• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varning för Michell Kwiek

Beaujolais

Basic
2-Faktor
Hej,

Jag har tyvärr blivit utsatt för ett bedrägeri av följande person:

Namn: Michell Dziordzi Dick Villy Kwiek
Personnummer: 900619-3297
Telefonnummer: 070-013 71 30

Det gäller en försäljning av min Rolex Submariner 16610 full set med serienummer X979414
Vi inledde kontakten via Blocket där han hette Mikael och affären gjordes F2F. Betalningen skedde med banköverföring från hans sida. Han fick hjälp med banköverföringen och skickade sedan en fejkade bild på överföringen till mig. Vi skrev kvitto på plats som båda parterna skrev under.

Händelsen är polisanmäld. Så fort jag har fått ta del av polisanmälningen kommer jag skicka in underlaget till Bergströms som i sin tur meddelar Rolex.

Var försiktiga där ute och hör gärna av dig till mig om du kommer i kontakt med klockan.

Bilagor

• IMG_6078.jpeg
    IMG_6078.jpeg
    457.1 KB · Visningar: 1
  • IMG_6079.jpeg
    IMG_6079.jpeg
    427.9 KB · Visningar: 1
  • IMG_6080.jpeg
    IMG_6080.jpeg
    496 KB · Visningar: 1
  • IMG_6081.jpeg
    IMG_6081.jpeg
    405.3 KB · Visningar: 1
  • IMG_6082.jpeg
    IMG_6082.jpeg
    819.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_6083.jpeg
    IMG_6083.jpeg
    333.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_6086.jpeg
    IMG_6086.jpeg
    510.9 KB · Visningar: 1
  • IMG_6087.jpeg
    IMG_6087.jpeg
    448.5 KB · Visningar: 1
  • IMG_6088.jpeg
    IMG_6088.jpeg
    433.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_6089.jpeg
    IMG_6089.jpeg
    530.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_6090.jpeg
    IMG_6090.jpeg
    592.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_6091.jpeg
    IMG_6091.jpeg
    245.6 KB · Visningar: 1
  • IMG_6092.jpeg
    IMG_6092.jpeg
    265.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_6093.jpeg
    IMG_6093.jpeg
    500.8 KB · Visningar: 1
  • IMG_6094.jpeg
    IMG_6094.jpeg
    421.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_6095.jpeg
    IMG_6095.jpeg
    377.2 KB · Visningar: 1
  • IMG_6096.jpeg
    IMG_6096.jpeg
    325.9 KB · Visningar: 1
  • IMG_6097.jpeg
    IMG_6097.jpeg
    313.3 KB · Visningar: 1
  • IMG_6104.jpeg
    IMG_6104.jpeg
    275.2 KB · Visningar: 1
  • IMG_6105.jpeg
    IMG_6105.jpeg
    280.8 KB · Visningar: 1
  • IMG_6106.jpeg
    IMG_6106.jpeg
    257.7 KB · Visningar: 1
  • IMG_6107.jpeg
    IMG_6107.jpeg
    273.5 KB · Visningar: 1
  • IMG_6109.jpeg
    IMG_6109.jpeg
    274.3 KB · Visningar: 1
  • IMG_6111.jpeg
    IMG_6111.jpeg
    301.5 KB · Visningar: 1
  • IMG_8336.jpeg
    IMG_8336.jpeg
    96.7 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Verkar ju vara i registret sen tidigare.

Fan, fin sub den där!!! Du har alltså sålt klockan i tro att han gjort en banköverföring? I verkliga fallet såg du aldrig pengarna på ditt konto?

Senast ändrad:
Jättetråkigt att du drabbats. För allas kännedom då: Lita ALDRIG på en banköverföring mellan två olika banker förrän du ser pengarna på ditt eget konto. Det går nämligen på flera storbanker att backa transaktionen fram till nästa settlement mellan bankerna vilket brukar ske vid lunch och vid midnatt. Det är alltså gott om tid att ta en screenshot på en riktig överföring och sedan backa den.

Jättetråkigt att du drabbats. För allas kännedom då: Lita ALDRIG på en banköverföring mellan två olika banker förrän du ser pengarna på ditt eget konto. Det går nämligen på flera storbanker att backa transaktionen fram till nästa settlement mellan bankerna vilket brukar ske vid lunch och vid midnatt. Det är alltså gott om tid att ta en screenshot på en riktig överföring och sedan backa den.
Därav ALLTID Swish

Verkar ju vara i registret sen tidigare.

Fan, fin sub den där!!! Du har alltså sålt klockan i tro att han gjort en banköverföring? I verkliga fallet såg du aldrig pengarna på ditt konto?

Korrekt. Det tar emot ett erkänna det men det som har hänt har hänt. Jag får lära mig av mina misstag.

Hur hade ni gjort vid köp/sälj om priset överstiger 150 000 SEK vilket är maxgränsen på Swish om jag har förstått det rätt?
Hur hade ni gjort vid banköverföring om köpare och säljare har olika banker?

Korrekt. Det tar emot ett erkänna det men det som har hänt har hänt. Jag får lära mig av mina misstag.

Hur hade ni gjort vid köp/sälj om priset överstiger 150 000 SEK vilket är maxgränsen på Swish om jag har förstått det rätt?

Fy fan jag lider med dig 😭skall du veta, gör ont i hela kroppen!!!

ALDRIG banköverföring. Swish kan du utöka via din bankapp till 250.000tusen (tror jag) men ej säker utökar du så gäller det bara i 24timmar.
Jag har själv swischat för klocka på 125.000kr och då utökade jag den swishen via bankappan.

Jag är övertygad att killen kommer fastna i nätet för eller senare, vad säger din bank?

Sånt här tar jävligt hårt på mig!!! Jag hade själv redan varit fängslad efter en sån här grej genom att ta lagen i egna händer, det här finns bara inte!!!

Senast ändrad:

Gränsen på Swish är numera ofta ännu lägre. Det tråkiga svaret är att du måste gå till köparens bank och göra överföringen på kontor. Det kvittot kan du lita på.

Gränsen på Swish är numera ofta ännu lägre. Det tråkiga svaret är att du måste gå till köparens bank och göra överföringen på kontor. Det kvittot kan du lita på.
Avsändaren kan teknisk sett stoppa en överföring ändå om det inte går iväg förens nästa clearing. Pengarna på ditt egna konto är det enda du kan lita på.

Nu ska jag vara lite motvalls, men jag skulle ta en maxad swish och resten kontant om personen inte kan boka tid på ett bankkontor

Verkligen tråkigt att läsa, men jag hade personligen aldrig lämnat över en klocka utan att först se pengarna på kontot, därav att jag aldrig går med på "överföringar". Endast Swish eller överlämning utav klockan när pengarna faktiskt är inne.

Vilka banker är det? Det vore bra att lista dessa. De banker jag använder mig av (finska banker) har inte den funktionen om man väljer betala genast.
Jag har gjort affärer i Sverige, bl a köpt bil, med banktransfer och det kan ta flera dygn innan pengarna syns, men avbryta överföringen kan jag inte.

Avsändaren kan teknisk sett stoppa en överföring ändå om det inte går iväg förens nästa clearing. Pengarna på ditt egna konto är det enda du kan lita på.
Inte via internetbanken i alla fall. Jag pratade mycket och länge om detta med SEB när jag sålde min Tesla och enligt dem stoppade de inte några överföringar som de gett kvitto på i alla fall. Sen kan det förstås - som alltid skilja mellan banker.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: JLW
Hej,

Jag har tyvärr blivit utsatt för ett bedrägeri av följande person:

Namn: Michell Dziordzi Dick Villy Kwiek
Personnummer: 900619-3297
Telefonnummer: 070-013 71 30

Det gäller en försäljning av min Rolex Submariner 16610 full set med serienummer X979414
Vi inledde kontakten via Blocket där han hette Mikael och affären gjordes F2F. Betalningen skedde med banköverföring från hans sida. Han fick hjälp med banköverföringen och skickade sedan en fejkade bild på överföringen till mig. Vi skrev kvitto på plats som båda parterna skrev under.

Händelsen är polisanmäld. Så fort jag har fått ta del av polisanmälningen kommer jag skicka in underlaget till Bergströms som i sin tur meddelar Rolex.

Var försiktiga där ute och hör gärna av dig till mig om du kommer i kontakt med klockan.
Köparen beställer en postväxel som ni hämtar ut från ett bankontor. Du tar emot den på bankkontoret när köparen och du träffas. Du ska se att postväxeln lämnas över av bankpersonal. Lämna över klockan och lös in växeln. Old school - men det ska mycket till att bli blåst då. Troligtvis blir det ingen affär - köparen dyker nämligen inte upp. /P

Köparen beställer en postväxel som ni hämtar ut från ett bankontor. Du tar emot den på bankkontoret när köparen och du träffas. Du ska se att postväxeln lämnas över av bankpersonal. Lämna över klockan och lös in växeln. Old school - men det ska mycket till att bli blåst då. Troligtvis blir det ingen affär - köparen dyker nämligen inte upp. /P
Du kommer inte hitta en anställd på bank idag som vet vad en postväxel är eller hur den ska hanteras tyvärr.

Banker ställer ut en postväxel. Det kan jag garantera dig. Det bästa är dock att ta det på swish som någon nämnt och resten i cash. KS känns dock säkert eller i vart fall säkrare. Mvh/P

Senast ändrad:
Plus att det är svårt nog att sätta in kontanter ens om man fått dem ärligt. "Var fick köparen de här pengarna från?"
Nu var mitt svar givet utifrån TS fråga, men det är klart man bör göra en affär av det slaget på ett bankkontor så båda parter är trygga

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp