• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Venus och Javeran?

nahoj

Basic
Hej!

Har kommit över dessa två som jag aldrig hört talas om. Venus herr ur från 1930? Någon slags militär klocka Javeran?
Båda tickar men behöver nog service.
Någon sol vet ngt om klockorna? Har försökt hitta liknande med hittar inte.

Tack på förhand

Bilagor

• 6DF70E4D-E1FC-49B7-A86B-610887602BFB.jpeg
    6DF70E4D-E1FC-49B7-A86B-610887602BFB.jpeg
    107.6 KB · Visningar: 8
Venus namnet användes av flera tillverkare så man måste ta en titt på urverket för att säga mer säkert men står det något vid klockan 6 på urtavlan? Om det är det lite finare Venustillverkaren som även gjorde sina egna urverk vore det extra roligt då de sålde allt till Kina på 50-talet och försvann. I Kina gjorde man sedan egna märken baserade på dessa urverk som t ex Seagul.

Står det verkligen Javeran på den andra för jag hittar inget på namnet? Nu spelat det ingen större roll då det är en standard klocka där man köpt in delar från de större tillverkarna och satt ihop den själva eller bara satt sitt namn på en färdig klocka och detta var mycket vanligt på den tiden. De brukar vara av god kvalité så inget att skämma över i motsats till rena budgetklockor som senare blev allt vanligare.

Tack snälla för svaret. Tror det står Javeran men jag tar en extra titt. Venus klockan är lite rolig, den går att plocka ur så jag kan återkomma med bild på urverket.

Bilagor

• D86D2DE4-D335-4249-B599-7000633742E0.jpeg
    D86D2DE4-D335-4249-B599-7000633742E0.jpeg
    80.9 KB · Visningar: 6
Kanske en bättre bild plus urverket på venus
Det står ”made” längst ned. Troligen är vänstra delen av texten utsliten

Bilagor

• C3E0C601-DDED-41A8-8884-D04FC43BF0CA.jpeg
    C3E0C601-DDED-41A8-8884-D04FC43BF0CA.jpeg
    170.9 KB · Visningar: 8
  • 08FF42DA-BDD8-4382-87B7-EE03021740FE.jpeg
    08FF42DA-BDD8-4382-87B7-EE03021740FE.jpeg
    198.4 KB · Visningar: 8
Kanske en bättre bild plus urverket på venus
Det står ”made” längst ned. Troligen är vänstra delen av texten utsliten
Du tror inte den heter Suverän? Skulle kunna vara en av alla "svenskmärken" som kommit in i landet likt Atlantic, Skantic, Titanic, Exakt m.m.

Edit: Tvåa på den..

Ja, klart det måste vara en sån stort tack :bookworm:o_O.
Nog inte värd att lämna in just nu, har många på kö.
Dyrt intresse det här med klockor

Ja det står Suveraen och Ogival tillverkade en serie under detta namn så det kan vare en av dessa om du har tur.

Din Venus är inte den Venus som gjorde egna urverk utan en annan tillverka och urverket är ett FHF 26 så det är en Swiss Made klocka..

Det jag tyckte var roligast med Venus klockan var att orginal armbandet i stål var kvar och fungerade felfritt.
Tyvärr är klockan för liten för min handled...men de var ju mindre förr helt enkelt.

För mig ser den ut som en typisk ”sportklocka”. Finns precis som sagts MASSOR av dessa. Ofta bra bruksklockor men inte något som betingar några större värden. Anledningen till frågan var om den hade något utmärkande som gjorde att det var ett ur med militär historia.

kan även ha varit att jag surfade runt och liknande ur benämndes som "Militärklocka", det ordet missbrukas ju lite i klocksammanhang....har jag fått för mig

Är Venus Urverket svårt att ge sig på själv tror ni? kan ju inte lämna in ALLA klockor jag har...blir ju UR-fattig :D
Har fått ärva några klockor, bland annat Omega och Tissot, men dessa vill jag inte skruva sönder själv

Dessa gamla urverk från 40-talet har ofta lite mjukare och även då svårare att hantera balansfjädrar och jag kan nästan garantera att den behöver en ny balansbom så inget man ger sig på utan kunskap. Skall du lära dig skruva själv så skulle jag börja men något från 60-talet för då har man nått till höjdpunkten av metallurgi och urverken är generellt lättare att jobba på.

Tillbaka
Topp