• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VARNING för Seiko GPS Solar!

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart att det är ditt fel!
Seså! Slå en signal till Seiko i Japan och tala om för dem att de får fan inte ha tjocka manualer som svenskar inte orkar läsa.
Kränker oss nåt fruktansvärt.
Vi tror på dig och din förmåga att ordna den här skiten du ställt till med. :p
Den dag de börjar ge mig lön ringer jag gärna å gnäller å era vägnar. ;)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Kära vänner!

Något förskräckligt att hänt, fick detta precis berättat.


En bekant till mig gjorde en liten rundresa kring Indiska Oceanen för några veckor sedan.
Innan han begav sig hade han förvärvat en helt ny Seiko GPS SOLAR, och var givetvis väldigt belåten.
Med tanke på att klockan bör vara den perfekta reseklockan, som automatiskt känner av tidzoner och tid så tänker man att man har helgarderat sig.
Likt en bankanställd som ska ge ut ett bolån.


Från att ha befunnit sig i Malaysia (GMT+7) till att ha stigit av planet i Sri Lanka händer följande:
Vid ankomst till flygplats ser han att Seikons tid som den ställt om sig till stämmer ej överens med aktuell tid som flygplatsen visar.
Vid närmare undersökning finner man att tidzonen ligger GMT +4,5 vid aktuellt land.

Personen i fråga blir helt ställd!
Under 1 veckas tid behövde han leva med att Seikon ej följer korrekt tid.
Jag frågade om han kunde vrida om tiden manuellt. Men han sade instruktionsboken var för tjock så han orkade inte bemöda sig, samt att det inte borde vara hans ansvar, utan klockans.

Så fort jag fick reda på detta gick jag in på http://www.tidszon.se/lista-tidsskillnader.php för att stämma av aktuella tidzoner.

Jag skulle härmed vilja ge ut ett varning att besöka några av följande länder:
Kokosöarna (+5,5)
Burma (+5,5)
Nepal (+4,75)
Norfolkön (+10,5)
Venezuela (-5,5)


Bifogar även bild på klockan, nedan.

seiko-SSE045J1_MED.jpg




Jag hoppas ni drar nytta av denna information för att undvika fler missöden.

Därmed önskar jag Er alla en trevlig helg!
/Isodor
Hahaha tack för infon har precis avbokat en tänkt weekend i Burma.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Vilken jävla tur att du startade den här tråden, hade precis tänkt att köpa en GPS Solar inför min resa till Kokosöarna! :happyhappy:
 

stabil

Cartier
Din vän bör gå till butiken där klockan är köpt och kräva kompensation över den förstörda semestern.
Detta är inte ok, AGERA NU!
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Jag som vart lite sugen på den nya gps Marinemastern. Låt oss hoppas de har löst problemet. Man är nog förvirrad i Venezuela utan att ha fel tid. Pinsamt är bara förnamnet.
 

JS.sthlm

Breitling
Efter att ha levt i Venezuela i några år vill jag bestämt hävda att där bör du inte ha någon klocka alls på handleden. Sannolikheten är hög att du blir av med klockan, och har du riktigt otur, även handen den sitter på.
 
Senast ändrad:

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Efter att ha levt i Venezuela i några år vill jag bestämt hävda att där bör du inte ha någon klocka alls på handleden. Sannolikheten är hög att du blir av med klockan, och har du riktigt otur, även handen den sitter på.
Hallå dödgrävaren! Hade du läst manualen för klockor i Venezuela så hade du vetat detta. Hur ligger vi till i antal händer där borta? Jag vill tro att snittet för antal händer/människa är oerhört nära 2 i vårt land. Hur ser siffran ut i Venezuela?
 

JS.sthlm

Breitling
Hallå dödgrävaren! Hade du läst manualen för klockor i Venezuela så hade du vetat detta. Hur ligger vi till i antal händer där borta? Jag vill tro att snittet för antal händer/människa är oerhört nära 2 i vårt land. Hur ser siffran ut i Venezuela?
Jag sitter inte på någon empirisk data men siffran är garanterat densamma (2 händer/människa). Men jag kanske ska förtydliga mitt inlägg. I huvudstaden Caracas hörde jag talas om ett synnerligen grymt tillvägagångssätt vid en klockstöld. I stället för att med hot avkräva offret på sitt armbandsur högg man helt sonika, medelst machete, av honom handen och tog till flykt med både lem och ur.
 
Topp