• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varning! Försök till bedrägeri på Blocket med referens till klocksnack

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

pulpen

Basic
2-Faktor
Tydligen har någon lagt ut klockor på blocket och på något sätt hänvisat till sitt påstådda (mitt) medlemskap här och använt min alias och ev inloggning.

Hoppas verkligen ingen blev lurad!

Jag har nu förstås bytt lösenord, men vill ändå skriva detta så förhoppningsvis inget blir lurad, och så att vi kan vara uppmärksamma inför framtida liknande försök. Annonsen var alltså inte på KS utan blocket vilket ju också är märkligt när han sedan hänvisar till KS. Han ville tydligen inte använda swish vilket också är lite märkligt minst sagt.

En lärdom av detta (förutom att byta lösenord ibland) är att alltid kräva att betala via swish samt att om något verkar skumt så stay away!

Senast ändrad:
Jag har nu förstås bytt lösenord, men vill ändå skriva detta så förhoppningsvis inget blir lurad, och så att vi kan vara uppmärksamma inför framtida liknande försök.
Jättebra att du varnar men bar det inte en tråd om just detta för inte så länge sedan? Jag hittar inte tråden just nu men i det fallet var det också någon som hade fått sitt konto kapat och där bedragaren försökte förmå andra användare att betala för klockor som inte fanns om jag inte minns helt galet.

Den billiga Explorern i Kalix som lades ut igår va även den genom ert konto. Där han till och med skrev till mig här på klocksnack från ditt konto...

Innan den här diskussionen fladdrar iväg är det en handfull konton på KS som blivit kapade. En handfull av snart 30.000.
Samtliga hade liknande lösenord på flera ställen och ingen hade tvåfaktorsautentisering påslagen.

Om någon har kvar någon info på någon av annonserna så anmäl gärna Bedrägeriförsöket till blocket.

Hej Pulpen!
Jag diskuterar en affär för den billiga Explorern på blocket med säljaren just nu.
Det är alltså inte du som säljer den?

Men har du fått ett meddelande via mitt konto? Jag har bytt lösenord nu så borde inte vara möjligt längre.

Anmäl annonsen gärna då för om han påstår sig vara jag så är det ju uppenbarligen ett bedrägeri.

Spännande. Jag bad denne säljare att skriva in mina initialer på hans (din) användare nu, vilket han sa att han skulle göra snart.

Har du bytt lösen så ska han ju inte komma in nu.

Annonsen är såklart redan borttagen... har däremot kvar våra meddelanden där han flera gånger refererat till din användare och din GG-länk.

Anmäler oavsett.

Hur går bedrägeriet egentligen till? Att säljaren bara säger att "det är jag som är XXXX på klocksnack" eller har diskussionen skett via PM på Klocksnack? Jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop.

Hur går bedrägeriet egentligen till? Att säljaren bara säger att "det är jag som är XXXX på klocksnack" eller har diskussionen skett via PM på Klocksnack? Jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop.
Bedragaren har väl på något sätt kommit in på TS konto och insett att det finns en positiv historik av köp/sälj. Skapar sedan en alldeles för billig annons på Blocket för att lura folk som vill köpa en fin klocka billigt. Om någon nappar enbart på Blocket så slipper han fiska fram KS-kortet men om någon lite mer insatt ber om referenser så hänvisar han till KS och kan även "PM:a till ditt KS-konto för att verifiera att jag är jag". My two cents...

Bedragaren har väl på något sätt kommit in på TS konto och insett att det finns en positiv historik av köp/sälj. Skapar sedan en alldeles för billig annons på Blocket för att lura folk som vill köpa en fin klocka billigt. Om någon nappar enbart på Blocket så slipper han fiska fram KS-kortet men om någon lite mer insatt ber om referenser så hänvisar han till KS och kan även "PM:a till ditt KS-konto för att verifiera att jag är jag". My two cents...
Jo men har den senare delen hänt? Det är ju liksom noll problem för mig att säga på Blocket att "jag är Leben - här är min goodguy tråd" när jag säljer där. Skulle vilja få klarhet i vad som exakt hänt bara.

Jo men har den senare delen hänt? Det är ju liksom noll problem för mig att säga på Blocket att "jag är Leben - här är min goodguy tråd" när jag säljer där. Skulle vilja få klarhet i vad som exakt hänt bara.
Som sagt, det är bara vad jag tror är tillvägagångssättet. Merparten av alla som köper på Blocket har nog inte konto på KS heller och precis som du säger kan man ju utge sig för att vara jultomten på Blocket. Jag tror bara att KS-kontot användes för att inge ett extra lager av trygghet för den som försökte genomskåda bluffen. Sen var ju priset egentligen en riktig giveaway. Är priset för bra för att vara sant så är det oftast det.

Säljaren har angivit mina initialer under dennes påstådda användarinformation och på så vis bevisat att denne har inloggning till kontot som hela tiden refereras till.

Det skedde alltså igår. Nu har jag bytt lösenord och skaffat ”tvåfaktorsautentisering” så bör nu inte längre vara möjligt.

Senast ändrad:
Om man byter lösen, loggas man automatiskt ut då på andra enheter? Annars kan den andre fortfarande vara inloggad :/

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp