D
Deleted member 5780
Guest
Att det finns en betygsskala att mätas mot är väl närmast en hygienfaktor för en ambitiös student. Vem vill lägga ner mängder av tid och sen kvittera ut samma betyg som kamraten som supit sig genom den femåriga utbildningen?Folk kryddar såklart gärna hur mycket som krävs för just deras utbildning. Det som man bör ha i åtanke kring både Jurist och Ekonom är ju dock att det finns en betyggskala med mer än bara G och IG och det råder en viss betygshets om man säger så. Kanske särskilt på Juristlinjen. Vill man åt de högsta betygen krävs givetvis ett högre antal timmar än om man nöjer sig med enbart godkänt. Jag hade verkligen inte någon fallenhet för juridik och fick ändå BA på tentan (mellanbetyget) men jag vet att det blir svårare ju längre terminerna går.
Just det du säger med att det är lättare att ha nytta av Ekonomi av utanför Sverige var också något som jag störde mig på med Juridiken, att man var rätt så låst till Sverige med tanke på att man studerade just Svensk lag. Som sagt kör på magkänslan, om du tycker bredd känns bra och tror att båda ämnena är intressanta så kör på ekonomi då isåfall Du kan ju alltid att ångra dig senare om du känner att du valt fel!
Lycka till med studierna!
Nu gick jag en utbildning med relativ betygshets (civ ing Ind Ek) vilket inte alltid var lugnt och skönt, men jag vill tro att det gjorde stor skillnad för slutresultatet. Från min linje gällde väl ungefär:
Examen med lägsta möjliga betyg = kämpa för att få ett trist jobb i industrin på en nivå som inte alltid kräver högskoleutbildning.
Examen med toppbetyg och i övrigt vettiga meriter (och personlighet) = möjlighet att välja mellan riktigt attraktiva ingångsjobb på t ex managementkonsultfirmor eller bra traineeprogram.
Skillnaden är enorm sett till vad det gör för karriären.