• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Verktygstips

alexndr

Rolex
2-Faktor
Efter att ha läst runt lite så verkar det som att AF står sig bra mot Bergeon och Horotec. Tror det blir ett sådant kit.

alexndr, vad kör du för korntänger? Jag har no name stainless och en i mässing som fungerar bra just nu, men det är ju alltid kul att byta upp sig. ;)
Många som rekommenderar Dumont, men de är ju hiskeligt dyra... 3-500:-/st vad tror du, värt pengarna?

Lupp och korntänger skulle jag lägga mina slantar på. Förstå tängerna brukar man trycka sönder men därefter så. Jag kör Durmont och Precitec men tycker nog Durmont är strået vassare.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Lupp och korntänger skulle jag lägga mina slantar på. Förstå tängerna brukar man trycka sönder men därefter så. Jag kör Durmont och Precitec men tycker nog Durmont är strået vassare.

Vet inte vad du menar med trycka sönder... dem stainless jag har, har jag använt i runt ett år och dem funkar ok bara man slipar och avmagnetiserar dem ibland.
Funderar på att byta ut en och se vilken skillnad det blir. Vilken modell av durmont kör du?
 

_jonte

Patek
Hur är era erfarenheter när det gäller kvalitén på AF Swiss, är deras mejslar jämförbara med Bergeons eller ska man gå på de senare. Tycker mig ha läst någonstans att AF ska hålla riktigt bra kvalitet.

Det är dessa kitt jag väljer mellan...

https://www.cousinsuk.com/product/af-swiss-stainless-steel-9-pieces-rs

X8O4syO.jpg


https://www.cousinsuk.com/product/bergeon-chromium-plated-9-pieces-rs

Rk0E92t.jpg


Eller ska jag helt enkelt välja något annat kitt? De mejslar som jag oftast använder är 0,8 1,0 och 1,2 och budgeten ligger någonstans runt 800:- men gärna billigare.
Motivera gärna varför du tycker det ena eller det andra. :)
Jag har de från AF, är superbra. Har dock aldrig testat de andra märkena. Jämfört med billiga mejslar är det dock stor skillnad.
 

Nisus

Omega
Har ett par Bergeon mejslar som tyvärr var rätt slitna. Istället för att köpa nya blad satsade jag på att få ett helt ställ med AF. Tycker dom funkar kanon men som sagt inte testat Bergeon i "nyskick"
 

rogart-63

Patek
Vad rengör ni glaset med innan ni monterar tavlan och verket ? . Testat Rodico men det lämnar lite spår .Microduk kan också lämna nåt pyttekorn efter sig . Tryckluft hade varit smutt men dyrt och krångligt .
 

Minuteman

Rolex
Vad rengör ni glaset med innan ni monterar tavlan och verket ? . Testat Rodico men det lämnar lite spår .Microduk kan också lämna nåt pyttekorn efter sig . Tryckluft hade varit smutt men dyrt och krångligt .
Bra fråga!
Om jag UL tvättat boett/glas så är den oftast så ren att jag bara plockar enstaka dammkorn med Rodico.
Lite lurigt att få det att inte lämna spår efter sig, men det brukar gå.

I övrigt är jag också nyfiken på andras erfarenheter här. Det är alltid lika tråkigt att hitta ett dammkorn när man monterat klart tavlan/verket i boetten och måste börja om :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag använder en liten bit helt ny rodico efter att jag torkat med microfiberduk och blåst med gummiblås... Har sällan damkorn innanför glaset. Ser också till att använda gummiblåsen på tavlan precis innan jag monterar.
 

rogart-63

Patek
Jag använder en liten bit helt ny rodico efter att jag torkat med microfiberduk och blåst med gummiblås... Har sällan damkorn innanför glaset. Ser också till att använda gummiblåsen på tavlan precis innan jag monterar.

Sällan jag heller har damkorn innanför glaset men däremot dammkorn .Sorry kunde inte låta bli .:p . Jo så gör jag oxå men ändå syns det ibland på glaset eller innanför . Skönt att veta att ni gör likadant iallafall :) . Man måste vara petig innan man smackar ihop har man ju märkt .
 

Kassörn

Breitling
Angående skruvmejslar så måste jag tyvärr ge ett negativt betyg på A&F. Köpte för ett tag sedan deras 5-pack som kommer i en plastficka, från cousins. Förstod inte varför jag hade så mycket problem med vissa skruvar, då bladen deformerades alldeles för enkelt. Budade hem några Bergoen mejslar av 30080 varianten, fick direkt en helt annan upplevelse. Det gick från att jag tyckte det var svårt att hantera skruvar till att det inte var något problem. Dessa blad har hållt sig till 100% sedan dess, medan jag gick igenom samtliga 5 extra-blad på alla 5 mejslar på A&F settet.

Jag har därefter köpt resterande Bergeon mejslarna. Det enda som saknas nu är ett ställ :/ .

På en annan not, någon som har ett bra tips på avmagnetiserare? Mina Dumont #2 har blivit förtrollade, och min billiga kub från cousins lyckas inte åtgärda problemet.
 

Kassörn

Breitling
Menar ni något speciellt ställ? Annars får man ju ett ställ med när man köper kittet från cousins för 800:-

Menar precis ett sådant. Tyvärr har jag redan alla skruvmejslar, och det är svårt att hitta standalone ställ det lilla jag tittat. Tokigt dock att stället jag såg gick för ett sådant högt pris om hela kittet kostar 800.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Vet inte vad du menar med trycka sönder... dem stainless jag har, har jag använt i runt ett år och dem funkar ok bara man slipar och avmagnetiserar dem ibland.
Funderar på att byta ut en och se vilken skillnad det blir. Vilken modell av durmont kör du?


Jag använde lite mer kraft en vad som är brukligt för den här typen av instrument. Som du säger kan man slipa om men min erfarenhet är att de aldrig mer blir sig riktigt lika.

Mina senaste Durmont som jag bara kan prata gott om:
https://www.cousinsuk.com/search?SearchTerm=T1761
https://www.cousinsuk.com/search?SearchTerm=T1728
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag använde lite mer kraft en vad som är brukligt för den här typen av instrument. Som du säger kan man slipa om men min erfarenhet är att de aldrig mer blir sig riktigt lika.

Mina senaste Durmont som jag bara kan prata gott om:
https://www.cousinsuk.com/search?SearchTerm=T1761
https://www.cousinsuk.com/search?SearchTerm=T1728


Grymt då blir det till att lägga en beställning på en sådan... Trodde du menade att man var tvungen att köpa dem som kostar 450:- /st :)
 

Minuteman

Rolex
Någon som har ett tips på en bra glaspress?

En av skivorna (givetvis den man använder mest) gick sönder när jag skulle montera ett glas nyligen.
590c1db2f541c081188c2faeaf90967f.jpg

Det visade sig när jag mätte glaset att det var 0,2 mm större än det skulle vara (fellevererat).
Kan förklara varför det gick snett :(
 

Kassörn

Breitling
Någon som har ett tips på en bra glaspress?

En av skivorna (givetvis den man använder mest) gick sönder när jag skulle montera ett glas nyligen.
590c1db2f541c081188c2faeaf90967f.jpg

Det visade sig när jag mätte glaset att det var 0,2 mm större än det skulle vara (fellevererat).
Kan förklara varför det gick snett :(

Jag har köpt denna från Kjell och company, men har faktiskt inte testat den ännu. Köpte den pga att skivorna ej är av nylon. Kan inte säga så mycket mer om dem än så dock, förutom att jag kan fota verktyget vid behov.

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/specialverktyg/boettpress-p48330
 

rogart-63

Patek
Någon som har ett tips på en bra glaspress?

En av skivorna (givetvis den man använder mest) gick sönder när jag skulle montera ett glas nyligen.
590c1db2f541c081188c2faeaf90967f.jpg

Det visade sig när jag mätte glaset att det var 0,2 mm större än det skulle vara (fellevererat).
Kan förklara varför det gick snett :(

Du är för stark helt enkelt :oops: .Var det inte så att presskonen gick mot boetten ?
 

Minuteman

Rolex
Du är för stark helt enkelt :oops: .Var det inte så att presskonen gick mot boetten ?
Går det inte med våld så går det med mer våld :)
Nä, konan låg fint mot glaset, men tyvärr var glaset för stort. Dessutom är kanterna på boetten (mot glaset) väldigt skarpa.
Kanske borde skaffa en glaslyft för denna typ av glasmontering istället.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ok grappar! Vill ha en minikit med verktyg för att kunna rengöra, ta av tavla/visare. Har just nu ett ihopplock av Biltemas bästa grejjer och vill uppgradera något. Ge mig en bra lista och where to buy-länkar. Slapp som satan just nu å skulle helst vilja ha ett kit å slippa köpa en å en av alla grejjer.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Kjell och company har ju detta kitet . Ser ut att vara lite bättre klass på grejorna .Saknas en visaravtagare dock .http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/specialverktyg/verktygsset-for-klockor-p48331

Tavelskydd och visarverktyg får jag väl plocka upp på eBay. Är förmodligen ett snäpp upp mot nuvarande skräp jag har men säkert inte Bergeonklass. Kanske kan hitta ett Bergeon-case tpå tratten så det känns lite lyxigare;)
Vafan säger t.ex eriksson850 å Minuteman?
 
Topp