Laddar...
Erikson Urhandel

Veta antal tillverkade exemplar?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Unicron, 13 maj 2019.

1. Unicron
    Trådstartare

Unicron Plast

Hej!
    Ibland kan man ju läsa att "denna klockmodell tillverkades i 3300 exemplar innan tillverkning lades ner" eller dylikt.
    Jag undrar om det finns möjlighet att ta reda på hur många exemplar av en viss klocka som har tillverkats?

I mitt fall så rör det sig om en särskild variant av Omega Speedmaster, som tillverkades på ett ungefär mellan 2001 och 2006.
    Det vore intressant och kul att veta hur många fler det finns i världen, då den inte verkar vara särskilt vanlig.

Mvh U

2. TomGanks

TomGanks Tantal

Från:
    Östergötland
    Ställ frågan i Speedmastertråden så ska kommer du få svar direkt på din specifika klocka. I allmänhet så skiljer det sig nog ifrån märke till märke vad som finns att ta reda på, eller iaf hur lätt informationen är att skaka fram.

3. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Om det inte är en limiterad modell tror jag det blir knepigt utan att fråga just Omega. Serienummer brukar bara utgå ifrån antal klockor producerade totalt, och inte för speciella modeller. Är den limiterad har den ett eget nummer, typ 261/3300. Att den producerades under 5år och att det är Omega får mig att misstänka att det finns väldigt många, Omega har länge varit en av de mest "produktiva" tillverkarna.
    Det vore kul med lite mer detaljer och bilder på klockan det gäller :)

TobiasD gillar detta.
  4. Unicron
    Trådstartare

Unicron Plast

Det är en Omega Speedmaster Broad Arrow 3551.50 ibland kallad 3551.50.00
    Välvt safirglas, geneva waves urverk, datum, dubbla packningar, vattentät till 100m även med kronan ute, rhodium pläterad urtavla, chronometer certifierad, automatisk, 55 timmar gångreserv, vertical clutch för exaktare tidtagning etc. Det hade världens minsta kronografurverk med datum när den lanserades, sitter också i flera av Audemars Piguet klockor.

w4t4w2t.JPG

The Dolphinwizard och hooods gillar detta.
  5. hooods

hooods Brons

Cool. Ser ut som titan?

6. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Har du hört av dig till Omega? Jag tycker den verkar ganska lätt att få tag i... Möjligen ovanlig här på forumet, men vi är plutte lilla Sverige ;)

Senast ändrad: 14 maj 2019
  7. Unicron
    Trådstartare

Unicron Plast

Ja den är säkert lätt att få tag i för den som vill det, den var ju i produktion i ganska många år, och fick flera uppföljare.
    Jag skulle bara vilja veta av nyfikenhet hur många som tillverkades, om det var 1000 eller 10.000 eller så. Vore intressant att veta bara.

8. Unicron
    Trådstartare

Unicron Plast

Den är (tyvärr) inte titan. Ser ut så just på den bilden bara, den är stål precis som vanligt och har exakt samma mått som Speedmaster Pro, med undantag för ett lite fetare rundat armband som påminner om den på Planet Ocean.

hooods gillar detta.
  9. GWD

GWD Brons

Från:
    Luleå
    Kontakta Omega SA via mail så får du säkert svar på din fråga. Det har jag fått.

BarbaBaba gillar detta.
  10. Unicron
    Trådstartare

Unicron Plast

Ok, will do! Tack

Mollstedt