• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka är dina favorit komplikationer?

Grodan_C

Basic
Tjing!

Jag är nyfiken på vilka komplikationer ni älskar! Eller verkligen inte gillar. Eller fascineras av. Ändrat uppfattning om? Finner användbara, eller oanvändbara. Olika varianter och utföranden av samma funktion.

Helt enkelt, låt oss prata om komplikationer! :)

Till mina egna favoriter hör:

- Centrumsekund

- Datum, måste inte ha men klart användbar i vardagen. Föredrar placering på 6 istället för den typiska på 3, tycker det funkar bättre för den visuella balansens skull. Är mycket svag för datumvisning med visare. (Kanske måste ha en Oris ändå)

- GMT, för mig mycket användbart att kunna se en till tidszon i dagens globala digitaliserade värld. Mest svag för varianten med en fjärde visare.

- Och så för att avsluta min lista; en kvartskomplikation (så udda!). Sekundvisaren på Mondaines Stop2Go, den går varvet runt på 58s och stannar på tolv, väntar två sekunder då minuten tickar fram ett steg, varpå sekunden fortsätter igen (som på schweiziska järnvägsstationsklockor). Jag tycker det är sjukt coolt! Gillar även att det inte bara är "hittepå" utan det finns en meningsfull bakgrund. Kolla här för att se det in action:

Vad tycker ni om för komplikationer?

Dag och datum (framförallt datum) är för mig nästan ett måste. Månfas är ju såklart super häftigt att ha men kanske inte alltid särskilt användbart. Vad sägs om tourbillion?

Dag och datum (framförallt datum) är för mig nästan ett måste. Månfas är ju såklart super häftigt att ha men kanske inte alltid särskilt användbart. Vad sägs om tourbillion?
Jag är böjd att hålla med om dag/datum. Både månfas och tourbuillon är för mig såna där jag inte ser någon direkt nytta, men som är fascinerande ur hantverkssynvinkel. :)

Kronograf tycker jag är oändligt häftigt, att kunna mäta tid med ett knapptryck? Blir ju inte coolare. Nu på senaste tiden har jag dock börjat gräva mig ner i evighetskalendrar och månfaser.
Kul att du älskar kronograf! Har en jag är väldigt förtjust i, men har över tiden blivit mer ambivalent. Eller såhär - jag älskar svepet av sekundvisaren, det ständiga livstecknet liksom. Och ja man kan ju ha kronografen igång löpande, men det är ju inte tänkt så. :) Lösningen annars såklart att ha flera klockor (som om man behövde en till ursäkt) och välja efter dagshumöret. :)

Dagskomplikation är favoriten hos mig. Förstår egentligen inte varför man ser dig att en klocka visar datum med inte dag.

Komplikationer i all ära, men det man har mest nytta av är ju UV-sensor. Perfekt till sommaren.
Tryck på knappen och minutvisaren flyger till uv-skalan och visar hur mycket man varit i solen. Så sjukt onödigt. Älskar det 😁 här är min:
20210602_133134.jpg

Det är nog ingen komplikation per definition, men en ren och matt tavla är min dörröppnare. Den mest märkliga komplikation jag hört talas om är nog märket GUL som gör klockor som visar ebb och flod.

Nr:1 / sekund+datum, gärna perpetuellkalender så man inte behöver hålla koll själv. Perfekt i min ibland förvirrade vardag.
Nr:2 / timer + alarm. Känner ofta när jag står i köket att jag har användning av timer, även på jobbet istället för separat tidtagarur. Använder alarm både som påminnelse under vissa dagar och som väckarklocka på resa.

Tillbaka
Topp