• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vidbrations- ljudlösa urverk VS hörbart urverk som känns levande på handleden

Vibrations- och ljudlösa urverk ELLER roterbara och levande urverk

  • Jag är tråkig, föredrar tysta urverk

    Röster: 21 42.0%
  • Älskar när man känner hur urverket *vobblar* när man har den på armen :)

    Röster: 29 58.0%

  • Totala väljare
    50

Gabriel90

Panerai
Hej !
Satt och hade en diskussion med några klockvänner i helgen.
Vissa av oss har och har haft lite andra klockor med bl.a ETA urverk och Valjoux 7750 urverk osv.
Som dem flesta av er vet, så känns klockan levande så fort man snärtar till den eller gör en hastig rörelse, man hör även urverket, och den roterbara motorn.
Till skillnad från min submariner och Omegas 8500, är dem i stort sett helt knäpptysta.

Vad skulle ni helst föredra ? ...
Själv tycker jag att hela charmen med mekaniska/automatiska urverk är ju när klockans känns levande på något sätt.
Dock tycker många av dem jag diskuterar med att ett vibrations- och ljudlöst urverk är det bästa..
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Nu pratar du vad jag förstår om hur mycket rotorn låter och / eller snurrar. Ofta är det en envägsrotor som låter och snurrar på när den roterar åt det håll som inte drar upp verket. Din Omega och Rolle har "bi-directional" rotorer och brukar va tysta och fina.

Men om ni menar själva gången i verken så gillar jag när det hörs en del, men inte larvigt mycket. Klockor med tunnare plexi eller Oysterquartz är precis på gränsen högljudda. Men trevliga ändock! Helt tyst ska det inte vara :oldman:
 

MånsT

Rolex
Två av tre Omega-verk jag äger är knäpptysta medans det tredje (ett 9300) dels tickar högre och dessutom har en "uni-directional" rotor som ibland hörs och känns. Gillar alla tre men 9300-verket känns lite mer "levande".
 

Gabriel90

Panerai
Nu pratar du vad jag förstår om hur mycket rotorn låter och / eller snurrar. Ofta är det en envägsrotor som låter och snurrar på när den roterar åt det håll som inte drar upp verket. Din Omega och Rolle har "bi-directional" rotorer och brukar va tysta och fina.

Men om ni menar själva gången i verken så gillar jag när det hörs en del, men inte larvigt mycket. Klockor med tunnare plexi eller Oysterquartz är precis på gränsen högljudda. Men trevliga ändock! Helt tyst ska det inte vara :oldman:
Ursäkta otydligheten, det är så jag menar.
Min tudor 79280 låter och känns, dock är det charmen med klockorna :)
 
  • Like
Reactions: JLW

Grovarn

Breitling
Tycker inte att det spelar så stor roll, är i så fall mer för kristallbaksida för att betrakta delarna i rörelse (ofantligt mycket trevligare på en dekorerad uppdragare med lite mysiga komplikationer än på en basic automat såklart) men vill heller inte att det ska vara helt tyst. Det lilla surret som uppstår när man knycker till på armen med min gamla Certina-automat från 1958 är extremt mysigt, medan ljudet från det överdimensionerade Moljnia-verket som gömmer sig i min Poljot Buran väsnas med ett lågfrekvent tickande som hörs från meter. Trevligt i några minuter, men tröttsamt efter ett tag. Ljudet i sig spelar otroligt stor roll, när jag först fick hem min Seiko SRP701 (cal 4R35) så hade den en liten "break in"-period där ljudet från rotorn lät plågsamt, lite som när en kedja dras över en plåtkant, men efter ett halvår på armen och i uppdragare har den helt ändrat ljudprofil.

EDIT: Inser nu att jag först skriver att "det inte spelar så stor roll" för att sedan skriva att ljudet "spelar otroligt stor roll". Vilket får mig att låta som en kliniskt vansinnig människa. Vad jag menar är att jag inte bryr mig speciellt mycket om huruvida den låter eller ej, men att om den väl ska låta, så spelar "hur den låter" stor roll. Ett gott ljud är lite grädden på moset, men inte något jag inte skulle klara mig utan.
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Mina APs med Caliber 3120 har precis rätt mängd "charm". Guldrotorn i kombination keramiska kullager gör att man kan både höra och känna rotorn snurra.
 

Gabriel90

Panerai
Tycker inte att det spelar så stor roll, är i så fall mer för kristallbaksida för att betrakta delarna i rörelse (ofantligt mycket trevligare på en dekorerad uppdragare med lite mysiga komplikationer än på en basic automat såklart) men vill heller inte att det ska vara helt tyst. Det lilla surret som uppstår när man knycker till på armen med min gamla Certina-automat från 1958 är extremt mysigt, medan ljudet från det överdimensionerade Moljnia-verket som gömmer sig i min Poljot Buran väsnas med ett lågfrekvent tickande som hörs från meter. Trevligt i några minuter, men tröttsamt efter ett tag. Ljudet i sig spelar otroligt stor roll, när jag först fick hem min Seiko SRP701 (cal 4R35) så hade den en liten "break in"-period där ljudet från rotorn lät plågsamt, lite som när en kedja dras över en plåtkant, men efter ett halvår på armen och i uppdragare har den helt ändrat ljudprofil.

EDIT: Inser nu att jag först skriver att "det inte spelar så stor roll" för att sedan skriva att ljudet "spelar otroligt stor roll". Vilket får mig att låta som en kliniskt vansinnig människa. Vad jag menar är att jag inte bryr mig speciellt mycket om huruvida den låter eller ej, men att om den väl ska låta, så spelar "hur den låter" stor roll. Ett gott ljud är lite grädden på moset, men inte något jag inte skulle klara mig utan.
Jag håller med dig fullständigt.
Finns ljud som inte alls låter bra
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite ljud vill man ju ha varesig det är ett mekaniskt urverk eller ett kvartsurverk.
Blev ganska chockad när jag köpt min första spring drive, "the quiet revolution", visst, men de låter ju INGENTING, något störande för känslan, man överlever ju men störande är det.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Vill ha lite ljud ändå.
Dock inte lika högt som en av mina första mekaniska klockor - Benarus Moray III. Hade Miyotia 9015 i sig om jag inte minns fel. Lät som ett jävla as, både när man rörde handleden och själva tickandet.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Min 116200 låter eller känns inte överhuvudtaget. Det är så jag gillar att ha det. Känns välbyggt och "perfekt" på något sätt - urverket arbetar i tystnad.

Min gen 2 Pelagos både låter o känns. Inte mycket men det hörs om man lyssnar. Trodde det skulle vara som Rollen men inte då... (Någon annan som känner igen detta med Tudors inhouseverk?)
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Rotorn ska varken höras eller märkas men tickandet ska höras när man håller klockan närmare örat.
 

Owaysis

Cartier
Jag gillar att man hör när datumet slår om på min 16570, det är en bra indikation på att det är dags att gå och lägga sig :)
 

Camo00

Patek
Lämnade in min första SMP till urmakaren, för det lät som att hela uppdraget skurit. Fick tillbaka ett "de låter alltid så, blabla traktor" och en smiley... :)
Sen dess gillar jag ljudet av stål mot stål!
 
Topp