• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Verktygstråden

bluetrain

Silver
Hittade ingen "generell" tråd för verktyg vad som är bra, mindre bra, allmänna frågor osv. Tänkte detta borde kunna intressera fler än mig själv för både verktyg som drivs av el och för all del även alla andra verktyg (allt utom det som används specifikt för klockor) :)

Har själv en liten fråga. Har någon bra tips på skruvmejselsats (både vanliga flat och stjärnmejsel) av hög kvalite? User caset är egentligen "allround", dvs både för i hemmet vanligt förekommande bestyr såsom skåp och möbler till elektronik osv. (köpte denna för något år sedan i tron om att man aldrig går fel med Bahco men visade sig att stjärnmejslarna blir rätt lätt rundade https://www.jula.se/catalog/verktyg...lar/skruvmejselsatser/skruvmejselsats-119887/)

Det här följer jag gärna med intresse också. Ska vi även prata elverktyg? :)

När det gäller mejslar har en del Baco men tycker inte de håller måttet helt så har sneglat åt Wera som jag läst mycket gott om så blir nog en sats från dem inom kort. Även hört mycket gott om deras diamantbits, någon erfarenhet av dem?

Tänger så är Knipex en favorit.

Jag pratar gärna lite ger/kapsågar, är sugen på att gå över till en batteridriven, försöker intala mig att jag har ett behov av en sån även om jag aldrig tar med mig sågen utanför hemmet där jag alltid har tillgång till el, men är trött på förlängsningskablar så har bytt alla andra elverktyg till batteridrivet. Några tankar kring batteridrivna ger/kapsågar?

schysst tråd!
Någon som kan ge ett omdöme kring Makitas multiverktyg? Sugen på att köpa nakenmodellen, det är ju inte så stora pengar. Hade gärna ersatt den jag har från Jula.

Just den har jag ingen erfarenhet av, kör själv Metabo på det mesta, valde mellan Metabos variant och Ryobis med vinklingsbart huvud o landade i Ryobi, att kunna vinkla huvudet gör att man kommer åt riktigt bra i trånga utrymmen. Så den kan jag rekommendera att kika på.

Just den har jag ingen erfarenhet av, kör själv Metabo på det mesta, valde mellan Metabos variant och Ryobis med vinklingsbart huvud o landade i Ryobi, att kunna vinkla huvudet gör att man kommer åt riktigt bra i trånga utrymmen. Så den kan jag rekommendera att kika på.
Såg riktigt smidig ut, men jag tror enkelheten i att redan ha ett gäng batterier och laddare till Makita väger över.

Har byggt upp en ganska bra maskinpark med makitas 18 voltserie, både elverktyg och trädgårdsredskap. Fantastiskt smidigt att alltid ha batterier laddade och klara!
Du har ingen batteridriven ger o kapsåg o kan säga nått om det, funderar på kapaciteten kontra vanlig? Kollar jag videos ser det inte ut att vara någon större skillnad mer än att man såklart får se till att ha ordentliga batterier som är laddade.

Du har ingen batteridriven ger o kapsåg o kan säga nått om det, funderar på kapaciteten kontra vanlig? Kollar jag videos ser det inte ut att vara någon större skillnad mer än att man såklart får se till att ha ordentliga batterier som är laddade.
Nä, när det kommer till stationära sågar så kör jag faktiskt dewalt med sladd på både kap/ger- och bordssåg. Är riktigt förtjust i hur stabilt byggda de är!

Vettiga, prisvärda kvalitétshandverktyg, vad säger vi där? Gärna komplett sortiment i en halvhög rullvagn, så att man kan använda toppen som arbets/avläggningsyta. Ska ta ett ryck och fixa iordning åkerigaraget, men konstaterat att det finns mycket överprisat skit i kategorin kompletta verktygsvagnar.

Det här följer jag gärna med intresse också. Ska vi även prata elverktyg? :)

När det gäller mejslar har en del Baco men tycker inte de håller måttet helt så har sneglat åt Wera som jag läst mycket gott om så blir nog en sats från dem inom kort. Även hört mycket gott om deras diamantbits, någon erfarenhet av dem?

Tänger så är Knipex en favorit.

Jag pratar gärna lite ger/kapsågar, är sugen på att gå över till en batteridriven, försöker intala mig att jag har ett behov av en sån även om jag aldrig tar med mig sågen utanför hemmet där jag alltid har tillgång till el, men är trött på förlängsningskablar så har bytt alla andra elverktyg till batteridrivet. Några tankar kring batteridrivna ger/kapsågar?
Ja deras bits är riktigt bra både deras Diamond i bit check lådan men en favorit för mig är deras lmpaktor i de lite längre bitsarna. Jag använder impaktor ofta tillsammans med slagskruvdragarna vilket jag föredrar så ofta som möjligt.

Jag kör själv en vanlig Bosch gcm8 och inte batterimodell men testat några Makita batterimodeller, enda anledningen jag själv inte byter är helt enkelt pengarna. Kan inte motivera mig den extra pengen för att slippa sladden, 8500kr utan batteri är en hyfsad slant så jag blir snål.

Lite feedback är att jag fann DLS111 som den minsta jag skulle kunna tänka mig, de mindre modellerna är mer för lister och trall men jag skulle störa ihjäl mig på att inte kunna kapa en stolpe eller rejälare reglar. Räkna med att du bör ha åtminstone 4 batterier så du snabbt kan byta (2x2).

Men har du gott om batterier och tycker pengarna inte spelar någon roll så är det sjukt smidigt och jag kände inga problem gällande kraft eller funktion.

Vi kör mycket milwaukee på jobbet och jag är riktigt nöjd med dom när det kommer till elverktyg.
Tänger är knipex bäst och skruvmejslar gillar jag Wera. Har alltid deras bitsmejsel med långa bits och tygfodral i fickan på jobbet.
I garaget föredrar jag Snap-on för spärrskaft och deras digitala som momentnycklar. Stahlwille, Mac Tools och Facom är också fina.
Bahco har tyvärr blivit biltema förutom på vissa grejer där dom fortfarande har vettig kvalItet.
Om man är ute efter lite mer budget verktyg så tycker jag att Am-Pro från Swedol är helt ok. Har en del ringnycklar och hylsor därifrån och dom är klart godkända.

Vettiga, prisvärda kvalitétshandverktyg, vad säger vi där? Gärna komplett sortiment i en halvhög rullvagn, så att man kan använda toppen som arbets/avläggningsyta. Ska ta ett ryck och fixa iordning åkerigaraget, men konstaterat att det finns mycket överprisat skit i kategorin kompletta verktygsvagnar.
Har du kollat Am-Pro på Swedol? Rätt prisvärda och helt ok kvalitet

schysst tråd!
Någon som kan ge ett omdöme kring Makitas multiverktyg? Sugen på att köpa nakenmodellen, det är ju inte så stora pengar. Hade gärna ersatt den jag har från Jula.

Jag har en tidigare variant av 18v makita multitool. Den är grym, så jag ser ingen anledning till att denna skulle vara sämre. Har använt mycket vid t.ex tillpassning av golvsockel, altanbyggen och sågning under riktigt tighta förhållanden. Snabb avverkning. Låter mycket.

Jag kör själv en vanlig Bosch gcm8 och inte batterimodell men testat några Makita batterimodeller, enda anledningen jag själv inte byter är helt enkelt pengarna. Kan inte motivera mig den extra pengen för att slippa sladden, 8500kr utan batteri är en hyfsad slant så jag blir snål.

Lite feedback är att jag fann DLS111 som den minsta jag skulle kunna tänka mig, de mindre modellerna är mer för lister och trall men jag skulle störa ihjäl mig på att inte kunna kapa en stolpe eller rejälare reglar. Räkna med att du bör ha åtminstone 4 batterier så du snabbt kan byta (2x2).

Men har du gott om batterier och tycker pengarna inte spelar någon roll så är det sjukt smidigt och jag kände inga problem gällande kraft eller funktion.
Okej, ja DLS111 är ju både rejäl och dyr. Jag funderade på en Metabo KGS LTX med 216-klinga som utan batterier kostar knappa 3000, så kan jag släpa fram den gamla stora när stolpar skall kapas. Oftast är det mindre grejer som kapas här hemma. Men det kan också vara så att jag försöker motivera att ett behov finns för att kunna utöka maskinparken.

Okej, ja DLS111 är ju både rejäl och dyr. Jag funderade på en Metabo KGS LTX med 216-klinga som utan batterier kostar knappa 3000, så kan jag släpa fram den gamla stora när stolpar skall kapas. Oftast är det mindre grejer som kapas här hemma. Men det kan också vara så att jag försöker motivera att ett behov finns för att kunna utöka maskinparken.
Metabon har goda testresultat ser jag men har tyvärr inte testat den själv. Makita DLS600 är ju väldigt liten och klen men även DLS714 som har dubbla 18v batterier upplevde jag som lite i klenaste laget. Den sågar absolut igenom reglar mm men tex lite blötare tryckimpregnerat var den inte särskilt glad över.

Då ska dock tilläggas att jag testade dem med tanken att helt ersätta befintliga kap/gersågen då jag inte har så mycket plats att jag hade behållt båda. Så för mitt behov kör jag vidare med batteristicksåg och tigersåg men min gamla kap/ger. Tvivlar dock på att du blir missnöjd.

Föll för den rejäla verktygsvagnen, så beställde ett sånt här monster idag. Ska bli spännande att testa!
Würth har jag varit väldigt nöjd med så blir förvånad om du inte blir väldigt nöjd. Bara ledsen en gång och det är när man köper den men sen har du kvar dem länge...

Metabon har goda testresultat ser jag men har tyvärr inte testat den själv. Makita DLS600 är ju väldigt liten och klen men även DLS714 som har dubbla 18v batterier upplevde jag som lite i klenaste laget. Den sågar absolut igenom reglar mm men tex lite blötare tryckimpregnerat var den inte särskilt glad över.

Då ska dock tilläggas att jag testade dem med tanken att helt ersätta befintliga kap/gersågen då jag inte har så mycket plats att jag hade behållt båda. Så för mitt behov kör jag vidare med batteristicksåg och tigersåg men min gamla kap/ger. Tvivlar dock på att du blir missnöjd.
Tror inte heller jag blir missnöjd, så får kanske bli en sån för att göra sommarens byggprojekt mer lustfyllda :)

Würth har jag varit väldigt nöjd med så blir förvånad om du inte blir väldigt nöjd. Bara ledsen en gång och det är när man köper den men sen har du kvar dem länge...

Ja, har blivit nöjd med allt jag köpt där hittills, dessutom förtroende för säljaren, en gammal polare. Rätt mycket pengar, men räknar med att det kommer kännas prisvärt.

Har länge funderat på att investera i en bordssåg. Behöver i ett projekt såga rätt mkt lärktrall och då kommer jag nog inte längre undan utan. Lärk är ju ganska hårt så behöver vara en hyggligt kraftfull och bra motor, tänker jag.

Vad tror ni om tex denna bosch:

eller kanske Metabo? (inte lika känt som Bosch men har gersåg från dem som jag varit mkt nöjd med)

Tillbaka
Topp