• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

cjperry

Audemars
2-Faktor
Kort innan vad? Kort innan du lämnade in den?

En otät klocka tar inte in vatten pga att det är fuktigt i rummet.
Jodå det kan hända :) har hänt mig vid ett par tillfällen med vintageur där jag haft dem liggandes i badrumet när jag duschat och relativt mycket fukt trängt in.

Hela storyn känns lite off, men vad vet jag. Märkligare saker har hänt.
 
  • Like
Reactions: M26

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jodå det kan hända :) har hänt mig vid ett par tillfällen med vintageur där jag haft dem liggandes i badrumet när jag duschat och relativt mycket fukt trängt in.

Hela storyn känns lite off, men vad vet jag. Märkligare saker har hänt.
Klart det kan hända men du läste väl hans beskrivning ovan? Att det regnade utanför och att han då såg kondens. Kondens sker vid temperaturförändringar.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Klart det kan hända men du läste väl hans beskrivning ovan? Att det regnade utanför och att han då såg kondens. Kondens sker vid temperaturförändringar.
Jodå det gjorde jag och håller med dig :) men ville bara förtydliga att i fuktiga miljöer kan fukt lätt hitta sig in om klockan inte är tät. Kan t.o.m vara värre med fukt än vatten.

Edit: vattens densitet är ca 1000kg/m3, ånga är ca 1kg/m3.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jodå det gjorde jag och håller med dig :) men ville bara förtydliga att i fuktiga miljöer kan fukt lätt hitta sig in om klockan inte är tät. Kan t.o.m vara värre med fukt än vatten.

Edit: vattens densitet är ca 1000kg/m3, ånga är ca 1kg/m3.
Jo tack, det där är ju ganska basic. Det är därför de hade så stora problem med fukt i smarta telefoner i tropiska klimat. Det var ju dock inte det TS beskrev.

Det där badhuset däremot har säkert områden med hög luftfuktighet (eller vid den dagliga duschen som beskrivs ovan).
 
Topp