• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vart är klockan uttagen?

Är ju bara att exportera klockan momsfritt och sälja via ombud alternativt köpa tillbaka den och sälja den igen. Tror ytterst få orkar spåra om momsen är betalad korrekt eller inte. Personligen ser jag det inte som ett argument. Däremot gynnas svensk handel av att vi handlar i Sverige, det är bra.

Om jag säljer en klocka (eller något annat) så vill jag som säljare ha så mycket transparans som möjligt och skulle därför inkludera sådant i en annons. Enkel profylaktisk åtgärd.

Är ju bara att exportera klockan momsfritt och sälja via ombud alternativt köpa tillbaka den och sälja den igen. Tror ytterst få orkar spåra om momsen är betalad korrekt eller inte. Personligen ser jag det inte som ett argument. Däremot gynnas svensk handel av att vi handlar i Sverige, det är bra.

Trodde inte det var okej att diskutera bedrägerier på KS.

Den här togs ut nyss genom altandörren. :D

WP_20170709_19_47_17_Rich (2).jpg

Med det menar jag: Vem bryr sig...

Det är inte mer dramatiskt än så. Det är inga krafter eller hastigheter att prata om. När friktionen blir för stor stannar verket och man får ta bort resterna av den gamla oljan och lägga på ny. Visst har du lite mer slitage på tappar och kuggar men att byta dessa är i sammanhanget en väldigt liten kostnad.
Så är det. Man tjänar oftast på att "reparera" än att plikttroget "serva" fullt fungerande klockor prick enligt mallen.

Jag har läst texten flera gånger utan att förstå din poäng. Vad menar du?

Och ja, det kan vara jag som är slö idag...
Jag läser mitt inlägg igen och jag tycker jag är tydlig, men jag har varit mycket i solen idag så en viss risk för solsting föreligger. Vad jag menar är att jag personligen gärna betalar mer för en svendksåld klocka med moms på kvittot än för en klocka som någon köper billigt i utlandet och försöker sälja till samma pris utan momskvitto i Sverige. En klocka som inte är inne i det svenska skattesystemet ska inte heller kosta som de som är det. Jag vet att vissa anser, då de har egen vinning sv det, att Sverige är en marknad där en viss klocka betingar ett visst pris. Därför är man ingen idiot om man ställer frågor innan köp. Värdet på en klocka som inte köps i Sverige bör ligga minst 20% under en svensksåld, aldrig lika. Jag hoppas att fler efterfrågar bevis kring klockans ursprung och historik.

Det kan vara bra om det förklarar hur 25% av en klockas försäljningspris som är ämnad att hamna i statskassan för våra gemensamma kostnader, kan förvandlas till egen vinst.

Jag hänger helt ärligt talat inte med riktigt. Påstår du att folk här håller på med momsbedrägerier?

Jag läser mitt inlägg igen och jag tycker jag är tydlig, men jag har varit mycket i solen idag så en viss risk för solsting föreligger. Vad jag menar är att jag personligen gärna betalar mer för en svendksåld klocka med moms på kvittot än för en klocka som någon köper billigt i utlandet och försöker sälja till samma pris utan momskvitto i Sverige. En klocka som inte är inne i det svenska skattesystemet ska inte heller kosta som de som är det. Jag vet att vissa anser, då de har egen vinning sv det, att Sverige är en marknad där en viss klocka betingar ett visst pris. Därför är man ingen idiot om man ställer frågor innan köp. Värdet på en klocka som inte köps i Sverige bör ligga minst 20% under en svensksåld, aldrig lika. Jag hoppas att fler efterfrågar bevis kring klockans ursprung och historik.
Marknadsvärde är det enda relevanta.:)

Moms betalas av förstgångsköparen, inte mellan privatpersoner. Momsen är redan betald i landet den är såld så momsen är ju helt oväsentlig i sammanhanget. Självklart är inte en svensksåld per automatik värd hela 20% mer som beggad, det är lite märkligt resonemang. Det är likadan klocka. Jag lägger noll värde i var en klocka ursprungligen är köpt någonstans, och så gör även hela den internationella klock-traden. Bryr mig enbart om skick och att papper är korrekt om de finns med. Vi har även frihandel inom EU som moms är även oväsentligt att lägga värdeskillnader vid på nyköp, så länge det inte är av någon egen nationell princip det handlar om.

Brukar du få med ursprungskvitto när du köper en begagnad klocka?

Det är ju såklart en personlig bedömning hur mycket en klocka är värd. Så inget är fel, men det rör sig om personliga värderingar. Det reella marknadsvärdet är samma. Går man t ex till Rob och lämnar in två identiska klockor till deras auktioriserade värderingsman. Klockorna har samma tillbehör, papper, samma ålder, samma skick, varav den ena är köpt på Rob och den andra i Dubai, så kommer de värderas exakt samma.

Den största idiotin är när säljare av klockor köpta utomlands, förväntar sig få lika mycket betalt som svensksålda. Garanti gäller bara vid fabrikationsfel. Har du köpt av svensk ad är du omgärdad av lagar som skyddar dig som konsument. Säljs en klocka utan kvitto och utan moms bör ska en icke svensksåld ligga 20% under i pris. Köper du av svensk ad vet du att 25% är moms. Sen gillar jag attityden en del har här att alla som avviker från den seriösa gråhandlarnormen är idioter.
På vilket sätt är du bättre omgärdad av svenska lagar om du köper en svensksåld klocka av en privatperson jämfört med en långtbortistansåld?
För tråden handlar väl om köp av begagnade klockor?

Jag hänger helt ärligt talat inte med riktigt. Påstår du att folk här håller på med momsbedrägerier?
Nu twistade du till min argumentation. Antingen tolkade du mig som så eller så har du en annan anledning till det. Om du köper en klocka i Sverige för 100K är intäkten för handlaren 80K. 20K går till Skatteverket som moms. Om du köper en klocka som inte redovisar moms går 100K till säljaren. Priset jag anser vara rätt för en sån klocka är max 80K.

Nu twistade du till min argumentation. Antingen tolkade du mig som så eller så har du en annan anledning till det. Om du köper en klocka i Sverige för 100K är intäkten för handlaren 80K. 20K går till Skatteverket som moms. Om du köper en klocka som inte redovisar moms går 100K till säljaren. Priset jag anser vara rätt för en sån klocka är max 80K.
Jättekonstigt resonemang.

Det är ju såklart en personlig bedömning hur mycket en klocka är värd. Så inget är fel, men det rör sig om personliga värderingar. Det reella marknadsvärdet är samma. Går man t ex till Rob och lämnar in två identiska klockor till deras auktioriserade värderingsman. Klockorna har samma tillbehör, papper, samma ålder, samma skick, varav den ena är köpt på Rob och den andra i Dubai, så kommer de värderas exakt samma.
Det förstår jag. Det är därför en personlig bedömning. Det jag inte riktigt förstår är att det finns köpare som betalar lika mycket. Jag skulle inte göra det.

På vilket sätt är du bättre omgärdad av svenska lagar om du köper en svensksåld klocka av en privatperson jämfört med en långtbortistansåld?
För tråden handlar väl om köp av begagnade klockor?
Köper du nytt i Sverige är du skyddad, men inte alls om du köper av en privatperson. Det jag menar är vad jag är beredd att betala. Är priset för högt, som jag ofta anser att det är i privatsammanhang, finns andra köpkanaler. Det är upp till var och en, t.o.m. att betala för mycket är en rättighet.

Men om jag köper en klocka i Tyskland elller England (begagnad som ny) så har staten (där) fått in 19 % respektive 21,5 % i moms. Med ditt resonemang borde det skilja 6 % respektive 3,5 % utifrån ovan nämnda länder.

Det förstår jag. Det är därför en personlig bedömning. Det jag inte riktigt förstår är att det finns köpare som betalar lika mycket. Jag skulle inte göra det.
Men det är alla felaktiga argument. En personlig åsikt är en åsikt. Något man själv värderar. Inget generellt faktum. Men att blanda in felaktiga påståenden som fakta gör det virrigt och fel. Det finns väsentliga skillnader på garanti, konsumentköplag, köplag, moms etc. En begagnad klocka privatperson till privatperson faller inte under konsumentköplagen även om klockan är två dagar gammal rent juridiskt. Du har inget inget avtal med affären, du är inte näringsidkarens kund. Det finns ingen 3-årig reklamationsrätt då. Det är ett nytt avtal som gäller för dig, enligt köplagen, med den andra privatsäljaren. Du kan inte ens pröva en tvist där säljaren är en privatperson hos ARN, det spelar ingen roll om den är uttagen i Sverige. Det är inte av dig.

För att det är exakt samma produkt, tillverkade bredvid varandra. Resonerar du liknande med andra produkter? Svensktillverkat?
Jag bryr mig mycket om att vi följer ett regelverk. Om inte, har produkten inte samma värde. Handel inom EU är helt ok du momsen betalas i hemlandet, men från Dubai ska den tullas. Är det gjort har den samma värde som en svensksåld, annars inte. Det är väl ingen stor grej för en säljare att visa upp dessa papper så man vet att det är gjort. Svensktillverkat behöver inte vara min passion, men jag köper hellre en svensksåld bil av en generalagent än en direktimporterad. Jag anlitar hellre en hantverkare som har historik än av en firma som inte kan visa upp papper på personalens utbildning. När du gör ditt val av frisör, är du beredd på att betala mer för en utbildad frisör trots att båda kortar ditt hår? Får du alltid ett kassakvitto från frisören eller restaurangen? Varför ska jag betala fullt pris när jag inte får ett kvitto på att allt är shyst?

Jag bryr mig mycket om att vi följer ett regelverk. Om inte, har produkten inte samma värde. Handel inom EU är helt ok du momsen betalas i hemlandet, men från Dubai ska den tullas. Är det gjort har den samma värde som en svensksåld, annars inte. Det är väl ingen stor grej för en säljare att visa upp dessa papper så man vet att det är gjort. Svensktillverkat behöver inte vara min passion, men jag köper hellre en svensksåld bil av en generalagent än en direktimporterad. Jag anlitar hellre en hantverkare som har historik än av en firma som inte kan visa upp papper på personalens utbildning. När du gör ditt val av frisör, är du beredd på att betala mer för en utbildad frisör trots att båda kortar ditt hår? Får du alltid ett kassakvitto från frisören eller restaurangen? Varför ska jag betala fullt pris när jag inte får ett kvitto på att allt är shyst?
Ok, där blev det stolpe ut på dig för mig.

Än en gång då. AD:s får inte ta ut någon extra avgift för garantiärenden och de får inte diskriminera klockor som inte är köpta hos dem. Detta är verifierat i telefon med Rolex. Har skrivit om det i en tidigare tråd.
Vilket inte hindrar alla Svenska Rolex AD förutom ROB (?) att ta betalt för frakten om klockan inte är köpt hos "där". Eller har jag fel?

Jag är inte särskilt insatt i mekaniska urverk men får nog lov att påstå att jag är hyfsat insatt i mekanik generellt sett, särskilt när det kommer till förbränningsmotorer.
Därav vill jag påstå att urverk emellen skiljs åt i underhållsbehov precis som förbränningsmotorer. Åtminstone så pass att man inte kan generalisera.

Jag hade Saab 9-3 Viggen en gång i tiden, den servades årsvis vid påställning på våren samt ett extra oljebyte på hösten innan avställning.
Saabs lågfriktionsmotorer, särskilt 2,3 an, släppte ner bränsle i vevhuset vilket koxade oljan. Pang, ettan var historia. Detta till trots fullvärdig servicehistorik och ojebyten var 500e mil.
Jag har även ägt ett antal vässade gamla volvobilar i min ungom som använts flitigt om vintern för iskörning. Mins även en Volvo 240 med trotjänaren B23 under huven och ca 35 000 mil på mätaren. Den rovan höll vi inte på att få stopp på trots att vi till slut tappade den på olja.

När det kommer till urverk så får du gärna lära mig vad som händer när oljan blir gammal eller helt uteblir samt vad som är så avvikande att det inte tål att jämföras med servicebehov på en förbränningsmotor. Fungerar alla urverk lika?

Mvh

Urmakaren på Watchuwant körde också jämförelsen med förbränningsmotor. Dvs man bör inte köra tills det stannar eller man märker problem, varken med bilar eller klockor. Killen är ju urmakare och pratar i egen sak, men det är i alla fall vad han sade. Min egen erfarenhet är att den IWC med JLC urverk som min släkting bar tills den gick dåligt krävde ganska dyra delar. Frågan är om det hade kunnat undvikas vid regelbunden service? Vem vet.

T ex Rolex garanti är mycket mer omfattande än vårt skydd i konsumentköplagen som ger tre års reklamationsrätt, varav efter de första sex månaderna av denna treåriga reklamationstid ligger det helt på köparens ansvar att bevisa att det rör sig om ett ursprungligt fel. Inte lätt att hävda sådant alla gånger efter några års bruk, oavsett produkt.
Rolex femåriga världsgaranti är mycket givmildare mot kunden oavsett var klockan är köpt.
Dessutom är väl rättigheterna man har som svensk konsument inte överförbara vid försäljning till en andra ägare?

Sista gången. Det finns ingen som helst juridisk skillnad, rättighetsmässigt eller lagmässigt, om du köper en klocka av en privatperson oavsett var klockan är uttagen. Produkten har exakt på öret samma reella värde, vilket visar sig på försäkringsvärde, värderingsintyg av AD etc. Allt annat är personliga åsikter. Jämförelse med tyska bilar fungerar inte, det är en helt annan sak då det kan vara mycket fusk och saker att ta i beaktning med ett bilköp utan hundraprocentig historik. En klocka är ingen bil. Bilar är mycket mer komplexa.

Men om jag köper en klocka i Tyskland elller England (begagnad som ny) så har staten (där) fått in 19 % respektive 21,5 % i moms. Med ditt resonemang borde det skilja 6 % respektive 3,5 % utifrån ovan nämnda länder.
Det är ju det det inte gör. Du kan köpa en shyst klocka i Tyskland för 40K som i KS säljtråden plötsligt går upp till 55K eller mer. Är det en klocka är det väl ok, men sätts det i system är det en beskattningsbar rörelse som är momspliktig. Det kan vara svårt att få veta om affären görs med en privatperson eller en näringsidkare i säljtråden.

Tillbaka
Topp