• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka klockor/märken blev 2016 års hype?

masterkiller

Sifu
2-Faktor
Tänkte att vi kunde summera vad som blev 2016 års hype på klocksnack...och vilka tidigare hyper har försvunnit...

Seiko Padi är väl självklar, men även Seiko Tuna kom starkt på slutet känns även som AP generellt var på frammarsch medans Patek och Panerai tog ett steg tillbaka?

VC fick ett kortade uppsving för att sedan falla i glömska igen, he he

Rolex Day-Date trenden verkar har försvunnit iallafall...

Vad tycker ni?

Sjöö Sandström släppte ju en del spännande nyheter som fick en del uppmärksamhet här. Dock inte i närheten av PADI:n förståss.
Även I.N.O.X fick ju mycket uppmärksamhet tack vare det grundliga testandet som de utsattes för av Jabla och Urkvinnan, men jag vet inte om så många nya blev inköpta av KS:are......

Klassen big three
AP tog marknadsandelar från Patek. RO i alla färger och modeller är årets kung men även ROO är på gång. Patek Nautilus spurtade starkt på slutet men osäkerheten kring lillebror Aquanautens popularitet drar ned märket en aning. VC ligger på ohotad tredjeplats.
Utom tävlan smyger Lange och växer sakta och säkert i popularitet

Klassen Solid performer, klassiker,
Omega Speedmaster: populär klassiker blev ännu populärare trots alla sidor av månen så står sig originalet bäst... kan bero på Rob rean också. Utmanades främst av Rolex sub som alltid är i topp men i år vann Speedyn.

Årets släpp- Seiko Padi - Är väl för tidigt att sia om framtidens samlarvärde kurvan pekar väl typ ingenstans just nu

Årets prisraket: Sportrollar i allmänhet 16710 i synnerhet

Årets vintage: Issued är hett -Viggen är hetast.

Bubblare: Dressare

Tycker att podden gjort att det blivit lite uppsving på Rolex och Jaegers kvartsare, samt som tidigare nämnt dressare och då speciellt Reverso

Priserna har i sig inte gått upp än, men populariteten kanske påverkar snart

Seiko Padi är väl självklar, men även Seiko Tuna kom starkt på slutet känns även som AP generellt var på frammarsch medans Patek och Panerai tog ett steg tillbaka?

Vad tycker ni?

Nja, aktiviteten bland Paneraifolket är större än någonsin. Svårt att jämföra, men låg långt bakom Breitlingtråden men tog sig ikapp och rejält förbi. Nu säger som sagt inte aktiviteten i dedikerade trådar allt, men ändock.. Upplever också att antalet Paneraiägare bara blir fler och fler samtidigt som de som kommer in i värmen blir ruskigt bitna..

Klassen big three
AP tog marknadsandelar från Patek. RO i alla färger och modeller är årets kung men även ROO är på gång. Patek Nautilus spurtade starkt på slutet men osäkerheten kring lillebror Aquanautens popularitet drar ned märket en aning. VC ligger på ohotad tredjeplats.
Utom tävlan smyger Lange och växer sakta och säkert i popularitet

Klassen Solid performer, klassiker,
Omega Speedmaster: populär klassiker blev ännu populärare trots alla sidor av månen så står sig originalet bäst... kan bero på Rob rean också. Utmanades främst av Rolex sub som alltid är i topp men i år vann Speedyn.

Årets släpp- Seiko Padi - Är väl för tidigt att sia om framtidens samlarvärde kurvan pekar väl typ ingenstans just nu

Årets prisraket: Sportrollar i allmänhet 16710 i synnerhet

Årets vintage: Issued är hett -Viggen är hetast.

Bubblare: Dressare
Härlig analys! :)

Man färgas ju av vad man själv snöar in på och väljer att läsa. Men efter att ha läst mycket med ganska brett sinne under hela förra året måste jag nog ändå säga speedyn. Visst, det är ingen nyhet 2016.

Men tänk att i oktober 2015 fanns inte ens en speedmastertråd och under 2016 växte den med över 200 sidor, och då pratar vi inte en märkestråd, utan en modelltråd.
Rob E:s erbjudande i slutet av 2015 bidrog så klart för att sen späs på igen under erbjudandet 2016. Erbjudandet gällde ju hela omega, men det känns som att det blev 99% speedys köpta på den dealen.

Ett väldigt tjat om Daytonan. PADIn tvärdog när den väl levererades. Breitling och kanske nytillverkade (Tag) Heuer växer i anseende på forumet. Speedy fortsätter att vara väldigt populär, och Robs rabatter fyller på med nya förmågor.

Jag tycker (jag är partisk) att Rolex Explorer (observera att jag inte lägger till en "2:a") var årets hetaste trend! Den lyckade nya versionen har ökat intresset både för gammalt och nytt, och alla med god smak och stil har skaffat en. Förutspår att den kommer bli mainstream 2017.
;)

Breitling tog ett stort kliv framåt, Vacheron har fått en del publicitet men kanske märkets dåliga andrahandsvärden gör att det inte är så många som slår till.

Jag tycker (jag är partisk) att Rolex Explorer (observera att jag inte lägger till en "2:a") var årets hetaste trend! Den lyckade nya versionen har ökat intresset både för gammalt och nytt, och alla med god smak och stil har skaffat en. Förutspår att den kommer bli mainstream 2017.
;)

Tackar! Jag är tydligen både trendig och har god smak och stil ;) Skaffade nämligen en 114270 under 2016 och är supernöjd med klockan!

Tillbaka
Topp