• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vem har de kopierat?

_Danne_

Basic
Letar efter en stilren moon phase/day night klocka. Gillar stilen på den klockan, dock känns inte märket som det av högst kvalité och antagligen har de tagit designen. Men från vem?

Bilagor

• Screenshot_20200330-205952_Facebook.jpg
    Screenshot_20200330-205952_Facebook.jpg
    154.7 KB · Visningar: 8
Du har helt rätt att denna är en design ripoff, och sannolikt har den ganska dålig finish och tveksam kvalité. Inget att ha.

Mest "inspiration" har de tagit från Lange Saxonia Moonphase:

384-026.jpg

Senast ändrad:
Letar efter en stilren moon phase/day night klocka. Gillar stilen på den klockan, dock känns inte märket som det av högst kvalité och antagligen har de tagit designen. Men från vem?
Jag tycker att Kompass ändå förtjänar någon form av (bajsbrun?) stjärna i kanten för att kopierat indexmarkeringarna runt månfasen utan att ha en subsekundvisare, dvs ett syfte med markeringarna. Classy!

Jag tycker inte att man kopierat någon särskild modell. Vanlig boett, vit urtavla och månfasen vid kl 6 är nog det i särklass vanligaste utförandet av månfasklockor.

Jag tycker inte att man kopierat någon särskild modell. Vanlig boett, vit urtavla och månfasen vid kl 6 är nog det i särklass vanligaste utförandet av månfasklockor.

Nja, finns ett gäng olika upplägg. Men ofta ska de trycka in någon form av kalender också, tycker att det blir lite mycket. Kollar lite på Zeppelins variant.

Nja, finns ett gäng olika upplägg. Men ofta ska de trycka in någon form av kalender också, tycker att det blir lite mycket. Kollar lite på Zeppelins variant.

Jag tycker att du svarar på ditt påstående redan i ditt första inlägg:

”antagligen har de tagit designen. Men från vem?”

Det går inte att identifiera ngn specifik klocka man har kopierat, eftersom det funnits massor av klockor med liknande design i minst 60-70 år.

Jag tycker att du svarar på ditt påstående redan i ditt första inlägg:

”antagligen har de tagit designen. Men från vem?”

Det går inte att identifiera ngn specifik klocka man har kopierat, eftersom det funnits massor av klockor med liknande design i minst 60-70 år.
Går mycket bra, nästan alla detaljerna är från Langen här ovan. Tycker det är rätt tydligt att den var förebilden?

Eller är det detta?

893ADF8A-3F18-4DD1-8514-4AEEAA28C295.jpeg
Vad menar du, den är ju inte alls lik i detaljerna? Kolla index, visare och bandhorn. Att man skulle råka efterapa alla de detaljerna känns osannolikt, ändå rätt specifikt?
Dock väldigt fin klocka du länkar, minute repeater och evighetskalender?

Snublade över kompass i början av min klock-karriär efter en snabb googling så visade det sig att det inte fanns mycket gott att säga om dem varken på detta forum, flashback eller andra orelaterade forum (typ denna)... Att de plankar design känns som givet..

Detta är inte ett svar till mig?

Till tråden i största allmänhet.

Min poäng är att det inte går att nagla fast en specifik klocka som man kopierat eftersom allt i designen bygger på ”design features” som funnits väldig länge.

Även den mest framträdande egenskapen, månfasen, har funnits väldigt länge och de flesta tillverkare har väl haft en variant av en sådan (vilket jag ville visa med mina bilder). Någon måste givetvis ha varit först med att uppfinna den (jag vet inte vem) men jag skulle inte säga att alla som idag använder den ”kopierar”.

Klockan är helt enkelt ett hopplock av designmässigt allmängods (som gradvis utvecklats över en lång tid) snarare än en kopia.

Senast ändrad:
Till tråden i största allmänhet.

Min poäng är att det inte går att nagla fast en specifik klocka som man kopierat eftersom allt i designen bygger på ”design features” som funnits väldig länge.

Även den mest framträdande egenskapen, månfasen, har funnits väldigt länge och de flesta tillverkare har väl haft en variant av en sådan (vilket jag ville visa med mina bilder). Någon måste givetvis ha varit först med att uppfinna den (jag vet inte vem) men jag skulle inte säga att alla som idag använder den ”kopierar”.

Klockan är helt enkelt ett hopplock av designmässigt allmängods (som gradvis utvecklats över en lång tid) snarare än en kopia.
Det är inte månfasen som är mest utmärkande, du behöver vässa din designanalys.
Vad menar du, den är ju inte alls lik i detaljerna? Kolla index, visare och bandhorn. Att man skulle råka efterapa alla de detaljerna känns osannolikt, ändå rätt specifikt?
Dock väldigt fin klocka du länkar, minute repeater och evighetskalender?

Q&Q är citizen va? Om man tar den här och jämför med många andra så kanske ni förstår vad jag är ute efter. Certinans datumfönster förstör symmetri, Orient har en som hade varit snygg itan alla datumfönster och skruvar och grejer...

Bilagor

• Screenshot_20200401-080541_eBay.jpg
    Screenshot_20200401-080541_eBay.jpg
    161.8 KB · Visningar: 5
Tillbaka
Topp