• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning för en Niklas Jonsson

andrande101

Omega
2-Faktor
Har någon eller några här polisanmält? Flertalet bedrägerier via Swish är ganska enkelt för polis och bank att ta itu med, även om det kanske dröjer några månader.
 

Ludwig.AG

Breitling
Har någon eller några här polisanmält? Flertalet bedrägerier via Swish är ganska enkelt för polis och bank att ta itu med, även om det kanske dröjer några månader.
Jag ska göra en polisanmälan mot honom imorgon(idag) då han försökte blåsa mig på en halv betalning för en klocka som jag är ute efter, fick dock gott om screenshots på vad han skrev och hans nummer 👍
 

M1cke

Omega
2-Faktor
Han verkar vara igång och blåsa folk på Facebook också. Detta från en padelgrupp idag...
Screenshot_20201105-004917.jpg
 

Hjallian

Breitling
Något nytt om denna herre? Har själv blivit blåst av han.. Hade nytt mobilnummer så gick inte att hitta något skumt på google. Jag har gjort en polisanmälan. Vet ni med säkerhet att han bor i Umeå?
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Så jäkla trist. Då har han ju varit inne nyligen och härjat.

Finns det verkligen ingen möjlighet att blockera IP-nummer eller annat för att stoppa en person? @Hook @Leben

Skärmavbild 2020-11-11 kl. 12.57.02.png

personen loggar in via mobilnätet. Svårt att spärra hela det dessvärre.

Beklagligt att det händer, men ännu viktigare att understryka vikten av att kolla upp köparen mer noga och avstå om det är för bra för att vara sant. Är det så att man bor för långt från varandra för att göra en Corona safe F2F deal så kan man säkert hitta någon medlem som kan hjälpa till.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
personen loggar in via mobilnätet. Svårt att spärra hela det dessvärre.

Beklagligt att det händer, men ännu viktigare att understryka vikten av att kolla upp köparen mer noga och avstå om det är för bra för att vara sant. Är det så att man bor för långt från varandra för att göra en Corona safe F2F deal så kan man säkert hitta någon medlem som kan hjälpa till.

Superbra att hans tråd får vara fortsatt klistrad i alla fall 👍 Det kan förhoppningsvis rädda någon, eller åtminstone bidra till att folk tänker efter en extra gång
 

Hjallian

Breitling
Polisen la ner min anmälan då killen redan är dömd för liknande brott. Men fick fram att han är från Edsbyn via polisen. Sökte upp killens flickvän via Facebook och helt plötsligt återuppstod Niklas och betalade tillbaka pengarna via swish.. känsligt med familjen...
 

Klockankarlsson

Omega
2-Faktor
@Xbende försökte för en liten tid sen sälja en vintage seiko till mig med bilder från en tidigare försäljning här på forumet. Försvann fort som ögat när jag började ställa frågor.
 

10 över 10

Breitling
Polisen la ner min anmälan då killen redan är dömd för liknande brott. Men fick fram att han är från Edsbyn via polisen. Sökte upp killens flickvän via Facebook och helt plötsligt återuppstod Niklas och betalade tillbaka pengarna via swish.. känsligt med familjen...
Eh? Det låter ju konstigt att han är fri att fortsätta begå bedrägerier helt utan straff bara för att han har gjort det tidigare och blivit dömd.
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Även jag blev lurad av denne herre fast på TTT. Min polisanmälan blev nedlagd pga att han är dömd för liknande precis som @Hjallian skriver. Helt bisarrt att man ska vara rättslös i det läget. Var åtminstone bara en handpenning men det svider ändå förstås. Har gjort hundratals affärer under åren men man trillar ändå dit ibland.
 

Meridius

Cartier
2-Faktor
Låter ju helt bisarrt....
Det KAN vara så att anmälningarna blivit nerlagda pga så kallad förundersökningsbegränsning, om han är misstänkt för flertalet bedrägerier som skall gå till åtal. Efter ett visst antal brott har de inte längre någon reell inverkan på straffvärdet, varför man ofta väljer att lägga ner för att inte slösa tid och pengar på något som ändå inte påverkar straffet. Men med det sagt så är vårt straffsystem ett skämt och jag tycker absolut man ska fortsätta anmäla killen varje chans man får.

Edit: sorry för OT!
 

4lyfe

Breitling
Det KAN vara så att anmälningarna blivit nerlagda pga så kallad förundersökningsbegränsning, om han är misstänkt för flertalet bedrägerier som skall gå till åtal. Efter ett visst antal brott har de inte längre någon reell inverkan på straffvärdet, varför man ofta väljer att lägga ner för att inte slösa tid och pengar på något som ändå inte påverkar straffet. Men med det sagt så är vårt straffsystem ett skämt och jag tycker absolut man ska fortsätta anmäla killen varje chans man får.

Edit: sorry för OT!

Det känns helt sjukt. Vad jag vet så kan du som offer i bedrägerifall kräva/få tillbaka pengarna av bedragaren inkl. dröjsmålsränta enligt räntelagen. D v s att polisen inte ser något reellt värde i straffökning känns som en dålig ursäkt för att lägga ner. Alla personer bör ha/få en chans att kräva tillbaka sina pengar, som bedragaren får betala/utmätas för under resten av sin livstid om så är fallet. Samtidigt extremt tråkigt att samhällets resurser ska gå till att hantera denna typ av drägg.
 
Senast redigerad av en moderator:

rstattin

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ett tips som jag redan hoppas att alla gjort är ju att polisanmäla oavsett summa pengar, jag blev blåst på en för mig, stor summa pengar i Bitcoin 2018 men lyckades ta det vidare och snubben blev dömd för brott och tro det eller ej så betalade snubben tillbaka pengarna bara någon månad efter domen plus ränta (cirkus 25%), så jag klarade mig riktigt bra ur detta.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Det är för eländigt med bedragare. Kanske Klocksnack kan föra ett register för medlemmar som vill sälja något på forumet, där de ska kunna identifiera sig på ett säkert sätt?
 

FlipSwede

Rolex
Men slipper man bedragare iom BankID verifiering? Vad jag last sa verkar ju en del skita helt i att den bedragne vet vem de ar,var de bor och i de fall de har ett arbete var detta ar belaget.
De raknar val kallt med att ytterligare en eller flera blasningar gor varken till eller fran straffmassigt om/nar de aker dit. For medellosa ar de anda sa skadestand finns inget att hamta i 99% av fallen,samt att folk i allmanhet ar for snalla att gora hembesok for att driva in skulden.

Nu kanske KS ar ett sapass litet forum att nykomlingar och okant folk har det svart att luras om det skulle vara av den kalibern. Utan referenser och mojlighet att kolla upp vem som ska kopa/salja nagot dyrare har pa forumet sa tror och hoppas jag det ar svart att vara en lurifax.

Men alla satt som kan stoppa skojjeri ar naturligtvis positivt
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Samtidigt finns det ju en risk att bli lurad även genom användande av själva bank-id också och det är ett jäkla otyg för oss seriösa att behöva uppge bid överallt, det går ju inte ens att säga upp ett telefonabonnemang utan bid numera. Kommer det krävas bid för köp och sälj på ks så kommer inte jag använda det längre och därmed förmodligen lägga ner klockintresset också.
 
  • Like
Reactions: bag

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men slipper man bedragare iom BankID verifiering? Vad jag last sa verkar ju en del skita helt i att den bedragne vet vem de ar,var de bor och i de fall de har ett arbete var detta ar belaget.
De raknar val kallt med att ytterligare en eller flera blasningar gor varken till eller fran straffmassigt om/nar de aker dit. For medellosa ar de anda sa skadestand finns inget att hamta i 99% av fallen,samt att folk i allmanhet ar for snalla att gora hembesok for att driva in skulden.

Nu kanske KS ar ett sapass litet forum att nykomlingar och okant folk har det svart att luras om det skulle vara av den kalibern. Utan referenser och mojlighet att kolla upp vem som ska kopa/salja nagot dyrare har pa forumet sa tror och hoppas jag det ar svart att vara en lurifax.

Men alla satt som kan stoppa skojjeri ar naturligtvis positivt
Ett system där man kan spärra specifika BankID fungerar som en bättre ip-bann.
 

FlipSwede

Rolex
Ett system där man kan spärra specifika BankID fungerar som en bättre ip-bann.
Från att lägga ut annnonser menar du nu? Dvs att utan BankID verifiering så går det inte annonsera,och är man "suspekt" så är ens BankID blockat?

Det hade jag inte ens tänkt på men onekligen en intressant tanke. Ingen annons,Ingen som kan bli lurad. Bra ide!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Från att lägga ut annnonser menar du nu? Dvs att utan BankID verifiering så går det inte annonsera,och är man "suspekt" så är ens BankID blockat?

Det hade jag inte ens tänkt på men onekligen en intressant tanke. Ingen annons,Ingen som kan bli lurad. Bra ide!
Problemet med att folk fortfarande kan svara på köpesannonser kvarstår, men ja. Man skulle också kunna kräva BankID för att kunna registrera sig på KS.
 
Topp