• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vett och etikett på KS forum i PM

Nej det stör mig inte nämnvärt, som sagt det är ju inte med avsikt svaret dröjer utan det glöms bort. Rör sig om de fall när någon skriver på allmän wtb (tänk "dykare ~2k) och jag inte läst PM. För mig är inte klockor det viktigaste i livet så det kan få vänta någon dag eller två om annat kommer före, glöms det sedan bort så ja då gör det ju det. Jag svarar ju dock alltid och ber om ursäkt för dröjsmål när det läses/tid finns att svara. Situationen är ju annorlunda om jag själv skickat intresse för en klocka/ställt en fråga, då kommer svar snabbare (och självfallet vid affär avslutas det snabbt).

Men överlag så nej om någon inte besvarar mitt PM kan jag välja skicka ett till, uteblir svar, lär det ju för personen vara ointressant/hen har inte möjlighet svara för tillfället. Lägger inte nämnvärd tid tycka det är oartigt över det...
Det visar klart och tydligt att vi har olika inställning till det här med pm, och att vi reagerar olika vid uteblivet svar.
Rätt intressant kan jag tycka.

Det visar klart och tydligt att vi har olika inställning till det här med pm, och att vi reagerar olika vid uteblivet svar.
Rätt intressant kan jag tycka.

Jo men som sagt det är inte av oartighet svaret dröjer. Det blir så någongång ibland när annat kom emellan. Men ja säkert, och för egen del inte hela världen att en har olika åsikter. Jag (och förhoppningsvis många andra) ser mig som en trevlig prick trots vissa brister :rolleyes:;)

Jo men som sagt det är inte av oartighet svaret dröjer. Det blir så någongång ibland när annat kom emellan. Men ja säkert, och för egen del inte hela världen att en har olika åsikter. Jag ser mig själv som en trevlig prick trots vissa brister :rolleyes:;)
Det är jag med på att du tycker, det är dock inte säkert att mottagaren som ej fick svaret tänker likadant.
Du är säkert en trevlig person det ifrågasätter jag inte bara för att vara tydlig.

Finns ex dom som kommer försent in på möten varje gång och som alltid har en ursäkt för att vara sen. Det intressanta är att vissa alltid är i tid för att dom prioriterar att vara det medans andra alltid kommer sent.

Ibland kan personer som har en vänlig och mjuk framtoning komma undan med mycket och uppfattas som "snälla" pga det.
Men om man trots allt förklarat om och om igen vikten av att komma i tid till möten för att man annars slösar med andras tid, men ändå fortsätter personen med det så brukar jag ifrågasätta hur snällt deras beteende egentligen är.

Det brukar i min bransch leda till en varning efter ett tag och efter 3 varningar så får man sparken. Nu funkar det inte så här på KS men det är lätt att inte bry sig om hur man behandlar andra när det inte har några större konsekvenser.

Det är jag med på att du tycker, det är dock inte säkert att mottagaren som ej fick svaret tänker likadant.
Du är säkert en trevlig person det ifrågasätter jag inte bara för att vara tydlig.

Finns ex dom som kommer försent in på möten varje gång och som alltid har en ursäkt för att vara sen. Det intressanta är att vissa alltid är i tid för att dom prioriterar att vara det medans andra alltid kommer sent.

Ibland kan personer som har en vänlig och mjuk framtoning komma undan med mycket och uppfattas som "snälla" pga det.
Men om man trots allt förklarat om och om igen vikten av att komma i tid till möten för att man annars slösar med andras tid, men ändå fortsätter personen med det så brukar jag ifrågasätta hur snällt deras beteende egentligen är.

Det brukar i min bransch leda till en varning efter ett tag och efter 3 varningar så får man sparken. Nu funkar det inte så här på KS men det är lätt att inte bry sig om hur man behandlar andra när det inte har några större konsekvenser.

Tycker att missa/inte svara på ett PM i ett klockforum kontra komma försent till möten etc i jobb är två helt skilda saker. Det ena är ens plikt det andra inte. Men det verkar vara viktigt för dig och det respekterar jag, för egen del kunde jag som sagt inte bry mig mindre om jag fick svar en-två-tre dagar senare/uteblivet, och inte heller något jag lägger vikt vid en ev framtida affär med hen (såvida det inte är uppgjort köp och det blir radiotystnad). Det finns för mig större problem i världen. Men helt min personliga åsikt.

Senast ändrad:
Har förvisso inte haft jättemånga kontakter med medlemmar via PM men de få jag har haft har jag upplevt varit väldigt trevliga och tillmötesgående. Det är precis så det ska vara på KS!

Det är 2 olika saker helt klart men exemplet förklarar omedvetenhet inför hur ens beteende kan påverka andra.

Fast är det seriöst många som blir "förbannade" om ett svar kommer sent eller uteblir på ett forum? Visst det kan ju anses oartigt men knappast något att älta vidare.

Skillnaden är väll om en fråga har skickats och svar getts. Då är det för mig noga svara och tacka, men om någon missar det så är det ju inte hela världen för mig iaf. För de flesta antar jag KS inte är prio ett i livet (plats 2,3 fullt förståeligt hehe)

Edit: kan det ju ge intrycket jag skiter i svara på PM, så är inte fallet. Visst har det hänt att svar dröjt men jag är oftast lika pratglad via PM som i verkligheten. Dvs mycket.

Fast är det seriöst många som blir "förbannade" om ett svar kommer sent eller uteblir på ett forum? Visst det kan ju anses oartigt men knappast något att älta vidare.

Skillnaden är väll om en fråga har skickats och svar getts. Då är det för mig noga svara och tacka, men om någon missar det så är det ju inte hela världen för mig iaf. För de flesta antar jag KS inte är prio ett i livet (plats 2,3 fullt förståeligt hehe)
Det är väl i regel dom som inte tycker det är viktigt som resonerar så, medans de som tycker det är viktigt tänker annorlunda.
Vi har olika prioriteringar och tycker olika det är helt klart, vilket är ok.

I mitt tycke skall man åtminstone försöka svara. Känns väldigt grundläggande. Om man får tusentals PMs kanske blir det svårt, dock har jag aldrig varit om det i något sammanhang.

Kan det vara ett ålderstecken hos oss som har lagt skolan bakom oss för ett bra tag sen? Att vi stör oss på detta?
Jag ser mina yngre kollegor på jobbet, som ställer bra mycket högre krav på sin egen välgång än vad en annan gjorde i samma ålder. Min bild av tänket "what's in it for me..." är den, att det är bra mycket starkare hos den yngre generationen, än den äldre.
M a o finns det ingen egen vinning på att fortsätta dialogen, varför lägga tid på den?
Så klart gäller inte detta alla, men jag tycker det finns en tydlig linje hur som helst.

Så tror jag, en dinosaurie från 70-talet.

Finns många som dels, skickar bud som är helt åt helvete och även de som är riktigt jävla dryga. Kan säga att de lägger jag ingen tid på att besvara

Kan bara hålla med. Men man tröttnar ju!

Jag funderar på att lägga ner allt vad klockor och socialamedier heter. Palla med alla idioter!

Kan det vara ett ålderstecken hos oss som har lagt skolan bakom oss för ett bra tag sen? Att vi stör oss på detta?
Jag ser mina yngre kollegor på jobbet, som ställer bra mycket högre krav på sin egen välgång än vad en annan gjorde i samma ålder. Min bild av tänket "what's in it for me..." är den, att det är bra mycket starkare hos den yngre generationen, än den äldre.
M a o finns det ingen egen vinning på att fortsätta dialogen, varför lägga tid på den?
Så klart gäller inte detta alla, men jag tycker det finns en tydlig linje hur som helst.

De ska bekämpas. Och sen ska vi banka in vett och god ton i dem med en söner by sweden-klocka.

Precis så!
Har jag inget att "vinna" eller tillägga konversationen ser jag inte någon anledning till att fortsätta skriva. Får jag ett ointressant erbjudande eller bud så svarar jag inte heller

Du är något på spåret där tror jag.
Det är nog ofta en generationsfråga men även vad vi har med oss rent erfarenhetsmässigt, oavsett ålder.

Summa summarum tycker jag att det blir tydligt att det här med vett och etikett i PM inte är helt självklart.

Det finns olika förväntningar och attityder kring hur man ska bete sig mot varandra.

För mig var det viktigt att generellt se hur olika vi tänker dels för att mildra min egen frustration men också för att se hur andra resonerar.

Jag var nyfiken på vad som anses vara det minsta man kan göra för att kommunicera på ett schyst sätt i PM.

För mig är själva vitsen med ett pm att kommunicera och när svar uteblir så verkar det vara en frustration för vissa, medans andra inte tycker att det är lika viktigt.

Det kanske är så här:
om människor som inte förstår varandra åtminstone förstår att de inte förstår varandra, då förstår de varandra bättre än när de utan att förstå varandra, inte ens förstår att de inte förstår varandra.

Trevlig helg! :)

Folk får ju svara eller inte svara bäst de vill, dock signalerar ett icke-svar: "Jag skiter i dig." Vilket kan tes konstigt i vissa fall. Har t.ex. hänt när jag försökt köpa klocka (senast PP Gondolo här) och man undrar då varför man skiter i en potentiell köpare.

Det ligger nog en hel del i det. Det är förstås knappast själva decenniet i sig lika lite som datumet man är född på som är avgörande för det. Det är nog mer hur samhället förändras olika tider och påverkar människor, speciellt de som växer upp då de många ggr är de som mest påverkas, eller är mest påverkbara. Kanske är det så att det premieras mer nu på olika sätt än förr att fokusera på den egna personen. Då blir också saker som att kommunicera med varandra inriktat främst på egennyttan för individen medan annat hamnar in bakgrunden.

Senast ändrad:
Du är något på spåret där tror jag.
Det är nog ofta en generationsfråga men även vad vi har med oss rent erfarenhetsmässigt, oavsett ålder.

Håller med din om erfarenhetsbiten här. Upplever att det är en generell skillnad på hur tjänstemän som spenderar mertiden av dagarna till kommunikation, te.x maila, möten osv för sig i en skriftlig konversation gentemot folk som saknar denna erfarenhet. Upplever detta även när jag skriver med de av mina vänner som saknar denna erfarenhet, det finns inget illa menat i kommunikationen men vi som är vana att kommunicera med andra "professionella" skrivbordsarbetare förvänta oss en viss hövlighetsformalia.

Upplevde något konstigt i PM's idag.
Jag: Hej har du fler bilder på din Seamaster?
Hen: Nej, har inga fler bilder :)

Ehm.. okej, du har endast en bild i din annons och det är i dåligt ljus med ganska långt avstånd. Jag tror jag avstår från att handla från denna person haha.

Tillbaka
Topp