• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vem har de kopierat?

Du kommenterar funktioner ist för design och ignorerade mitt sakliga svar på ditt inlägg så tycker faktiskt inte du har rätt till den tonen.

Jag pratar design (funktioner som månfas är båden en funktion och en del av en klockas design) medan du pratar om min (enligt dig, bristande) personliga analytiska förmåga. Jag har är inte alls intresserad av fortsätta på det spåret och är därmed klar med den här tråden.

Jag pratar design (funktioner som månfas är båden en funktion och en del av en klockas design) medan du pratar om min (enligt dig, bristande) personliga analytiska förmåga. Jag har är inte alls intresserad av fortsätta på det spåret och är därmed klar med den här tråden.
Du tar alldeles för lätt på begreppet design. Att ha månfas är ingen modellspecifik designdetalj. Därför uppmanar jag dig att fundera på vad modellspecifika designelement är. Det är inte att ha bandhorn, index, månfas och tre visare utan snarare hur man valt att formge dessa. Som jag nämnde efterapar kopian i ursprungsinlägget tre specifika och rätt unika designelement från Langen, det kan inte vara en tillfällighet. Beklagligt att du inte kan diskutera detta och försöka förstå ist för att gå i försvar. Om du fortfarande inte förstår kan jag bifoga övrigt utbud från det nämnda företaget:
62534401-origpic-df6b8d.jpg
160736771-origpic-2890fd.jpg
162956353-origpic-5e24c9.jpg

Jag tycker att du svarar på ditt påstående redan i ditt första inlägg:

”antagligen har de tagit designen. Men från vem?”

Det går inte att identifiera ngn specifik klocka man har kopierat, eftersom det funnits massor av klockor med liknande design i minst 60-70 år.

Men det är som att säga att det finns inga särskilda klockor som designmässigt vill likna en Rolex Submariner eftersom det finns mängder med klockor som har tre visare och rund urtavla och fyra luggar. Så vilken klocka imiterar de?

Det är -själva utformningen av de olika delarna- som gör det. I det här fallet med Kompassen; luggarnas form, visarnas form infogat i ett sammanhang/helhet som inte avviker i grunden nämnvärt någonstans från Langen fast på ett rätt klumpigt vis då.

Jämför t.ex. med Certinan, den imiterar inte Langen på samma sätt fast den har månfas nedåt kl 6.
Det måste du väl ändå se?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp