Behöver råd.
Har sålt av alla mina klockor (ca 20 st. och mest Seikos) och har endast kvar min älskade Speedy 005:a inköpt i januari som definitivt är en keeper. Då jag frigjort lite kapital och tagit ut en bonus så funderar jag redan på nästa klockköp. Dock så är tanken att bli en 3WG om det nu är ett vedertaget begrepp här på KS - alltså endast äga 3 klockor av högre kvalité och som komplementerar varandra och gör samlingen "fullständig" (om den någonsin kan bli det). D.v.s. klockor av olika stuk. Då kronograf redan är inköpt så letar jag alltså efter en dressare och en tredje klocka som jag riktigt inte vet vad den skall vara för någon men kanske en dykare - för en komplett samling består väl av en kronograf, dykare och dressare.
Min skönhet:
I dressväg har jag alltid velat ha en 16234 med svart tavla, stavindex på jubileelänk vilket det starkt lutar åt. Urläcker och tidlös klassiker. Enligt mig den perfekta dressaren. Modellen har dock stigit i pris så det är kanske rimligt att lägga några tusen till och köpa en begagnad 116234:a?
(Bild tagen från nätet)
Även 16013 med tapestry-tavla lockade en gång men är numera tveksam och väljer hellre 16234. Missar jag något intressant i dressväg kanske?
(Bild tagen från nätet)
Hade väldigt svårt för 114270:an i början men efter att ha klämt och studerat designen i verkligheten på den senaste 214270 (dock för stor) så har den växt i mina ögon och förstår verkligen varför folk anser att den kan vara den enda klockan man behöver. Robust, tidlös design och toolig.
Sub? Hrmf... Vill maximera och få ut så mycket d.v.s. så många klockor som möjligt för budgeten.
Budgeten är totalt ca 120 kkr för 3 klockor så minus 32 kkr för 005:an blir ca 90 kkr.
Vad har ni för tankar?