockor här på KS
Fotograferar klockan ihopa med alla certifikat, med nummer mm mm. Kan väl ej vara så bra???
Nej det är inte särskilt smart. Exempelvis kan någon då, som ska sälja en fejkklocka, köpa ett blankt cert på nätet och sedan fylla i dina uppgifter från fotot.
 
Topp