• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart går gränsen för liknande, homage och kopia?

Som relativt ny i klockvärlden så är det ett fenomen över alla andra som fascinerar mig.

Hela grejen med homager och allt kring det, både att relativt kända och stora märken över huvud taget gör homager till att vissa verkar bli så extremt provocerade av det...

Hursomhelst så ska vi inte har en till tråd om själva homagerna, utan vad jag är mer nyfiken på är när en design går från att vara "lik" eller "samma stil" till att bli homage?

Är alla dykarur med vridring en homage till Rolex Submariner exempelvis?
Eller måste det finnas en exakt likadan modell för att det ska räknas som homage?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag skulle spontant (lite flummigt) säga att om något är väldigt, väldigt likt så är det en hommage, så likt att det skulle kunna förväxlas.

Men.

Vad är då detta? Två erkända tillverkare...
IMG_6323.PNG
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle säga att om man måste kolla på en klocka snabbt två gånger för att avgöra om det är vad man tror att det är så är det ett homage (Gäller dock att man känner till klockan ganska)

En kopia då är det medvetet att den ska se lika dan ut. Ett försök att förfalska. Nästan.

Liknande är samma "typ av klocka". Tillexempel submariner och svart SMP.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
En identisk fejk är ju uppenbar, inklusive fejkloggor etc.

Kopia för mig är en visuellt identisk, fast med en egen logga. (Bl.a. Steinhart)

En homage är när designern har sneglat ganska (för?) mycket på originalet. Bra exempel ovan av @Beastie mellan JLC och Montblanc. Det är ingen kopia, men kanske lite fult spel att härma.

Liknande klocka, t.ex. Milsuben och Seamastern som @Bossebäver lade upp tycker jag inte är några problem. De är ju lika för att de är designade för samma ändamål med samma målgrupp.
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Jag ser inte hur dessa saker på något sätt står i motsats till varandra.

Plagiera design är alltså ok då enligt dig eller missuppfattar jag något? Hade inte haft några större problem med Steinhart om det inte vore för att de just rider på någon annans design. Men så har jag också svårt för varumärkesintrång/plagiering/kopiering men det är ju jag det..
 
Plagiera design är alltså ok då enligt dig eller missuppfattar jag något? Hade inte haft några större problem med Steinhart om det inte vore för att de just rider på någon annans design. Men så har jag också svårt för varumärkesintrång/plagiering/kopiering men det är ju jag det..

Detta har bokstavligen ingenting med vad varken du eller jag tidigare skrev att göra.
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Vad har detta med min inställning till plagiat att göra?
Det jag reagerade på var detta:
Jag ser inte hur dessa saker på något sätt står i motsats till varandra.
För mig såg det ut som att du tycker att det inte är några problem med att en Steinhart ser ut som en Rolex (och så ser det fortfarande ut för mig).
Verkar som jag missuppfattade detta, om så är fallet ber jag om ursäkt.
 
Topp