• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vett och etikett på KS forum i PM

C

Coach

Guest
Hej på er!

Jag har en fundering gällande PM och bemötande.

Flertalet gånger här på KS så har det hänt att jag konverserar med en person och sen tvärdör kommunikationen, dvs personen väljer att inte kommunicera tillbaka av någon anledning trots att jag ställt tydliga frågor med frågetecken ?

Har även flera ex på både köpes och säljes sidan.
Ex. En person skriver att den är ute efter en specielll klocka med refnr osv, när jag svarar på detta och berättar att jag har en sån till försäljning så uteblir svaret ?
Hade det inte varit bättre att bara skriva jag har ändrat mig, eller jag är ej intresserad istället för att bara skita i det.

Ett annat ex på säljes är också detta:
Hej jag är intresserad av din annons och undrar över följande saker mm.
Jag svarar vänligt och tillmötesgående på frågorna och sen blir det samma sak, stendött ?
Vissa svar kan även komma 1 månad efteråt precis som att konversationen vore levande, känns lite väl långt efter enligt min mening.

Jag kanske är gammaldags vad gäller detta då jag är född på 70 talet men vad är det frågan om.
Jag har jobbat med utbildning av personal inom kommunikationsområdet i 10 år och lär mig fortfarande nya saker om det, men tycker ändå att nivån på KS är förvånansvärt låg emellanåt.

På blocket finns det många skumma typer som kommunicerar på ett väldigt olustigt sätt och min förhoppning är att inte KS ska vandra in på den vägen.

Det är en svår väg att vandra inom kommunikation men ärligt talat vem vill inte ha svar eller bli kommunicerad tillbaka ?

Tycker det är viktigt att komma ihåg att det även oftast är ett aktivt val att inte välja att kommunicera. Att glömma (ibland) är möjligt och mänskligt men det finns en egoism ibland som är svår att bortse ifrån.

Att sätta ett ogynnsamt beteende i system är något jag ser varje dag på olika arbetsplatser och det är därför det är bra med gemensamma förhållningsregler.

Vi lever i ett riktigt mellanmjölksland där vi sällan vågar tycka till om rätt och fel men ibland kanske det går att ha en vettig och vuxen diskussion om det ändå.

Kom gärna med synpunkter på detta så kan jag förhoppningsvis fortsätta att lära mig mer inom kommunikation.

Mvh
Breitlingfan

Det bästa är väl att föregå med gott exempel och försöka strunta i de få muppar som dyker upp.

Tror tyvärr en sån här tråd gör föga nytta på de personer som behöver utveckla sin kommunikationsförmåga.

Jag har samma erfarenhet av PM-kommunikation som du @Breitlingfan

Övergår mitt förstånd hur man inte kan föra en vanlig korrespondens men det är väl kanske bara att acceptera att det är så det fungerar idag.

Det bästa är väl att föregå med gott exempel och försöka strunta i de få muppar som dyker upp.

Tror tyvärr en sån här tråd gör föga nytta på de personer som behöver utveckla sin kommunikationsförmåga.
Det är möjligt att du har rätt i det men jag tror ändå på att upplysa om det. Tycker ej att beteendet är ok.

Det är möjligt att du har rätt i det men jag tror ändå på att upplysa om det. Tycker ej att beteendet är ok.
Håller med om att den typen av beteende som du beskriver inte är ok.
Tycker också att du ska upplysa dem om deras brister i vett och kommunikation men då tror jag ett PM/Mail/samtal förmodligen fungerar bättre än en generell tråd som lätt avfärdas som gnäll av dem du irriterar dig på.

Det här kan du klippa ut och klistra in i PM till personer som du stör dig på ;):
"Hej!
Jag tycker inte om ditt sätt att kommunicera på. Du har nu hamnat på min s.k. "Shitlist" över personer som jag framöver kommer att ignorera."

Håller med om att den typen av beteende som du beskriver inte är ok.
Tycker också att du ska upplysa dem om deras brister i vett och kommunikation men då tror jag ett PM/Mail/samtal förmodligen fungerar bättre än en generell tråd som lätt avfärdas som gnäll av dem du irriterar dig på.

Det här kan du klippa ut och klistra in i PM till personer som du stör dig på ;):
"Hej!
Jag tycker inte om ditt sätt att kommunicera på. Du har nu hamnat på min s.k. "Shitlist" över personer som jag framöver kommer att ignorera."
Det tipset tar jag med mig, tack för ett konstruktivt förslag om åtgärd :)

Nu var jag tvungen att kolla vår konversation, eftersom jag är fruktansvärt dålig på att komma ihåg att svara :( .
Men, det såg ok ut.

I sak håller jag med dig. Hur svårt ska det vara att svara inom några dagar, särskilt om man inlett en konversation?

Är det så att ni är i en konversation som de sedan slutar svara i? Eller inte svarar alls? Är det de förstnämnda och gäller köp/sälj tycker jag det kan skrivas i Goodguy/Badguy tråden!

Nu var jag tvungen att kolla vår konversation, eftersom jag är fruktansvärt dålig på att komma ihåg att svara :( .
Men, det såg ok ut.

I sak håller jag med dig. Hur svårt ska det vara att svara inom några dagar, särskilt om man inlett en konversation?
Du behöver inte vara orolig ;)
Jag förväntar mig inte att folk ska sitta standby och svara på minuten men inom några dagar känns rimligt. Men tar det 1 månad så blir det mest konstigt.

Är det så att ni är i en konversation som de sedan slutar svara i? Eller inte svarar alls? Är det de förstnämnda och gäller köp/sälj tycker jag det kan skrivas i Goodguy/Badguy tråden!
Både och som svar på din fråga.
Ja det kanske är ett bra förslag att skriva där.

Uteblivna svar via PM är riktigt drygt beteende. Speciellt när så gott som alla har en mobiltelefon och kan logga in när som.

Jag får en massa förfrågningar om hjälp och vägledning. När jag då tar mig tid att hjälpa och vägleda så förväntar jag mig dels ett svar med ett tack för hjälpen, men även att personen ifråga signerar med sitt förnamn (då jag i mitt svar gjort det som en artighetsgest), då vi i mitt tycke inlett en personlig kommunikation.

Jag får en massa förfrågningar om hjälp och vägledning. När jag då tar mig tid att hjälpa och vägleda så förväntar jag mig dels ett svar med ett tack för hjälpen, men även att personen ifråga signerar med sitt förnamn (då jag i mitt svar gjort det som en artighetsgest), då vi i mitt tycke inlett en personlig kommunikation.
Att tacka är en självklarhet. Men att signera med sitt förnamn, tycker du inte att det är upp till var och en? Vi har ju våra användarnamn av anledning. Även en säkerhetsåtgärd att inte ge ut sitt namn.

Att tacka är en självklarhet. Men att signera med sitt förnamn, tycker du inte att det är upp till var och en? Vi har ju våra användarnamn av anledning. Även en säkerhetsåtgärd att inte ge ut sitt namn.
Du skall ha ett bra unikt namn (och unikt klocksamling?) för att inte vilja eller kunna uppge ett förnamn?
Dessutom är det ju användaren som kontaktat mig, en gammal forumräv. Tror du att de känner sig rädda att bli rånade av mig?

//Johan

Senast ändrad:
Du skall ha ett bra unikt namn (och unikt klocksamling?) för att inte vilja eller kunna uppge ett förnamn?
Håller inte nödvändigtvis med dig där. Ett inte allt för vanligt namn + ort + något annat (till exempel ungefärlig ålder, var man brukar hänga, var man jobbar/studerar) skulle kunna räcka. Går att utveckla men tror du fattar vad jag menar. Menar inte att det behöver vara en sån stor grej att ge ut sitt förnamn men kan absolut finnas anledning till att medlemmar inte gör det. :)

Dessutom är det ju användaren som kontaktat mig, en gammal forumräv. Tror du att de känner sig rädda att bli rånade av mig?

//Johan
Var inte med på att vi diskuterade ett specifikt fall...

Var inte med på att vi diskuterade ett specifikt fall...
Det vi diskuterade, i och med att du svarade på mitt inlägg, är (som trådämnet handlar om) PM konversationer som andra medlemmar inlett för att få hjälp. Ute i öppna avdelningarna skall man självklart inte behöva fronta med sitt riktiga namn.

Tyvärr har det hänt mig ett par gånger, att jag missat att svara på PM jag borde svarat på. :(
Förklaringen är helt enkelt att jag läst PMet snabbt på mobilen men inte kunnat svara ordentligt. Sen har den konversationen försvunnit ur mitt arbetsminne och drunknat i nya PM...
Ursäkter till Er som drabbats!

Jaha, du menar så. Överlag så tror jag att man får bättre förståelse om man inte utgår från sig själv när man diskuterar vad andra gör eller inte gör.
Men snälla "månljus", tråden handlar om vett & etikett i PM. Jag tar upp exemplet folk som kontaktar mig för att få hjälp och sedan inte svarar, tackar eller har artigheten att blotta sitt förnamn (när jag själv gör det). Detta är vad du svarade på och vi diskuterat vidare. Eller har jag helt missförstått dig?

Jag kan ibland vara seg på att svara på "intresserad av denna? Förfrågan", ofta glöms det bort (iaf i de fall det inte är intressant) och en har flera olika PM på samma ggn. Jag menar då inte vara otrevlig, bara att det råkar bli så då annat kommer emellan...

Men snälla "månljus", tråden handlar om vett & etikett i PM. Jag tar upp exemplet folk som kontaktar mig för att få hjälp och sedan inte svarar, tackar eller har artigheten att blotta sitt förnamn (när jag själv gör det). Detta är vad du svarade på och vi diskuterat vidare. Eller har jag helt missförstått dig?
Det jag reagerade på var att du förväntar dig att man skriver under med sitt förnamn när du gör det. Inget annat. Enligt mig är det upp till var och en att välja hur anonym man vill vara. Och om någon väljer att vara mer anonym än vad jag gör så tycker jag att man kan försöka ha förståelse för det. Det är vett och etikett enligt mig.

Jag kan ibland vara seg på att svara på "intresserad av denna? Förfrågan", ofta glöms det bort (iaf i de fall det inte är intressant) och en har flera olika PM på samma ggn. Jag menar då inte vara otrevlig, bara att det råkar bli så då annat kommer emellan...
Gissar att du antagligen tycker det är ok när andra inte svarar dig då ? Eller kan du förstå dom som inte gillar obesvarade pm ?

Det påminner mig om olika arbetsplatser jag har besökt som konsult där det ofta förekommer olika tolkningar på ifall man ska besvara vissa mail eller inte. Det viktigaste i en sån situation det är att ta ett snack om huruvida man tolkar saker olika så slipper folk gå runt och irritera sig. Ofta tycker ex en person att det är självklart att man ska svara på en afterwork inbjudan oavsett om man kan eller inte medans andra inte tycker det.

En del av syftet med denna tråd var att jag är nyfiken på hur folk tänker och förhåller sig till det här med pm.

Det jag reagerade på var att du förväntar dig att man skriver under med sitt förnamn när du gör det. Inget annat. Enligt mig är det upp till var och en att välja hur anonym man vill vara. Och om någon väljer att vara mer anonym än vad jag gör så tycker jag att man kan försöka ha förståelse för det. Det är vett och etikett enligt mig.
Ok, men då tycker vi olika. För mig är det som om jag räcker fram handen till den jag hjälpt och den andra vägrar besvara artigheten. Det är min syn på vett och etikett i frågan.
Ha en trevlig fredagkväll!

Gissar att du antagligen tycker det är ok när andra inte svarar dig då ? Eller kan du förstå dom som inte gillar obesvarade pm ?

Det påminner mig om olika arbetsplatser jag har besökt som konsult där det ofta förekommer olika tolkningar på ifall man ska besvara vissa mail eller inte. Det viktigaste i en sån situation det är att ta ett snack om huruvida man tolkar saker olika så slipper folk gå runt och irritera sig. Ofta tycker ex en person att det är självklart att man ska svara på en afterwork inbjudan oavsett om man kan eller inte medans andra inte tycker det.

En del av syftet med denna tråd var att jag är nyfiken på hur folk tänker och förhåller sig till det här med pm.

Nej det stör mig inte nämnvärt, som sagt det är ju inte med avsikt svaret dröjer utan det glöms bort. Rör sig om de fall när någon skriver på allmän wtb (tänk "dykare ~2k) och jag inte läst PM. För mig är inte klockor det viktigaste i livet så det kan få vänta någon dag eller två om annat kommer före, glöms det sedan bort så ja då gör det ju det. Jag svarar ju dock alltid och ber om ursäkt för dröjsmål när det läses/tid finns att svara. Situationen är ju annorlunda om jag själv skickat intresse för en klocka/ställt en fråga, då kommer svar snabbare (och självfallet vid affär avslutas det snabbt).

Men överlag så nej om någon inte besvarar mitt PM kan jag välja skicka ett till, uteblir svar, lär det ju för personen vara ointressant/hen har inte möjlighet svara för tillfället. Lägger inte nämnvärd tid tycka det är oartigt över det...

Senast ändrad:
Ok, men då tycker vi olika. För mig är det som om jag räcker fram handen till den jag hjälpt och den andra vägrar besvara artigheten. Det är min syn på vett och etikett i frågan.
Ha en trevlig fredagkväll!
Jag skriver alltid under med mitt namn när vi väl etablerat en dialog. För det mesta gör jag det i första kontakten. Det känns som något man gör.

Tillbaka
Topp