• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart ska vi resa v44?

Scipio

Patek
2-Faktor
För att frågan var om en resa under v44?
För att alla inte är sugna på att sitta på ett tåg med småbarn?
För att alla inte nödvändigtvis köper den mediala bilden som AB eller PR-produkten Greta kablar ut?
De flesta klimatforskare ser samma sak. Sen försöker säkert AB sälja lösnummer/klick på rädslan. Om Greta och hennes svans syns och hänvisar till forskare, har de legitimitet. Miljöfrågan måste högre upp på dagordningen och makthavare behöver utbildas. Alla minns nog Hans Roslings föreläsningar. Människor med mycket makt och förtroende kan mindre om global hälsa än schimpanser.
 
Senast ändrad:

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Låt nu inte detta också bli en fajt mellan miljötalibaner och klimatförnekare..

Dubai är kul att ha upplevt, men knappast ett resmål jag skulle åka tillbaka till.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Dubai lockar inte, eller jo. Klockor och bilar. Men i övrigt en själsligt död stad?

bubblare som jag tänkt på.
Grekland?
Malta?
Mallis?
Gran canaria?

hur är vädret där?
Jag var på Rhodos vid den tiden för 2-3 år sedan. Det var helt ok, som svensk sommar, ca 20 grader. Men vi hade nog tur. Det är därför jag rekommenderar Cypern som är lite längre söderut.

OBS: Poolerna är inte uppvärmda och därför väldigt kalla. Bad i havet var skönt men det krävdes roliga vattenrutschkanor för att vi skulle bada i poolen.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
De flesta klimatforskare ser samma sak. Sen försöker säkert AB sälja lösnummer/klick på rädslan. Om Greta och hennes svans syns och hänvisar till forskare, har de legitimitet. Miljöfrågan måste högre upp på dagordningen och makthavare behöver utbildas. Alla minns nog Hans Roslings föreläsningar. Människor med mycket makt och förtroende kan mindre om global hälsa än schimpanser.

Och människor som konstant röker brass, har klen tandhygien och pratar om trädens känslor kan ALLT om miljö, mänskligt beteende och makroekonomi och ändå är de alltid arbetslösa...
Jag är inte klimatförnekare eller för den delen oengagerad i miljöfrågor men det blir direkt pinsamt när man inte kan besvara en fråga utan att trycka sitt politiska budskap ner i halsen på andra.
Vill han ha semester v44 och flyga med familjen så är det precis det praktiska tips och erfarenheter han efterfrågar. Inte vad du tycker han borde ha ångest över.


Det enda klimatforskare varit överens om senaste femtio åren är att det alltid är just tio år kvar.
1D56D621-12C2-4EAD-BD32-68E56BFCE707.jpeg



Släpp detta är och hjälp honom med frågan.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Och människor som konstant röker brass, har klen tandhygien och pratar om trädens känslor kan ALLT om miljö, mänskligt beteende och makroekonomi och ändå är de alltid arbetslösa...
Jag är inte klimatförnekare eller för den delen oengagerad i miljöfrågor men det blir direkt pinsamt när man inte kan besvara en fråga utan att trycka sitt politiska budskap ner i halsen på andra.
Vill han ha semester v44 och flyga med familjen så är det precis det praktiska tips och erfarenheter han efterfrågar. Inte vad du tycker han borde ha ångest över.


Det enda klimatforskare varit överens om senaste femtio åren är att det alltid är just tio år kvar.
1D56D621-12C2-4EAD-BD32-68E56BFCE707.jpeg



Släpp detta är och hjälp honom med frågan.
Jag tror inte du syftade på mig för jag föreslog flyg till Aten. Vi släpper detta så klart. Jag funderar själv på Tel Aviv i december.
 
Senast ändrad:

simtod

Omega
Hade inte rest till Tel Aviv V.44 om man garanterat vill åt sol och värme, det är försent.
Chansen är stor att man åker ut för en regnig vecka och semestern blir blöt. Eller lite kylig.

Om man mot förmodan ändå vill åka till Israel rekommenderar jag hellre Eilat om det är småttingar som ska med.
Mer familjevänligt och magiska stränder. Helt annan nivå än Tel Aviv sett ur det perspektivet.

TS, kika på Filippinerna, där har du ett stabilt och mycket vackert resmål till en schysst summa pengar.
Lite sent ute nu kanske, men övertygad att du kan hitta en riktig kanonresa med din budget med schysst hotell och bra käk!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hade inte rest till Tel Aviv V.44 om man garanterat vill åt sol och värme, det är försent.
Chansen är stor att man åker ut för en regnig vecka och semestern blir blöt. Eller lite kylig.

Om man mot förmodan ändå vill åka till Israel rekommenderar jag hellre Eilat om det är småttingar som ska med.
Mer familjevänligt och magiska stränder. Helt annan nivå än Tel Aviv sett ur det perspektivet.

TS, kika på Filippinerna, där har du ett stabilt och mycket vackert resmål till en schysst summa pengar.
Lite sent ute nu kanske, men övertygad att du kan hitta en riktig kanonresa med din budget med schysst hotell och bra käk!
Kul att du nämner Eilat. Det är den del av Israel som vetter ut mot Röda havet. Hur är det med korallreven där jämfört med de på den egyptiska sidan? Har de förstörts? Måste man dyka för att se dem eller funkar snorkling?
 

zeke_varg

Omega
Lite långt kanske för en v till Filippinerna :)

TS frågar om resetips för v44, 5h flyg, sol o bad, varmt, all inclusive och Max 30k.

Den resan finns inte.

Här behöver TS klura på vilka av kraven som är must have och vilka som är nice to have.
 

zeke_varg

Omega
Lite lång resa kanske för en v i Filippinerna :)

TS frågar om resetips för 4pers varav två småttisar, v44, 5h flyg, sol o bad, varmt, all inclusive och Max 30k.

Den resan finns inte.

Här behöver TS klura på vilka av kraven som är must have och vilka som är nice to have.
 

Isodor

Audemars
Åker till kreta imorgon med Apollo.
Barnfamilj 4 pers, 11.800kr och 5 stjärnigt hotell.

Som sagt priserna för höstlovet är bara sjukt.. är det ens värt det?
 

Number 6

Omega
Jag hade inte åkt till Dubai med "två småttingar". Visst, enligt diverse tabeller är tempen "bara" 33 grader, men min erfarenhet är att det är jävligt mycket varmare. Dessutom finns det ju marginellt att göra samt att det är SVINDYRT. Det är kul att åka dit i jobbet ibland (typ 3 dar på plats står jag ut) men skulle aldrig ta familjen dit på semester. Är småttingarna riktigt små så är det för varmt med 33 i skuggan, enligt mig.

Baserat på kriterierna i ursprungsposten så hade jag stannat i Europa, dvs södra Europa. Orter i södra Italien och södra Spanien som har åretruntinvånare kan ju vara jättefina den tiden. Kräver lite egen forskning om exakt vart man ska åka dock. Grekland, tja men problemet där är ju att mycket stänger innan November så det kan vara lite öde.

Sen finns ju alltid klassikern - Kanarieöarna. Om man bortser från att det är svennigt och sällskapsresan osv så får man ju relativt hög solsäkerhet, all inklusive och bad i pool och hav så det räcker för en vecka. Södra delen av Gran Canaria har fler soltimmar än de andra öarna. Har varit där i December och Januari (som är de sämsta månaderna) flera gånger och det är superskönt med småttingar. Du får ingen större kulturell upplevelse, men det är jävligt soft ändå tycker jag.

Barnen skiter ju i vart man åker, bara det finns en buffé, en pool och eventuellt en strand så är man hemma. Så att slå knut på sig själv för att komma till nåt exotiskt med en 3-åring är helt klart överkurs. Det är nog mer för att förädrarna ska bräcka varandra när man lämnar vid fotbollsträningen veckan efter som man väljer nåt extravagant.

Edit: gjorde en snabb sökning och det går allt att hitta en charter V44 med all incl för under 30k till Gran Canaria. Ska man upp i hotellstandard så ökar priserna rätt rejält dock. Mycket slutsålt också. Nu tittade jag bara på Charter dock. Är man lite kreativ så kan man kanske trixa till reguljärflyg och hotell separat.
 
Senast ändrad:

simtod

Omega
Kul att du nämner Eilat. Det är den del av Israel som vetter ut mot Röda havet. Hur är det med korallreven där jämfört med de på den egyptiska sidan? Har de förstörts? Måste man dyka för att se dem eller funkar snorkling?

Jag har snorklat en hel del på den "egyptiska" sidan av Eilat alltså nära relativt nära Taba. senast förra sommaren. Det var magiskt.
Då snorklade vi enbart och det fanns massor att se. Kan inte svara på om det ser bättre eller sämre ut i Egypten :)
 

Roxen

Cartier
Beror nog helt på hur man är funtad. Har en småtting själv och skulle ta Tel Aviv alla dagar i veckan över Egypten och Dubai. Skulle inte heller banga på en kulturutflykt med småttingen eller ha med henne senare på kvällen.

Samma saker (flashiga hotel, strand och shopping) finns i Tel Aviv likt exvis Dubai - men betydligt mer (i min mening) levande.

Lonely planet har utnämnt Tel aviv till en av världens coolaste städer - på goda grunder.

Spontanbokade just Tel Aviv 12-15/12. Bor på hotell Royal Beach som tydligen skall ligga bra till. Har du några trevliga tips för en så kort vistelse? Är jag och min pappa som reser och är där första gången :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Spontanbokade just Tel Aviv 12-15/12. Bor på hotell Royal Beach som tydligen skall ligga bra till. Har du några trevliga tips för en så kort vistelse? Är jag och min pappa som reser och är där första gången :)

Restaurang: Claro
Dag: Ligg på beachen
Kultur: dagstrip till Jerusalem

Ev. ta nån marknad :)
 
Topp