• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pete11

Vacheron
2-Faktor
En sak angående vår skepsis till din story:

Det händer då och då att personer som är missnöjda med ety och annat kokar ihop en story om nån butik för att hämnas.

Det vore ju trevligt om man bara kunde lita på folk, men som du själv erfarit med stjärnurmakarna i Örebro så är det inte alltid så. Samma sak med inlägg på klockforum (eller alla forum egentligen) från medlemmar som inte postat mycket alls tidigare.

Om storyn känns lite svajig så blir man ju skeptisk.. vad skall man tro? men du är ju här och argumenterar vilket gör att du känns mer trovärdig ändå.
 

Cruzz

Breitling
Är det mitt fel att dom förstört min klocka för att jag badar med mitt dykar ur? Dessutom så påstår dom ju att dom aldrig öppnade klockan. Vilket dom garanterat gjort. Så dom började direkt ljuga mig rakt upp I ansiktet. Har du aktier i Stjärnurmakarna eller vad? Det här leder ingen vart.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det mitt fel att dom förstört min klocka för att jag badar med mitt dykar ur? Dessutom så påstår dom ju att dom aldrig öppnade klockan. Vilket dom garanterat gjort. Så dom började direkt ljuga mig rakt upp I ansiktet. Har du aktier i Stjärnurmakarna eller vad? Det här leder ingen vart.
Så nu har de ”garanterat” öppnat klockan… Hur vet du det?

Ja, om du badar med en otät klocka så är det ditt fel, ingen annans. Om du däremot gjort en täthets-service med garanti och klockan tar in vatten under garantitiden, då är det deras fel.
 

Cruzz

Breitling
Så nu har de ”garanterat” öppnat klockan… Hur vet du det?

Ja, om du badar med en otät klocka så är det ditt fel, ingen annans. Om du däremot gjort en täthets-service med garanti och klockan tar in vatten under garantitiden, då är det deras fel.
Jag vet inte ens vad du pratar om längre. Föreslår att du läser första långa texten mer noggrant. Den trycktestas ofta, pga att jag gillar att ha min Omega på mig jämt. Den fungerade kanon. Tills dom tog emot den första gången. Och andra gången var det ännu värre. Men återigen, man får väl tro vad man vill. Mår fortfarande dåligt över mitt beslut att vända mig till en skit kedja. Personalen där inne stod med kunder och kunde inte ens sina egna klockor dom sålde. Jag fick tex visa på en Certina DS Action Precidrive med kronografer, hur man gör för att först skruva och lossa start, stopp och återställning, innan man kan trycka in dom. (Dom svarta räfflade ringarna dom har för att verkligen hålla extra tätt) Det är nivån på personalen i den butiken. Flyttade hit för 14 mån sedan. Har nu senare fått lära mig att dom är ökända där på Köpmangatan i Örebro. Blev blåst helt enkelt. Sen får man tro och tycka vad man vill. Jag vill bara inte att det ska hända någon annan.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag förstår nog inte hur du först kunde gå till Stjärnurmakarna då de inte servar Omega, om det nu är fd Ur & Penn du menar mellan Stortorget och Nygatan? Hur kan de ens ta emot din klocka? De måste veta att de inte är experter på Omega. Låt inte Ahlséns ur serva den än för då kan du aldrig få Stjärnurmakarna att rätta till det fel som de begått, om de nu har gjort det. Jag förstår att du blir arg när du blir respektlöst behandlad men se det lite högre. Du är kund och de är ett företag som nu har en konflikt med en konsument. Har du kvitton gäller konsumentköplagen. Som jag skrev ovan, kontakta Konsumentverket. Prata med dem och berätta vad som hänt enligt dig. De är till för dig så de hjälper dig om det är något fel som begåtts. Förlåt, men jag får också flera frågor när jag läser din text. Du skulle behöva prata med någon som kan ställa frågor över en kopp kaffe. Det finns flera här på KS som är duktiga på klockor och som bor i Örebro. Kanske jag kan hjälpa dig att arrangera ett möte? Det här löser sig men låt inte någon annan ta över serviceuppdraget förrän det här är löst.
 
Senast ändrad:

-SC-

Omega
Pledge Member
Jag har läst inlägget noggrant, och om det som står skrivet stämmer till fullo så är jag ledsen för din skull, det suger verkligen och jag hoppas att det löser sig. Jag hade kontaktat någon högre upp i företaget (maila VD:n t.ex) och ARN.

Däremot så tycker jag att det största felet är att du öht lät dom ta i din klocka. Jag skulle t.ex aldrig serva min Merca på typ Mekonomen, precis som jag aldrig hade låtit t.ex min Patek hanteras av, ja, Stjärnurmakarna eller Ur&Penn.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Jag vet inte ens vad du pratar om längre. Föreslår att du läser första långa texten mer noggrant. Den trycktestas ofta, pga att jag gillar att ha min Omega på mig jämt. Den fungerade kanon. Tills dom tog emot den första gången. Och andra gången var det ännu värre. Men återigen, man får väl tro vad man vill. Mår fortfarande dåligt över mitt beslut att vända mig till en skit kedja. Personalen där inne stod med kunder och kunde inte ens sina egna klockor dom sålde. Jag fick tex visa på en Certina DS Action Precidrive med kronografer, hur man gör för att först skruva och lossa start, stopp och återställning, innan man kan trycka in dom. (Dom svarta räfflade ringarna dom har för att verkligen hålla extra tätt) Det är nivån på personalen i den butiken. Flyttade hit för 14 mån sedan. Har nu senare fått lära mig att dom är ökända där på Köpmangatan i Örebro. Blev blåst helt enkelt. Sen får man tro och tycka vad man vill. Jag vill bara inte att det ska hända någon annan.
Så här: om du lämnar in en klocka för bedömning av servicebehov så måste du förutsätta att de öppnar klockan. Efter att klockan har öppnats kan du inte bada med den förrän den har trycktestats. Har du inget kvitto på att den har trycktestats så måste du förutsätta att den är otät tills den teststs. Om du då badar med den är det under ditt eget ansvar.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Så här: om du lämnar in en klocka för bedömning av servicebehov så måste du förutsätta att de öppnar klockan. Efter att klockan har öppnats kan du inte bada med den förrän den har trycktestats. Har du inget kvitto på att den har trycktestats så måste du förutsätta att den är otät tills den teststs. Om du då badar med den är det under ditt eget ansvar.
Låter rimligt! Butiken borde kanske ha upplyst om detta också.

Å andra sidan skriver TS att klockan trycktestas ofta och hen borde således veta hur viktigt detta är.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Cruzz - Ett trycktest innebär inte 100% garanti för att en klocka är tät. En klocka med gamla torkade packningar kan vara tät vid torrt trycktest och ändå ta in vatten.

Du skulle luftat den och bytt packningar så fort du såg kondensen. Nu har du väntat ett halvår, klockan har alltså haft fukt i sig i ett halvår. Inte konstigt om visarna rostar. Du är väldigt självsäker i din beskrivning men tyvärr missar du en del basic grejer.
 
D

Deemfo

Guest
Av ren nyfikenhet, var är det för klocka och när är den ifrån?
Beklagar det som hänt, verkar bero på okunskap från båda sidor.
Först att stjärnurmakarna tog emot den, för endast 100 kr (?).
Du bör också ha gjort mer research från din sida innan och gått till riktig urmakare.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Jag tycker fortfarande inte allt i historien låter helt rimligt, men tror dig nu absolut att de trasslat till det, och uppenbarligen är du inte helt nöjd. Trist som fasen att din fina klocka blivit misshandlad, men bra att Ahlens fixar den. Är örebroare jag med, och har haft väldigt bra upplevelse hos Ahlens, medan precis som du säger tänker jag väl att Stjärnurmakarna i stan inte har nån urmakare alls på plats, utan bara butikssäljare som egentligen inte är så intresserade av klockor. Lesson learned den hårda vägen för dig, och förstås skittråkigt. Hoppas klockan ordnas nu, och du får glädje av den igen.
 

Stalrob

Cartier
Dom erbjöd mig att för 100 kr uppskatta en service på en Omega Seamaster Professional Chronograph 300M Diver Automatic. ... och lovade att utbildade människor i Stockholm bara skulle uppskatta ett pris, dåSen började problemen.

Sen får jag ett mail att den är tillbaks, plötsligt med dubbla priset på service... Jag fick helt enkelt ge upp och bara acceptera att dom förstört min klocka och att jag nu måste serva den för 8500 kr. Detta var 6 månader sen.

Plötsligt påstår dom att dom inte ens öppnat klockan

Men sen fick jag tillbaks den och ett uppskattat pris

Nu har ju jag ingen aning, men hur uppskattar man service-behov om man inte öppnat klockan (2 ggr dessutom)? 3 kanske med tanke på att någon bekräftat det?

Utöver det, baserat på formuleringen så antar jag att de uppskattade att din klocka var i behov av service på ungefär 8500/2 vid första checken. Vad skulle behöva göras då?


Sen märker jag att den saktar efter massor, den byter datum klockan 21 på kvällen istället för midnatt.

Fick du tillbaka rätt klocka? Eller kan den ha blandats ihop med någon?


Igår upptäckte jag rost på visarna.

Tyvärr gick jag dit efteråt. Han bekräftade att det inte var första gången

Så 2 olika urmakare(?) Har sett/hört om en klocka med fukt på insidan av glaset, men misslyckats med att påtala vikten av snabb service då? Nu ännu en gång så vet jag inget om detta, men känns märkligt, då common sense säger snabb service då vatten kan Leda till rost som i sin tur äter upp metall..

Försöker få ihop den kronologiska ordningen på händelserna men upplever det lite rörigt skrivet. Sorry om jag missrepresenterar något, vilket är varför jag försöker göra en citat-tung post

Först tappade dom bort klockan när jag skulle hämta tillbaks den. Tog flera veckor....

10 dagar går och jag vrider upp min Omega för att använda den igen.

Hoppat från tian på Örebros badhus med den 3x 4 veckor tidigare.

Så 4 veckor sedan hade du klckan, sedan använde du den inte på 10 dagar.

Så när du skriver "tog flera veckor" kan maximalt ha tagit 2 veckor och 4 dagar? (4veckor minus 10 dagar)
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Ett trycktest innebär inte 100% garanti för att en klocka är tät. En klocka med gamla torkade packningar kan vara tät vid torrt trycktest och ändå ta in vatten.
Är detta generellt ? Eller mer speciellt något märke ?

trycktestade en Rolex förra året, dem kunde garantera att jag inte behövde gör det på 2 år så länge jag inte hade den i bastu eller den råkade ut för något speciellt 🤔
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är detta generellt ? Eller mer speciellt något märke ?

trycktestade en Rolex förra året, dem kunde garantera att jag inte behövde gör det på 2 år så länge jag inte hade den i bastu eller den råkade ut för något speciellt 🤔
Om de gjorde en täthetsservice innan de trycktestade så låter det vettigt, annars låter det tokigt.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Vem tryckte den tät och vad var vilkoren för denna garanti?
Svensk AD

Skall tilläggas att den är från 2019 så garanti från Rolex finns ju kvar om det nu spelar roll.
Har frågat flera AD just om detta angående täthet och vissa säger att det inte behöver göras alls inom dessa 5 garanti år och vissa har sagt att ”Det bör göras” om man nu använder klockan mycket vid bad.

Vid tillfället så åkte jag förbi och kollade om dem kunde kolla täthet för att jag kommer använda den under sommaren och framförallt bada med den.

Fick inget kvitto där det står att dem garanterar tätheten men jag frågade om detta skulle behövas göras nästa år och då sa dem nej så länge den inte används i bastu eller skadas på något sätt så skall det inte behövas

De som nämndes också va att det skall inte vara några konstigheter att ha dem i bastu men dem rekommenderade att inte ha den där
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men andra ord är det ingen mening med att kolla täthet på våren om den skall användas på sommaren ?
Din klocka skiljer ju sig stort mot den tråden handlar om. Din har ju garanti, bara att bada på. Finns ingen anledning att trycktesta en klocka under garantitiden.

Klockan tråden handlar om är ju gammal, då är det en helt annan sak.
 

SportRolex

Cartier
2-Faktor
Din klocka skiljer ju sig stort mot den tråden handlar om. Din har ju garanti, bara att bada på. Finns ingen anledning att trycktesta en klocka under garantitiden.

Klockan tråden handlar om är ju gammal, då är det en helt annan sak.
Min klocka skiljer sig absolut från den i tråden men du skrev att ett trycktest inte är 100% garanti för att en klocka är tät, frågade även om det var generellt eller specifik modell.

Men nu vet jag 👍🏻
Åter till klockan i tråden :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Min klocka skiljer sig absolut från den i tråden men du skrev att ett trycktest inte är 100% garanti för att en klocka är tät, frågade även om det var generellt eller specifik modell.

Men nu vet jag 👍🏻
Åter till klockan i tråden :)
Allt kan hända men generellt gäller att packningar håller tätheten bra när de är nya, sen blir de allt mindre elastiska med åren. Kolla och jämför gamla och nya bildäck så ser du att gummit blir hårt och pulvrigt med tiden. Din nya klocka är säker, så säker som man nu kan vara när allt kan hända. Byter man packningar var femte år är man safe.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Allt kan hända men generellt gäller att packningar håller tätheten bra när de är nya, sen blir de allt mindre elastiska med åren. Kolla och jämför gamla och nya bildäck så ser du att gummit blir hårt och pulvrigt med tiden. Din nya klocka är säker, så säker som man nu kan vara när allt kan hända. Byter man packningar var femte år är man safe.
Är ju dock olika material.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Min klocka skiljer sig absolut från den i tråden men du skrev att ett trycktest inte är 100% garanti för att en klocka är tät, frågade även om det var generellt eller specifik modell.

Men nu vet jag 👍🏻
Åter till klockan i tråden :)
Att en AD lämnar täthetsgaranti betyder inte att klockan med 100% säkerhet är tät. Det innebär att de ersätter/reparerar klockan ifall den skulle läcka.
 

Ivil

Omega
2-Faktor
Hur beteer sig det dynamiska vattentrycket mot klockan om man hoppar från 10an i Örebros badhus?
Borde bli en rejäl spik.
 
Topp