• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka glas använder du?

tommyren

Silver
2-Faktor
576128B8-A372-4A74-8E54-6512F4C215F8.jpeg
Eftersom det finns en öl-tråd, en vin-tråd, en g/t-tråd osv tänkte jag att det finns mängder med olika glas som används till de olika dryckerna. Men vad är ditt favvoflas till en G&T, den där iskalla Colan med en citronskiva till, eller till den där efterlängtade Old Fashioned på fredagen?

Själv kör jag följande som favoriter just nu; ett storkupat vinglas från IKEA till G&T, lagerhaus Old Fashioned, IKEA Selterglas, Duralex espressoglas, Kosta Boda rödvin och små charmiga champagneskålar, köpta online på nån obskyr tysk sajt.

Min fru gick all in på Iittalas Essence för tio år sedan, och de hänger fortfarande i. Knappast revolutionerande, men helt ärligt så uppskattar jag dem i all dess svennebananighet. :)

Kör rött, vitt, skumpa, vatten och öl i den serien:
iittala-essence-cocktail-bowls-set-of-2-19.jpg

Long drinks kör vi i några IKEA highballs, och whisky i vanliga Glencairns.

iittala.scene7.com.jpg

För whisky och GT är det mina favoriter Ittalas Gaissa som åker fram, sköna att hålla och trevligt utseende. Sen gillar jag att de är så bottentunga, glas ska stå stadigt!

Jag har kollat en del på Riedel men inte klickat på köpknappen ännu. Snygga, tunna och sköna att dricka ur har jag förstått.

Yes, kör Zalto denk'art till vin... Supertunna och snygga. (och ska vara designade för optimal smakupplevelse, men jag har troligtvis inte paletten för att känna skillnad)
Zalto Burgundy här. Riktigt sköna i handen och utrymmet hjälper verkligen fram många viner.
IMG-20200118-WA0020.jpeg

Till bords brukar det oftast vara Orrefors Intermezzo-serien köpta på Itallatiden för tio år sedan som dukas fram.

Zalto Burgundy här. Riktigt sköna i handen och utrymmet hjälper verkligen fram många viner.
IMG-20200118-WA0020.jpeg

Till bords brukar det oftast vara Orrefors Intermezzo-serien köpta på Itallatiden för tio år sedan som dukas fram.
Hehe.. precis så (fast mina Zalto är "Universal"), men har oxå gamla Intermezzo glas till bjudningar, ett dussin av varje rödvin, vitvin, whisky, snapps...

Hehe.. precis så (fast mina Zalto är "Universal"), men har oxå gamla Intermezzo glas till bjudningar, ett dussin av varje rödvin, vitvin, whisky, snapps...
Ja dessa blir lite väl stora ibland, och hoppet ner till Intermezzos flöjtrödvinare lite stort, så jag kommer nog köpa ett gäng mindre Zalto oxå för att täcka luckan.

Glas är ju riktigt viktigt.
Kör vin- och champagneglas från Riedel Veritas och Orrefors. Tumblers (whisky och dof) från Baccarat, RCR, Orrefors och några munblåsta från okänt bruk. Highballglasen vet jag inte, klassiska helt raka med tjock botten i glas. Martiniglas från ARC, vattenglas från Orrefors. Sen är det ett gäng snaps- & likörglas från olika ställen. Vodkaglas från Polen mm.

Några av favoriterna:
Riedel Veritas old world pinot noir
5293EE39-0B4C-42E8-BE35-3BBEC6B732E9.jpeg

Tumbler från Baccarat
3B4ABE87-49BB-4D28-915D-59E218E492BA.jpeg

och från RCR
486F0804-53B4-40BD-978F-2A1142BD5069.jpeg

Orrefors More till bubbel.
Orrefors-More-Champagneglas-18-cl-4-st.jpg

Orrefors More till vitt.
Orrefors-More-Vitvinsglas-44-cl-4-st.jpg

Gabriel-Glas StandArt till det mesta om jag får välja. Vitt, rött, bubbel osv.
Senaste tillskottet, mycket trevliga att dofta och dricka ur.

gabriel-glas-standart-800.jpg

Till Öl och GT det som finns tillgängligt. Helst glas med stor kupa.

Som många redan sagt - Riedel som gäller! Kan framförallt rekommendera Veritas modellen som är en personlig favorit ✨

IMG_5496.jpeg

Skulle köpa nya rödvinsglas i vintras och var helt inställd på riedel. Tills jag gick till en butik och kände på dem - vulgärt stora glas. Höga och med en gigantisk kupa, kändes som parodi.

Köpte till slut från Bobo, deras glas för ståltankslagrade viner. Otroligt nätta. Kan varmt rekommendera dem ifall man gillar tunna glas.

IMG_0151.jpeg

Riedel sedan 20 år tillbaka.
Vinum Cab/Merlot
Vinum Riesling
Vinum Pinot
Vinum Cuvée Prestige

Ett par rookie-frågor kring Riedel och andra finare glas. Kan man köra de i diskmaskinen? Hur ömtåliga är de med tanke på att det är så tunt glas, känns de "svåra" att hantera för att de är sköra eller kan man hantera de som "normala" glas utan problem?

Ett par rookie-frågor kring Riedel och andra finare glas. Kan man köra de i diskmaskinen? Hur ömtåliga är de med tanke på att det är så tunt glas, känns de "svåra" att hantera för att de är sköra eller kan man hantera de som "normala" glas utan problem?

Du kan diska dom flesta i maskin men helt klart skörare än vanliga glas. Jag handdiskar och har ändå fler glas som gått sönder.

Kör Zalto Universal och de är ju verkligen ultra-tunna, diskar alltid i maskin, inget har gått sönder. (är som sag större risk att man slår sönder eller vrider sönder om man handdiskar)

Vi har Kosta Bodas chateau serie till de flesta drycker, tunna och fina glas som diskas för hand.

Men till vardags har vi lite Riedel och Chef & Sommelier glas till öl, vin och vatten som körs i diskmaskinen hela tiden. Funkar fin fint!
IMG_9005.jpeg

Sen har jag ett gäng reklamglas till div. olika ölsorter mest belgiska som jag tycker är roliga. 😊

Tillbaka
Topp