• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vikten av tidsprecision...

Sond

Patek
Jag har aldrig prioriterat exakt tidsprecision vad gäller mina klockor. Då mitt intresse mest drar mot vintage har det alltid känts som den naturliga förklaringen till det låga intresset för +/-1 sekund på 2000 dagar...

Men helt plötsligt störde jag mig på en tidsavvikelse på ca 2 minuter. Vad har hänt? Jo, denna semester har jag haft min 14060M på armen i princip hela tiden. Några få avbrott för en annan klocka har skett, men den har då aldrig varit i tjänst längre än att Subben fortfarande tickade.

Idag skulle jag lyssna på Lunchekot och fick öka tempot ohälsosamt mycket, för att vara en semesterdag, för att hinna sätta på radion. Eller rättar sagt iPhonen. När jag väl var på plats var klockan 12:31. Men inget Luncheko ljöd ur högtalaren. Kollade på mikrovågsugnen(!) - 12:29. Va f_n, har Rolexen helt säckat ihop?

Det var kanske inte en situation av extrem betydelse. Men helt plötsligt infann sig den där känslan att det är trevligt när klockorna visar rätt tid... Men å andra sidan brukar ju alla min klockor göra det..!?! Men, nu fick jag erfara hur det är att ha en klocka dag efter dag, vecka efter vecka. Och då blir precision viktigt. Till vardags byter jag klocka varje dag och då jag bara har två winders måste jag nästan alltid ställa klockan på morgonen. Så när en klocka följer en dagligen värderar jag helt plötsligt andra saker.

IMG_5034.jpg

Gammal bild, ny beskärning..:)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Håller med. 30 sek på en dag är inget problem men 3-4 minuter på en vecka blir ju störande. Då jag sällan har samma klocka två dagar i rad så brukar jag inte märka tidsavvikelser om jag inte är OWG på semestern t ex.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tidsavvikelse inom en rimlig gräns är i sig inte så störande. Jag stör mig mer / känner oro över anledningen till att klockan avviker. Alltså att urverket inte mår så bra...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Å andra sidan, har jag en klocka som är cosc-certifierad vill jag ju gärna att den ska hålla sig inom cosc oxå...
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jag stör mig också på avvikelser på mina moderna klockor men inte på vintage. Har ett par moderna Rolex och bägge avviker mindre än en minut per månad vilket känns minst sagt ok. Kollade min Sea dweller efter två veckor på armen, vila tavla upp, och då gick den typ plus två sekunder på dessa veckor vilket värmde ett analt hjärta som mitt. Vintage orkar jag knappt kolla bara de går inom minuten när jag använder dem en eller ett par dagar på raken.
 
Topp