• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varning för misstänkt bedrägeri på tradera.

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Denna explorer II har vart ute tidigare med annan säljares namn(troligen hackat). Ändrar det utropspris och de fasta priset som presenteras(som förövrigt är lockande lågt)för varje gång den läggs upp.
Naturligtvis rapporterat till tradera!

Screenshot_20170508-210917.png

Detta pågår periodvis med ganska stor intensitet på Tradera. Blev själv blåst en gång (kapat konto). Jag höll på ett tag att anmäla alla nya annonser med samma innehåll som min men Tradera jobbar inte på kvällarna när bedragarna lägger upp annonserna, så många hinner bli lurade. Skandal egentligen att Tradera bara låter det fortsätta. Numera håller jag mig borta därifrån.

Senast ändrad:
Detta pågår periodvis med ganska stor intensitet på Tradera. Blev själv blåst en gång (kapat konto). Jag höll på ett tag att anmäla alla nya annonser med samma innehåll som min men Tradera jobbar inte på kvällarna när bedragarna lägger upp annonserna, så många hinner bli lurade. Skandal egentligen att Tradera bara låter det fortsätta. Numera håller jag mig borta därifrån.
Trist när det händer. Det är otroligt hur annonserna får ligga kvar så länge, man kan tycka att tradera borde ha någon slags skyldighet att granska annonserna. Detta är som sagt inte första gången, repeterade mönster ska väl en dator kunna sätta stopp för.

Fortsätter att poppa upp orimliga annonser än idag, varje annons mejlar jag för "Direkt pris" för att styra upp ett möte men får aldrig svar. Deras inlägg är såklart scam, vilket är väldigt uppenbart, men hade varit roligt att träffa personen bakom alla dessa annonser :)

Fortsätter att poppa upp orimliga annonser än idag, varje annons mejlar jag för "Direkt pris" för att styra upp ett möte men får aldrig svar. Deras inlägg är såklart scam, vilket är väldigt uppenbart, men hade varit roligt att träffa personen bakom alla dessa annonser :)
Jag brukar också maila, men aldrig någon respons. Hoppas bara folk förstår att en Rolex för 15 000 - 20 000 SEK känns orimligt, när priset egentligen är minst det dubbla.

Noterade denna imorse men ser att den redan uppmärksammats här, bra!!
Men borde den inte anmälas som misstänkt bedrägeri till tradera? Särskilt nu eftersom det kan styrkas med en länk till den danska sidan? Till och med annonstexten stämmer ju överens.. Tänkte så ingen stackare tror sig ha vunnit en dröm-budgivning och går bet på styvt 30 lock.

Dum fråga kanske men vore det inte bra om det krävdes bank-id för att få lägga upp en annons på Tradera och Blocket?
Då borde antalet scammers sjunka.

Dum fråga kanske men vore det inte bra om det krävdes bank-id för att få lägga upp en annons på Tradera och Blocket?
Då borde antalet scammers sjunka.
Inte nödvändigtvis. Finns massor av bedragare som inte bryr sig ett skit om att åka fast. De ska bara finansiera en Thailandsresa först. De har redan en rättegång på gång och i Sverige får man så stor straffrabatt att ett ytterligare brott inte gör någonting på straffet.
Visst kanske det skulle innebära att upprepade bedrägerier kan undvikas men samtidigt finns gott om målvakter att låna identiteter av.

Det enda riktiga skyddet mot bedrägeri är att använda hjärnan. Ingen säljer någonting för 50% av vad alla andra tar på en transparent marknad.

En bekant har dessvärre råkat ut för denna bedragare. Får se om polisen gör något. Det är väl för svårt som vanligt och läggs ner.
Vansinnigt tråkigt, men också en smula klantigt då devisen "om det låter för bra för att vara sant, så är det oftast det också" till stor del stämmer..
Är inte typen som gillar att klä på mig skolpolisuniformen, men funderar på om man ska lägga in några bevakningar på de vanligaste modellerna för att sedan snabbt som ögat anmäla annonserna. För precis som nämnt ovan tenderar de att komma tillbaka, och jag är rädd att detta kanske inte är top 3 på polisväsendets prioritetslista.
¯\_(ツ)_/¯

Vansinnigt tråkigt, men också en smula klantigt då devisen "om det låter för bra för att vara sant, så är det oftast det också" till stor del stämmer..
Är inte typen som gillar att klä på mig skolpolisuniformen, men funderar på om man ska lägga in några bevakningar på de vanligaste modellerna för att sedan snabbt som ögat anmäla annonserna. För precis som nämnt ovan tenderar de att komma tillbaka, och jag är rädd att detta kanske inte är top 3 på polisväsendets prioritetslista.
¯\_(ツ)_/¯

Ja det är ju i 9,9 fall av 10 så.
Det skulle nog vara en idé, vet att han har anmält flera av dom nu, även lämnat kontonummer, telefonnummer och annan info till polisen.

Nej det är nog inte det, det måste ju hinnas med att ta fartsyndare och rondellbusar.

Tillbaka
Topp