• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Verk versus boett

Skillnaden mellan en boett som gjorts runt ett verk och ett verk som slängts in i en boett, bilderna talar sitt tydliga språk. Omegan blir i det här fallet en gimick...

Bilagor

• 7B054282-3768-4C26-90DF-24A23567F29E.jpeg
    7B054282-3768-4C26-90DF-24A23567F29E.jpeg
    64.8 KB · Visningar: 3
  • 6FBEDD4D-086D-446A-8644-765ACE403B9B.jpeg
    6FBEDD4D-086D-446A-8644-765ACE403B9B.jpeg
    234 KB · Visningar: 3
Tja det är väl upp till Omega... jag tycker iaf att det inte blir seriöst när man stoppar in ett så litet verk i den boetten... det blir bara yta... envisas de med att boetten ska vara så stor för att tillfredställa marknaden så kan de väl göra det serlöst...

Tja det är väl upp till Omega... jag tycker iaf att det inte blir seriöst när man stoppar in ett så litet verk i den boetten... det blir bara yta... envisas de med att boetten ska vara så stor för att tillfredställa marknaden så kan de väl göra det serlöst...
Det blir inte seriöst? Är det några som är seriösa när det kommer till urverk och utveckling så är det Omega. Läs på om 880X-verken. Bra skit

Edit: Rolex cal 3135 är mindre. Inte heller seriöst då?
Edit 2: AP cal 5134 (perpetual calender) är också 29mm. Helt oseriöst.

Jag säger inte att Omega inte utvecklar bra urverk, det är ett mkt fint verk som sitter i Railmaster mitt påpekande gäller att jag tycker det ser för jäkligt, ja rent löjligt ut med det lilla urverket i den stora boetten... tyvärr är de långt ifrån ensamma om att gå i den fällan.

Det blir inte seriöst? Är det några som är seriösa när det kommer till urverk och utveckling så är det Omega. Läs på om 880X-verken. Bra skit

Edit: Rolex cal 3135 är mindre. Inte heller seriöst då?
Edit 2: AP cal 5134 (perpetual calender) är också 29mm. Helt oseriöst.

Korrekt. Det är inte speciellt snyggt att använda ett standardverk som passar så illa i boetten som Omegan. Faktiskt ett av de värre exempel jag sett. Dom borde skämmas. Har inte kollat dina övriga exempel men om det är liknande fall är de inte heller bra utförda. Det handlar inte om att verket inte får vara litet utan hur väl det passar med boetten. Tar man sitt arbete seriöst utvecklar man verk och boett för att passa varandra. Inte driva modulariseringen så långt att samma verk används till allt, oavsett hur illa det passar. Lange är ett föredöme som utvecklar varje verk för specifikt för varje ny modell.

Pateks 5196 är ytterligare ett exempel på dåligt utfört arbete. Det finns goda skäl till att 5096 har glasbaksida medan 5196 inte har det, trots samma verk (215). Nu ryktas det tack och lov om en ersättare med nytt verk men det lär dröja till nästa år innan den presenteras.

Exakt!
Patek 5196 funderade jag på ett tag för några år sen men backade eftersom boetten var ”marknadsanpassad” i storlek... och det(fina) verket blev malplacerat...
Nomos på bilden som jag visade är ett skolexempel på attraktiv harmoni verk/boett.

Visst ligger det lite o vad du skriver. Det ser lite konstigt ut när urverket ligger ensamt inne i mitten av boetten. Vad jag vet finns det inte några klockor ett (för) litet urverk som samtidigt kör med glasbaksida. Det finns skäl till det.

Varför tycker du det?
Ett av de mest förekommande urverket i historien är ETA´s 2824-2. Det sitter i allt mellan himmel och jord, med eller utan glasbaksida, dyrt som billigt. Det är 25,6mm vill jag minnas. Du anser alltså på allvar att ingen klocka med det urverket borde mäta över ca 30mm eftersom det ska fylla boetten? Det känns inte seriöst. Antingen trollar du och vill försöka starta en provocerande diskussion eller så tänkte du inte innan tråden startades.

Så har det väl gjorts i alla (klock)tider.
Visst kan det anses snyggare att ta fram ett nytt verk för varje boettstorlek eller ha en enda boettstorlek för varje verk men hur realistiskt är det att göra det?..

Det är lite som med bilar. I en 5-serie BMW får de plats med allt från en liten 4 cylindrig 2 litrig dieselmotor till en ganska fet V8 med dubbla turbos. I dessa fall där du tycker det ser fånigt ut med ett litet verk i en större klocka är det som att säga att en liten motor i en stor bil ser fel ut. Vilket jag håller med om till viss del, men varje bil, och varje klockmodell kan inte få sitt eget urverk designat just för den klockan eller den bilen. Det blir för dyrt! Därför kör man standardverk som ETA och återanvänder mindre verk från sig själva. Däremot förstår jag inte varför man ibland ser detta bland de superdyra märkena, det är konstigt! Men att du ser detta bland massproducenterna Rolex, Omega, Breitling osv är inte alls konstigt.

BarbaBaba...
Det är förvisso min första tråd på forumet men trollar gör jag inte och om folk blir provocerade av det jag skriver så är det inte mitt bekymmer, det säger nog mer om mottagaren än om avsändaren. ETA är en diskussion i sig... den Pandora-boxen tänker jag inte öppna upp, om inte förr så går tråden då definitivt åt helsike
Jag tittade på Omega Railmaster med intresse, tyckte att de hade gjort en riktigt trevlig utveckling designmässigt om än med en boett i största laget för min smak. Jag är en sådan person som vill kolla upp vad det sitter för urverk i mitt presumtiva köp, detta är jag medveten om gäller inte för alla, de köper den på utseende och är nöjda med det och vackert så! När jag då undersöker vilket verk som sitter i Omegan får jag en smärre chock av typen...- De kan inte vara seriösa!
- Det ser ju för jäkligt ut! Jag gjorde sedan här på forumet en jämförelse med hur jag tycker det ska se ut när det känns attraktivt och seriöst ut, visade då Nomos Tangente 35 mm som exempel.
Jag tycker att jag öppnade upp för en intressant diskussion fenomenet Verk versus boett...
Allt gott
Mikael

Det enda problem verksstorleken kan ge en klocka i mina ögon är om datumet hamnar för långt in i tavlan. Får man till den balansen bryr jag mig faktiskt inte om det är oceaner med verkshållare eller om det är en tunn liten ring.

Å andra sidan premierar jag stålbaksidor och tunna boetter framför det mesta annat.

BarbaBaba...
Det är förvisso min första tråd på forumet men trollar gör jag inte och om folk blir provocerade av det jag skriver så är det inte mitt bekymmer, det säger nog mer om mottagaren än om avsändaren. ETA är en diskussion i sig... den Pandora-boxen tänker jag inte öppna upp, om inte förr så går tråden då definitivt åt helsike
Jag tittade på Omega Railmaster med intresse, tyckte att de hade gjort en riktigt trevlig utveckling designmässigt om än med en boett i största laget för min smak. Jag är en sådan person som vill kolla upp vad det sitter för urverk i mitt presumtiva köp, detta är jag medveten om gäller inte för alla, de köper den på utseende och är nöjda med det och vackert så! När jag då undersöker vilket verk som sitter i Omegan får jag en smärre chock av typen...- De kan inte vara seriösa!
- Det ser ju för jäkligt ut! Jag gjorde sedan här på forumet en jämförelse med hur jag tycker det ska se ut när det känns attraktivt och seriöst ut, visade då Nomos Tangente 35 mm som exempel.
Jag tycker att jag öppnade upp för en intressant diskussion fenomenet Verk versus boett...
Allt gott
Mikael
Så du tänkte inte riktigt... ;)
För om du gjort det skulle du förstå att i princip 99% av alla boetter över 33mm rymmer ett urverk med luft runt om. Att posta en bild på en av modellerna som dessutom inte har glasbaksida och visar urverket är väl inte så meningsfullt om man ska förstå varför du tycker " jag tycker iaf att det inte blir seriöst när man stoppar in ett så litet verk i den boetten... det blir bara yta... envisas de med att boetten ska vara så stor för att tillfredställa marknaden så kan de väl göra det serlöst...".

Ja du BarbaBaba...
För mig handlar inte diskussionen så mkt om att överbevisa om att jag har rätt eller inte... kanske bidrog min post till att någon fick sig en tankeställare verk versus boett...jag förstår att många inte bryr sig överhuvudtaget. Jag vill heller inte pådyvla ngn min åsikt in absurdum...
Ha en fin kväll!
Mikael

Det enda problem verksstorleken kan ge en klocka i mina ögon är om datumet hamnar för långt in i tavlan. Får man till den balansen bryr jag mig faktiskt inte om det är oceaner med verkshållare eller om det är en tunn liten ring.

Å andra sidan premierar jag stålbaksidor och tunna boetter framför det mesta annat.
Nu finns det ju annat är tre-handlare! Hur ser det ut på en kronograf eller evighetskalender? Inte seriöst i alla fall

Ja du BarbaBaba...
För mig handlar inte diskussionen så mkt om att överbevisa om att jag har rätt eller inte... kanske bidrog min post till att någon fick sig en tankeställare verk versus boett...jag förstår att många inte bryr sig överhuvudtaget. Jag vill heller inte pådyvla ngn min åsikt in absurdum...
Ha en fin kväll!
Mikael
Om du skulle titta på hur det ser ut på de allra flesta klockor med glasbaksida (inklusive Nomos) så skulle du kanske inte bli så förskräckt ;)
Tappa inte sugen bara för att jag tycker du inte tänkt innan du startade tråden. Om man tycker det är fult med glasbaksida när urverket är litet är en helt annan sak, eller om man tycker datumet hamnar för nära centrum.
NOMOS_Tangente_neomatik_41_Caliber_FI.jpg

Omega-Seamaster300M.022.jpg

@Gäspande_Skorpan Jag tror just Nomos har något knep för att få datumskivan utanför verket i större boetter :)

Ja, visst är det inte snyggt med ett för litet urverk i en för stor boett. Sedan blir det ju klart mer märkbart när det inte finns en distans där och det enbart ser tomt och billigt ut (fallet med Omegan).

Patek har ju löst det betydligt snyggare med en välutskuren dekorerad distans som fyller upp verket på ett vettigt sätt.

Plastdistanser är även det en pet peeve för mig, ser ruskigt snålt ut och drar ner kvalitetsintrycket totalt (tag Heuer etc).

Screenshot_20200328_193337.jpg

Fast det har dom! Visserligen inte på Railmaster, men urverket sitter ju i massor av modeller
@BarbaBaba just nu gällde min kommentar Railmaster som inte har det. Men rent generellt finns det så klart exempel på små verk i stora boetter. Här är ett exempel som jag hävdar inte ser klokt ut även om det är en seriös tillverkare
5C4688A8-0D6E-4A11-8292-CCB33B1DBEBB.jpeg

subsekunden är på tok för nära centrum. Och när man ser baksidan förstår man varför...
CCAFE40F-5523-4004-98BB-27F9EE7B6649.jpeg

BarbaBaba...
Jag tappar inte sugen men för mig handlar det inte så mkt om att ha rätt eller fel som det verkar göra för dig. Jag är väl medveten om att Nomos har flera modeller där inte urverket riktigt matchar boett eller tvärtom. Oavsett hur många ETA verk som tillverkats och som sitter i klockor av diverse storlek eller hur omöjligt dyrt det kan vara att göra ett antal verk av olika storlek så går Omega med sin Railmaster över gränsen för hur stor mismatch det kan vara(enligt mig)...att den inte har en display back gör inte saken bättre för mig...
I ett avseende så verkar jag iaf ha lyckats med tråden, det blev någon form av diskussion.
Åtminstone för mig är härmed diskussionen avslutad.
Hälsar
Mikael

@BarbaBaba just nu gällde min kommentar Railmaster som inte har det. Men rent generellt finns det så klart exempel på små verk i stora boetter. Här är ett exempel som jag hävdar inte ser klokt ut även om det är en seriös tillverkare
5C4688A8-0D6E-4A11-8292-CCB33B1DBEBB.jpeg

subsekunden är på tok för nära centrum. Och när man ser baksidan förstår man varför...
CCAFE40F-5523-4004-98BB-27F9EE7B6649.jpeg
Så länge det ser proportionerligt ut på urtavlan är det väl ok och det här med glasbaksidor kan man ju fråga sig hur många som vinner på att ha. I första posten var det ju just Nomos och Omega som avhandlades som gott vs dåligt exempel. Tyvärr är ju även Nomos ganska oproportionerliga i många modeller. Vi kan ju hoppas att TS hittar en klocka som uppfyller kraven, men jag tror det blir både dyrt och svårt.

Tillbaka
Topp