• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vattenskadad breitling colt

olli123

Breitling
hej! Min breitling colt (Quartz) har legat orörd ett par år och när jag nu kollar så verkar det som att lite rost har börjat visa sig i mitten av visarna. Jag gick till urmakare o dessa sa att det skulle kosta ca 15 000 för att få klockan helt reparerad och fungerande. Min fråga är: finns det någon möjlighet att själv beställa hem delarna som behövs och fixa den själv? - dvs om den fortfarande går att rädda...
 

Bilagor

  • 63EDDF51-F762-4CFC-828B-7C0A279DAA5E.jpeg
    63EDDF51-F762-4CFC-828B-7C0A279DAA5E.jpeg
    139.7 KB · Visningar: 8
  • FF63E0D6-6F9C-4C0F-8A37-B9EB76DAA343.jpeg
    FF63E0D6-6F9C-4C0F-8A37-B9EB76DAA343.jpeg
    153.4 KB · Visningar: 8

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
hej! Min breitling colt (Quartz) har legat orörd ett par år och när jag nu kollar så verkar det som att lite rost har börjat visa sig i mitten av visarna. Jag gick till urmakare o dessa sa att det skulle kosta ca 15 000 för att få klockan helt reparerad och fungerande. Min fråga är: finns det någon möjlighet att själv beställa hem delarna som behövs och fixa den själv? - dvs om den fortfarande går att rädda...
Hej! Välkommen till forumet! Klart att det går att fixa den för bra mycket mindre än 15kkr. Om du nöjer dig med att ha kvar den slitna (mysiga) looken är det bara att byta verket. För jag antar att det är helt sönderrostat. Ett ersättningsverk från t ex eBay bör inte kosta allt för mycket. För att få den tät igen krävs ju lite mer jobb då packningar och krona bör bytas.


Sen är det ju frågan hur van du är att skruva klockor och om du har verktygen? Annars finns det också såklart att köpa.

Edit; Det kanske inte är den första klockan som du ska börja skruva i. Då det trots skicket finns ett visst värde även i en gammal quartz-bratte.
 

rogart-63

Patek
Sitter troligen ett ETA 955.112 i den. Som Hr_Proos säger är det knappast värt att lägga 15k på den. Ett verk från Ebay eller cousinsuk . Nya packningar. Kronan kan vara tjurigt att få tag i. Men går säkert.
 

olli123

Breitling
Hej! Välkommen till forumet! Klart att det går att fixa den för bra mycket mindre än 15kkr. Om du nöjer dig med att ha kvar den slitna (mysiga) looken är det bara att byta verket. För jag antar att det är helt sönderrostat. Ett ersättningsverk från t ex eBay bör inte kosta allt för mycket. För att få den tät igen krävs ju lite mer jobb då packningar och krona bör bytas.


Sen är det ju frågan hur van du är att skruva klockor och om du har verktygen? Annars finns det också såklart att köpa.

Edit; Det kanske inte är den första klockan som du ska börja skruva i. Då det trots skicket finns ett visst värde även i en gammal quartz-bratte.

Hej o tack för svar! Har svårt att hitta packningar till denna, har du något tips? Undrar även om verket håller likvärdig kvalité jämfört med original?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Hej o tack för svar! Har svårt att hitta packningar till denna, har du något tips? Undrar även om verket håller likvärdig kvalité jämfört med original?
Enklast är nog att köpa en packningssatts med olika storlekar. Sen finns det ju runda eller platt packning att välja mellan också. Men de går ju också att köpa skulle vis. T ex på https://www.cousinsuk.com/

Köper du ett verk med samma beteckning som du har så får du ett likvärdigt verk.
 
Topp