• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Veckovisning

Vad tycker du om komplikationen veckonummersvisning?

• Bra, borde finnas i fler klockor

Röster: 46 63.0%
  • Inget för mig

Röster: 13 17.8%
  • Onödigt, bra att det är ovanligt

Röster: 5 6.8%
  • Helt klart något för mig, kommer ev köpa sådan klocka

Röster: 9 12.3%

• Totala väljare
    73
Hmm. Förlåt men nu måste jag fråga, för jag förstår inte hur du gör. Kan du beskriva hur du räknar ut veckonumret mha bezeln? Alltså hela tankegången. Flyttar du den ett klick varje måndag (verkar ju väldigt besvärligt att hålla kvar, inte minst så man använder eller kommer åt bezeln flera ggr dagligen. Dessutom vrider den sig åt fel håll på en dykare).

v28 infaller den andra veckan i juli varje år. Den 5e (juli) är därför alltid i v27. Så hänger inte med på exemplet heller.

Ber om ursäkt om jag är en besserwisser, men jag försöker förstå. Tänk om någon kommit upp med en enkel och smart lösning för veckonummer även utan att man har komplikationen!
Ja, alltså, det är bara så primitivt som ett hack per vecka. Har man en kronograf kan man ju använda den. För att förtydliga, stanna koreografen på klockan tre för att indikera vecka 15. Stannar du koreografen på klockan fyra indikerar det vecka 20 och så vidare.

De sista 6-7 hacken använder jag helt enkelt inte. Ett exempel; vecka 28, datum den 5e:

SmartSelect_20180514-221702_Instagram.jpg
Det var jävligt smart det, måste jag erkänna! Jag skulle själv aldrig ha kommit på nåt liknande!

Mvh Roffe

Min bild är att veckonummer är på väg ut och snart bara för kvar betr sommarsemesterplanering och inom byggbranchen.
Håller inte riktigt med dig där
För oss med dagisbarn och skolbarn byggs nästan allt på veckor.
Även i mitt jobb som lantbrukare så det finns nog många fler näringar än vad man tror som använder sig av veckonr

Ja, alltså, det är bara så primitivt som ett hack per vecka. Har man en kronograf kan man ju använda den. För att förtydliga, stanna koreografen på klockan tre för att indikera vecka 15. Stannar du koreografen på klockan fyra indikerar det vecka 20 och så vidare.
Jag är imponerad av idens enkelhet! Men för mig faller det dock på att ringen på min dykare vrids dagligen av en massa andra skäl, att den används för enklare tidtagning etc, eller att man kommer åt den i villervallan. Då måste man ju sedan kolla upp någon annanstans vilket veckonr man faktiskt är på, och då faller lite syftet, iaf för mig.

Tillbaka
Topp