• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka är dina favorit komplikationer?

Nr:1 / sekund+datum, gärna perpetuellkalender så man inte behöver hålla koll själv. Perfekt i min ibland förvirrade vardag.
Nr:2 / timer + alarm. Känner ofta när jag står i köket att jag har användning av timer, även på jobbet istället för separat tidtagarur. Använder alarm både som påminnelse under vissa dagar och som väckarklocka på resa.
Timer och alarm skulle jag absolut också använda i vardagen, men telefonens kalender brukar få ta hand om det.

En gränslandsfundering på tal om "big date"...

Är ett cyklopöga en komplikation? Den fyller funktionen av att förstora datumet, men det är inte en del av urverket.

PS. Inser att frågeställningen kan bli som frågan om vilken sida av knäckebrödet man brer smöret på.

PPS. Självklart smörar man på den "skräpiga" sidan. ;)

Det är nog ingen komplikation per definition, men en ren och matt tavla är min dörröppnare. Den mest märkliga komplikation jag hört talas om är nog märket GUL som gör klockor som visar ebb och flod.
Personligen har jag ju ingen användning för tidvatten, men hade jag bott i södra England och haft en båt så. :)

Det finns en hel del G-shock som har tidvattenvisning och månfas. Och visst är det en komplikation (inte tavlan förstås) :)
Min gamla G-shock har månfas och tidvatten, den enda klocka som garanterat är en keeper :)

_20200105_094913~2.JPG

20210602_202708.jpg

Gillar evighetskalender, månfasen är inte livsavgörande.
Väldigt imponerad av att de får ihop en klocka med evighetskalender av några hundra blandade metalldelar.
Är i grunden även en kronografentusiast men det ingick inte i denna. Har några på sidan om.

Bara för att reda ut vad som är komplikationer. Påstår att allt annat är funktioner. Sticker dessutom ut hakan och säger att typ en G-shock har noll komplikationer men en djävla massa funktioner. :D

Månfas är i mitt tycke den mest estetiskt tilltalande komplikationen, varesig den kommer ensam eller tillsammans med andra funktioner, en evighetskalender exempelvis.

Annars är ljudkomplikationer som alarm, för att inte tala om repeterfunktioner, roliga. :)

1bae7140-0836-4d47-a75f-2f585db6822a-jpeg.1782309

@Grodan_C
Kan du inte samla in alla förslag på sin favorit-komplikation och sen redigera första posten med en omröstning så får vi se vilken som är den största favoriten?

Krono för mig, alla dagar i veckan!

Bara för att reda ut vad som är komplikationer. Påstår att allt annat är funktioner. Sticker dessutom ut hakan och säger att typ en G-shock har noll komplikationer men en djävla massa funktioner. :D
Det här är nog en sån där fråga som aldrig lär redas ut helt :) uppskattar att du sätter ned foten och uttrycker din syn! Inte ens artikeln är helt klar då den börjar med "A complication is any function on a watch other than the display of the time." Så man kan tolka det som att de säger att funktion = komplikation. Jag vet inte vad jag tycker själv, drar man det för långt åt det liberala hållet blir begreppet meningslöst, armbandet blir en komplikation eftersom det fyller funktionen att hålla klockan på armen. Ja jag vet inte var jag står :)

Tillbaka
Topp