• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varning för WatchNation.com (UK)

sme82

Basic
Jag vet inte om det är rätt forumdel, men jag vill utfärda en varning för att handla från watchnation.com. Jag beställde nyligen en Seiko och kundservicen har varit minst sagt bedrövlig, nedan är mina erfarenheter.

Som bekant så är ju England inte längre med i EU, med allt var det innebär med tull, deklarationsavgift och moms vid import till Sverige. Innan jag la min beställning kontaktade jag deras Livechat, där jag förklarade att jag var osäker på vilka extra utgifter min import skulle innebära. Jag fick beskedet att det pris jag betalade i kassan var det slutgiltiga, och min import inte skulle innebära några extra avgifter alls. De var 100% säkra på detta påstående, så det var bara att beställa och jag betalade med VISA-kortet. Jag skärmdumpade chatten för säkerhets skull så de inte skulle kunna backa detta besked.

Det går en vecka och ett brev från tullen dyker naturligtvis upp. Vänligen betala importmoms, tullavgift och deklarationsavgift, vilket gör att priset på klockan stiger med ca 30%. Med andra ord betydligt dyrare än vad klockan skulle kosta i Sverige (där den dock var slut i lager för stunden).

Jag mailade dem och påpekade att det måste ha blivit något fel. Antingen har de fumlat när de skickade paketet, eller så har de gett ett felaktigt besked, samt att jag inte längre vill ha klockan då priset inte alls överensstämmer med förväntningen. Jag ställde också frågan vad returen till avsändaren innebär och att jag inte vill ha trassel i form av ytterligare avgifter när betalningen ska återbetalas.

Dagarna går och jag får ingen respons. Mailar igen och förklarar att det är urgent då paketet kommer returneras till avsändaren om några dagar. Ytterligare dagar går och jag får ingen respons. Jag försöker få kontakt med deras Livechat, men den är glest bemannad och det tar 3 dagar tills den är online. Startar chatten och förklarar att jag har bekymmer med en leverans och inte har fått något svar. Får absolut noll respons. Väntar en dag och lyckas hugga livechatten igen, men inte heller denna gång någon respons.

Mailar därefter en tredje gång och förklarar att jag inte är jätteimponerad av kundtjänsten och verkligen skulle behöva lite assistans i mitt ärende. Det går ett par dagar och nu är vi där vi är idag, 11 dagars fruktlöst jagande med absolut noll respons och jag sitter här med en lång näsa.

Så på grund av den här kundhanteringen vill jag avråda från att handla från watchnation, om det inte är så att man vågar chansa och räknar med att inte behöva någon assistans av kundtjänst.

Edit 2022-02-04: Kundtjänst har hört av sig efter att den här tråden skapades, se inlägg #15.

Senast ändrad:
Hur förväntade du dig att handlaren skulle kringgå reglerna som gäller?
Jag hade inte litat blint på deras ord. Man räknar oftast med tull & moms osv på objekt utanför EU. Nu blev det dyrare än du trodde och du vill inte hämta ut paketet. Stå ditt kast.

Hur förväntade du dig att handlaren skulle kringgå reglerna som gäller?
Jag hade inte litat blint på deras ord. Man räknar oftast med tull & moms osv på objekt utanför EU. Nu blev det dyrare än du trodde och du vill inte hämta ut paketet. Stå ditt kast.

Flera brittiska företag är momsreg i Sverige eller säljer med Duty Pre Paid (ex. Watchgecko och ChrWard). Således inget konstigt att TS är frustrerad om han fått info om att inga ytterligare kostnader tillkommer. Det är lite knepigt att handla med UK nu för tiden då det skiljer sig från handlare till handlare. @sme82 om du betalat UK moms så kan du begära att få tillbaka denna.

Ni har helt rätt i att skulden inte är 100% deras och att jag givetvis är delaktig i problmet. Det jag ville framhäva i texten är att jag upplever att kundtjänsten har varit undermålig, inte att de gett fel besked för det kan vem som helst göra av misstag.

Importavgifter och tull är ju minst sagt snårigt och koncept som DDP (Delivery Duty Paid) finns där avsändaren just står för sådana utgifter. Därav min osäkerhet från första början och kontakten med kundtjänsten.

Min lärdom från detta köp är att inte handla från utanför EU om man vill ha en smidig leverans :) Jag har alltid handlat efter denna praxis fram till nu och står givetvis mitt kast.

Flera brittiska företag är momsreg i Sverige eller säljer med Duty Pre Paid (ex. Watchgecko och ChrWard). Således inget konstigt att TS är frustrerad om han fått info om att inga ytterligare kostnader tillkommer. Det är lite knepigt att handla med UK nu för tiden då det skiljer sig från handlare till handlare. @sme82 om du betalat UK moms så kan du begära att få tillbaka denna.
Tack för ditt inlägg @rambo_amadeus. Exakt denna fråga med brittisk moms ställde jag. Jag har betalat UK VAT, runt 15-20% om jag inte missminner mig.

Det är ditt ansvar, ingen annans.

Edit. Det står att de skall stå för det.... Non-eu endast.

Edit2. Det står ju iofs inte att de skall stå för det heller. Ser ut som en skrivelse från innan Brexit.

Men man skall aldrig lita på kundtjänst.

Citat:
'WatchNation will never be responsible for any tax or customs duties that are applicable to non-EU countries; the customer will be required to pay these.

Unfortunately, it is not currently a part of WatchNation policy to pay for any customs or tax duties that apply to non-EU countries, with these being the sole responsibility of the customer. Returns will not be accepted unless the customer has cleared the relevant charges, and refunds sadly will not be issued until the product in question has arrived back in our warehouses totally free of any charges.' slut citat.

Källa:

Då får man läsa villkoren som @zippan länkat.

Som exempel - END (kläder förvisso) har detta i sina villkor som säger att man slipper avgifter som tillkommer.
  • Prices include all taxes and duties.
  • Our EU customers can enjoy a seamless shipping experience, ordering from END. will be the same as before Brexit.
  • We use DPD’s Classic road service for deliveries to Europe.
  • Orders will be shipped using an enhanced Delivered at Place service (eDAP), which will ensure customers do not need to complete any paperwork, or pay additional duties or taxes to receive orders.
  • In accordance with the UK & EU Trade Agreement, customers living within the EU will be charged 0% UK VAT on purchases.
  • In some instances, we may use FedEx's IE service to ship your order to the EU. Please note, there will be no extra paperwork or taxes and duties to pay if your order is shipped with FedEx.

Enklast är följande:
Är priset i sek och språket på svenska
Avgifter ingår

Är priset i utländsk valuta
Avgifter ingår inte

Är priset i sek men hemsidan på annat språk
- Läs villkoren

Enklast är följande:
Är priset i sek och språket på svenska
Avgifter ingår

Är priset i utländsk valuta
Avgifter ingår inte

Är priset i sek men hemsidan på annat språk
- Läs villkoren
Problemet är att det ofta även är otydligt i villkoren. Många har frtf inte uppdaterat efter Brexit. Likt det @zippan skriver ovan står även hos ex. JewelHut och CWSellors ex. "WatchNation will never be responsible for any tax or customs duties that are applicable to non-EU countries; the customer will be required to pay these.". Sverige är inom EU så man tolkar detta att moms ska ingå. Detta gällde dock innan Brexit. Men nu blev det mer OT och handlar om villkor från UK.

Det jag hade förväntat mig från kundtjänsten var åtminstone någon form av respons. Jag tycker inte det är proffsigt att lämna kunden i limbo utan några besked. Ett besked skulle kunna vara att det skett ett missförstånd (från deras eller min sida) eller att det det skett ett misstag vid leveransen. Därav min varning i det här inlägget att jag tycker kundtjänsten inte levt upp till förväntningarna då de konsekvent vägrat att svara.

Gällande det tekniska har jag betalat UK moms och beskedet jag fick med "100% säkerhet" var följande:
"Yes we will send it with duties and taxes paid"
"Yes, it will include all fees"

Som ni konstaterar i villkoren på hemsidan så är det minst sagt snårigt och motsägelsefullt, och frågar man dem vad som gäller så kan man inte lita på beskedet.

Jag har redan betalat importmomsen så klockan är på väg, och jag har gett upp försöken att kontakta dem så att det blir rätt med UK-momsen etc. Det blir min läxa för denna gång.

Senast ändrad:
Älskar svaren i den här tråden:

Bolag: Allt ingår
Kund: Toppen

Paketet kommer och priset går upp 30% för att påståendet att allt ingår inte stämmer.

Kund söker bolag i 11 dagar utan återkoppling.

-------

KS: Skyll dig själv!

Min syn:

1. Bedrövlig(!) kundservice.
2. Bedrövlig kompetens kring vad som gäller kring köp.

Summa summarum: Undvik.

Jag vet inte om det är rätt forumdel, men jag vill utfärda en varning för att handla från watchnation.com. Jag beställde nyligen en Seiko och kundservicen har varit minst sagt bedrövlig, nedan är mina erfarenheter.

Som bekant så är ju England inte längre med i EU, med allt var det innebär med tull, deklarationsavgift och moms vid import till Sverige. Innan jag la min beställning kontaktade jag deras Livechat, där jag förklarade att jag var osäker på vilka extra utgifter min import skulle innebära. Jag fick beskedet att det pris jag betalade i kassan var det slutgiltiga, och min import inte skulle innebära några extra avgifter alls. De var 100% säkra på detta påstående, så det var bara att beställa och jag betalade med VISA-kortet. Jag skärmdumpade chatten för säkerhets skull så de inte skulle kunna backa detta besked.

Det går en vecka och ett brev från tullen dyker naturligtvis upp. Vänligen betala importmoms, tullavgift och deklarationsavgift, vilket gör att priset på klockan stiger med ca 30%. Med andra ord betydligt dyrare än vad klockan skulle kosta i Sverige (där den dock var slut i lager för stunden).

Jag mailade dem och påpekade att det måste ha blivit något fel. Antingen har de fumlat när de skickade paketet, eller så har de gett ett felaktigt besked, samt att jag inte längre vill ha klockan då priset inte alls överensstämmer med förväntningen. Jag ställde också frågan vad returen till avsändaren innebär och att jag inte vill ha trassel i form av ytterligare avgifter när betalningen ska återbetalas.

Dagarna går och jag får ingen respons. Mailar igen och förklarar att det är urgent då paketet kommer returneras till avsändaren om några dagar. Ytterligare dagar går och jag får ingen respons. Jag försöker få kontakt med deras Livechat, men den är glest bemannad och det tar 3 dagar tills den är online. Startar chatten och förklarar att jag har bekymmer med en leverans och inte har fått något svar. Får absolut noll respons. Väntar en dag och lyckas hugga livechatten igen, men inte heller denna gång någon respons.

Mailar därefter en tredje gång och förklarar att jag inte är jätteimponerad av kundtjänsten och verkligen skulle behöva lite assistans i mitt ärende. Det går ett par dagar och nu är vi där vi är idag, 11 dagars fruktlöst jagande med absolut noll respons och jag sitter här med en lång näsa.

Så på grund av den här kundhanteringen vill jag avråda från att handla från watchnation, om det inte är så att man vågar chansa och räknar med att inte behöva någon assistans av kundtjänst.
Jag lider med dig, så tråkigt! Sjukt dåligt av dom. Tror att dom visste, men dom ville säkert bara sälja.

Problemet är att det ofta även är otydligt i villkoren. Många har frtf inte uppdaterat efter Brexit. Likt det @zippan skriver ovan står även hos ex. JewelHut och CWSellors ex. "WatchNation will never be responsible for any tax or customs duties that are applicable to non-EU countries; the customer will be required to pay these.". Sverige är inom EU så man tolkar detta att moms ska ingå. Detta gällde dock innan Brexit. Men nu blev det mer OT och handlar om villkor från UK.
Gammal text som de inte uppdaterat?

Återigen, sidan är inte på svenska och har inte svenska priser. Är man osäker så får man utgå från att allt tillkommer.

Generellt alltså. I detta fallet har ju TS fått felaktigt svar om vad som gäller.

En uppdatering i ärendet med kundtjänsten. Jag informerade att jag skulle berätta för mina vänner på Klocksnack om mina erfarenheter, och då blev det fart under galoscherna.

Kundtjänst hörde av sig och presenterade flera lösningsalternativ så nu rör det på sig. De förklarade att beskedet faktiskt var korrekt men att de rört ihop det vid leveransen och missat att det skulle vara färdigdeklarerat och klart (DDP enligt tidigare i tråden). Så jag får välja mellan att skicka dem kvittot på de extra utgifterna och få detta återbetalt, alternativt att låta paketet studsa tillbaks så skickar dem ett nytt korrekt denna gång.

Så allt ser ut att lösa sig till slut. Tack KS! 👍

Hur gör man för att dra av moms från UK om man betalat för in-momsning till Sverige?

Tillbaka
Topp