• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka klockor att välja? AVSLUTAD!

Behöver råd.

Har sålt av alla mina klockor (ca 20 st. och mest Seikos) och har endast kvar min älskade Speedy 005:a inköpt i januari som definitivt är en keeper. Då jag frigjort lite kapital och tagit ut en bonus så funderar jag redan på nästa klockköp. Dock så är tanken att bli en 3WG om det nu är ett vedertaget begrepp här på KS - alltså endast äga 3 klockor av högre kvalité och som komplementerar varandra och gör samlingen "fullständig" (om den någonsin kan bli det). D.v.s. klockor av olika stuk. Då kronograf redan är inköpt så letar jag alltså efter en dressare och en tredje klocka som jag riktigt inte vet vad den skall vara för någon men kanske en dykare - för en komplett samling består väl av en kronograf, dykare och dressare.

Min skönhet:
IMG_20180809_185741.jpg

I dressväg har jag alltid velat ha en 16234 med svart tavla, stavindex på jubileelänk vilket det starkt lutar åt. Urläcker och tidlös klassiker. Enligt mig den perfekta dressaren. Modellen har dock stigit i pris så det är kanske rimligt att lägga några tusen till och köpa en begagnad 116234:a?
(Bild tagen från nätet)
7775134652_1fac597954_b.jpg

Även 16013 med tapestry-tavla lockade en gång men är numera tveksam och väljer hellre 16234. Missar jag något intressant i dressväg kanske?
(Bild tagen från nätet)

Rolex_Date-Just_Referenz16013.jpg

Hade väldigt svårt för 114270:an i början men efter att ha klämt och studerat designen i verkligheten på den senaste 214270 (dock för stor) så har den växt i mina ögon och förstår verkligen varför folk anser att den kan vara den enda klockan man behöver. Robust, tidlös design och toolig.

zs-114665s-Edit.jpg

Sub? Hrmf... Vill maximera och få ut så mycket d.v.s. så många klockor som möjligt för budgeten.

Budgeten är totalt ca 120 kkr för 3 klockor så minus 32 kkr för 005:an blir ca 90 kkr.
Vad har ni för tankar?

Bra tankar. Jag hade satsar på en med lite färg på och inte tre klockor med bara stål och svart eller vit tavla och bezel. Kanske nån GMT med färg en OP med nån fin färg, olivgrön eller purpurröd.

Jag vill också bli 3WG!
För mig är det viktigt med balans mellan klockorna.
Prismässigt: Om jag t.ex. hade 120k att fördela så vill jag ligga så nära 40/40/40 som möjligt inte 100/10/10.
Nivå inom varje typ: Om jag har en Speedmaster som kronograf så tycker jag att en Submariner passar bra inom dyk, dressare är jag tyvärr dålig på.
Märken: Vill inte ha 3 st av samma utan olika. Omega och Rolex i kombination med ett typiskt dress-märke, Patek?
Material: Jag är usel på guld. Känner mig som Maradonna på VM-läktaren 2018. Känner mig tryggast i stål/stål eller kanske stål/läderband. Kanske dressaren kan hjälpa mig få balans?
Färger: Är också ovant för mig. Med tre klockor känner jag att jag inte har "råd" att sväva ut med en tokrolig färg. Men att var ha svart urtavla med stål klocka är inte balans.
Band: Det kanske är lösningen? att ha ett antal olika material och färger på band/länkarna som man kan växla mellan. Räknas man fortfarande som en 3WG då?

Tack för ett utförligt och bra upplagt svar! :) Jag tänker också så prismässigt. Jag vill fördela det så jämnt som möjligt så därför är kanske inte Sub inte så aktuellt då den spränger budgeten totalt. Det får bli ett senare inköp. Men kanske något åt dykarhållet eller vattentätt som Exp. När det gäller märken så är det inget som just nu stör mig att t.ex. endast ha från Omega och Rolex. Kan dock hålla med dig om att Omega, Rolex och ett typiskt dress-märke är en idé. Problemet är att jag är helt såld på 16234:an som dressare. När det gäller guld kan jag som mest sträcka mig till two tone, helguld går helt bort i min smak och livstil. Kanske ändå får överväga en dressare i guld på läder - det är ganska najs. Gällande färg så går vit urtavla bort direkt men blå är snyggt. Annars trivs jag väldigt mycket med svart urtavla. Där sa du något! Speedyn är ju ett bandmönster så där kan man lätt byta stil. Svårt detta! :banghead:

Bra tankar. Jag hade satsar på en med lite färg på och inte tre klockor med bara stål och svart eller vit tavla och bezel. Kanske nån GMT med färg en OP med nån fin färg, olivgrön eller purpurröd.

Tack för svar! :) Då passar ju 116013 ;) Kan sträcka mig till blå urtavla men har svårt för vita - säkert bara en tidsfråga. Klockmsaken evolverar ju konstant har jag märkt... GMt har jag funderat på men vet inte om jag spräcker budgeten då.

Jag är inte redo att gå till OWG ännu. Måste trappa ner lugnt och försiktigt:nailbiting:

Helt rätt! Jag trappade ner under en 8 månadersperiod (säkert rekommenderat av hälso- och sjukvården) vilket var hälsosamt för blodtrycket och ångesten :p Det var dock riktigt jobbigt att släppa de sista favoriterna... Men dem förtjänas att användas mer och jag riktar tankarna på vad jag nu kan införskaffa!

Helt rätt! Jag trappade ner under en 8 månadersperiod (säkert rekommenderat av hälso- och sjukvården) vilket var hälsosamt för blodtrycket och ångesten :p Det var dock riktigt jobbigt att släppa de sista favoriterna... Men dem förtjänas att användas mer och jag riktar tankarna på vad jag nu kan införskaffa!
OK, säg att jag hittar tre klockor som fyller alla uppsatta kriterier. Måste man göra sig av med precis alla andra klockor då? Jag menar den där första klockan som ligger långt ner i någon byrålåda? Träningsklockan? Den ganska fula men ärvda klockan får någon gammal släkting? Det där "billiga" fyndet som man mörkat i år på hemmaplan för att det kanske kan bli riktigt värdefull i framtiden? Gills såna klockor?

Om du ska ha något dressigt är det isåfall kul med något lite komplicerat! JLC master Geographic

4EDAEC1A-AEFF-4E57-9D12-1FAC8222E672.jpeg

Stålsport nedan - Glashutte Seventies Panorama Date med blå tavla

1003F3EE-B2DF-4D9E-9E3E-F38BACB15655.jpeg

OK, säg att jag hittar tre klockor som fyller alla uppsatta kriterier. Måste man göra sig av med precis alla andra klockor då? Jag menar den där första klockan som ligger långt ner i någon byrålåda? Träningsklockan? Den ganska fula men ärvda klockan får någon gammal släkting? Det där "billiga" fyndet som man mörkat i år på hemmaplan för att det kanske kan bli riktigt värdefull i framtiden? Gills såna klockor?
Såklart inte. Men det finns folk som sitter med klockor för miljoner och aldrig använder dom. Det handlar inte om att göra sig av med farfars gamla klocka

Såklart inte. Men jag kände att jag inte kunde rättfärdiga att ha klockor bara liggandes utan någon användning överhuvudtaget. Bättre att då frigöra kapital till något man verkligen vill ha. Såklart saknar jag vissa av favoriterna men hade aldrig använt dem nu när jag har 3 riktigt bra klockor. Presenterar vilka det blev här i tråden under helgen :D PS. Jag har kvar min träningsklocka och en av mina första klockor.

Gå inte på fällan att en bra samling ska innehålla en kronograf, dykare och dressare. Köp de klockor som du gillar men även passar din livsstil.

Orkar inte läsa igenom allas svar, men du angriper frågan från fel håll.

Alla som försöker bygga en liten gemytlig samling med kategoriklockor slutar med att dom flippar. Köp det du gillar istället.

Då var 3WG-samlingen fulländad! Det gick ganska snabbt från trådstart till slutförandet men jag är så jädra nöjd över valen och köpen av 16234:an och 114270:an - båda fullset! 16234:an var ett självklart val sedan länge tillbaka men när det gäller EXp1:an har jag alltid varit tveksam. Den har dock växt i mina ögon på senare tid. Och när jag såg och fick klämma på den i samband med köp så blev jag tokkär direkt. Vilken klocka! :greedy:

Stort tack till alla förslag och alla delaktiga! :D

IMG_20180827_121559_1.jpg

Senast ändrad:
Då var 3WG-samlingen fulländad! Det gick ganska snabbt från trådstart till slutförandet men jag är så jädra nöjd över valen och köpen! 16234:an var ett självklart val sedan länge tillbaka men när det gäller EXp1:an har jag alltid varit tveksam dock har den växt i mina ögon på senare tid. Och när jag såg och fick klämma på den i samband med köp så blev jag tokkär direkt. Vilken klocka! :greedy: Båda köptes fullset!

Stort tack till alla förslag och alla delaktiga! :D

IMG_20180827_121559_1.jpg
Kul! Du får ösa på med lite fler bilder :) 114270?

Tillbaka
Topp