- Men köp den där Panerajjen då! Du har ju sålt Vespan!
De utlösande/förlösande orden var hustruns.
Jag är ingen man av stora ord, men när jag nämnt Cartier och Panerai i var och varannan mening den senaste tiden så förstod hon vartåt det barkade.
- Nja... Jag vet inte? De är ju lite dyra de där pannorna.
- Du fick ju 20 för Vespan, räcker inte det?
- Ja jo.... det gör det ju så klart....
Inom två sekunder sitter jag på Köp och sälj och skannar av alla Cartier- och Paneraiannonser jag kan hitta.
Det finns tre intressanta pannor och en trevlig Cartier Francaise.
Finessen med fransosen är att Vespapengarna faktiskt skulle räcka till.
Men jag hade ju testat @Flodutterns panna för några år sedan på en gtg och mindes att den var rätt skön. (kan du hålla fransosen åt mig ett par år @MKRGG ? )
Jag vill dock ha en Panna med så få komplikationer som möjligt. Gillar verkligen stuket med bara tim- och minutvisare.
När jag kollar köp och sälj så är det därför Pam112 som är intressant. (har en liten fling för vita pannor också men denna gång får det bli Ur-panna) Den har ju dessutom den trevliga Sandwichtavlan!
Samtidigt gnager en lite tanke om att skaffa en dykarklocka från så många olika länder som möjligt
En tanke jag haft ganska länge.
Just nu har jag en Rolex Sub 5513 och en Sinn U1. Schweiz och Tyskland är ju kända klockländer. Köper jag en Panna så har jag även en dykare från Italien.
@Holmqvists trevliga 112:a byter ägare och jag lämnar den nyinköpta Glycinen som delikvid.
Glycine på Sinnläder är lika fel som mintgrönt läder till Daytona ungefär.
Men det är en riktigt ball klocka!
Nu kommer själva paketöppningen då
Jag hoppar över alla bilder på boxar och papper. Anar att ni vet hur dessa ser ut.
Panerai PAM00112
Model: Luminor Base
Production Years: 2002-2016
Movement: Calibre OP X
Power Reserve: 56 hours
Water Resistance: 300m
Dial Color: Black Sandwich
Bezel: Polished Steel
Case: Polished Steel
Caseback: Exhibition
Crown Protector: Yes
Crystal: 3.5mm Sapphire
Diameter: 44mm
Strap/Bracelet: Leather
Lug Width: 24mm
Reference Number: PAM112 PAM00112
Som av en händelse så kom Vespaloggan med uppe i hörnet.
Bandet från @MickeJ köptes för länge sedan när jag köpte en vit 113 som aldrig dök upp.
Samarbetet med Windows var intressant och oväntat!
Det här blev inte någon värstingöppning men jag tror att de flesta har koll på både märket och modellen.
Varför köpte jag en panna då?
- Har du inte läst vad jag skrev ovan?
Följ med lite nu, sitt inte och sov!
Ok, vi tar det en gång till!
Jag ville ha en klassisk klocka och gärna från ett annat land än de jag redan har.
Panerais modell är för mig klassisk. Lika klassisk som Rolex sub och faktiskt även Sinn U1.
Sinn U1 är ju inte lika gammal som Rolex och Panerai men för mig är det ändå den Sinn jag tänker på som första modell när jag hör namnet.
Dessutom råkar jag gilla den mycket
Ok, nu har jag alltså följande dykare från tre olika länder. (ursäkta bildkvalitet, det var mörkt igår kväll)
Nu kommer äntligen min fråga till er, kära klockentusiaster:
Vilken klocka bör jag komplettera denna trio med?
Jag tänker så här:
Sverige har ju Sjöö & Sandström. Har de någon renodlad dykare just nu eller ska man börja leta efter den mysiga Landsort?
Kanada har Halios och kanske någon mer variant?
Usa har Nixon och säkert flera andra?
Japan har ju Seiko såklart. Där finns det flera trevliga dykare, där Marinemastern MM300 sticker ut mest
Ryssland har ju ett flertal Vostok, Poljot och allt vad de nu heter. Billiga är de också.
Kina? Känner direkt avsmak men det kanske finns något jag missat?
Frankrike har naturligtvis Cartier. Men nu börjar det kosta pengar igen Finns det något annat märke kanske?
Hmm... mer då? Måste ju finnas fler länder som jag missat?
Hjälp mig nu!
Avslutar med ett WS
Tack för att ni läst ända hit!
Vänligen
Mattias
p.s. Om det finns kriminella element som läser detta så vill jag bara meddela att alla mina klockor är hemma.
Ni behöver inte oroa er för den lille vovven, frun däremot....
De utlösande/förlösande orden var hustruns.
Jag är ingen man av stora ord, men när jag nämnt Cartier och Panerai i var och varannan mening den senaste tiden så förstod hon vartåt det barkade.
- Nja... Jag vet inte? De är ju lite dyra de där pannorna.
- Du fick ju 20 för Vespan, räcker inte det?
- Ja jo.... det gör det ju så klart....
Inom två sekunder sitter jag på Köp och sälj och skannar av alla Cartier- och Paneraiannonser jag kan hitta.
Det finns tre intressanta pannor och en trevlig Cartier Francaise.
Finessen med fransosen är att Vespapengarna faktiskt skulle räcka till.
Men jag hade ju testat @Flodutterns panna för några år sedan på en gtg och mindes att den var rätt skön. (kan du hålla fransosen åt mig ett par år @MKRGG ? )
Jag vill dock ha en Panna med så få komplikationer som möjligt. Gillar verkligen stuket med bara tim- och minutvisare.
När jag kollar köp och sälj så är det därför Pam112 som är intressant. (har en liten fling för vita pannor också men denna gång får det bli Ur-panna) Den har ju dessutom den trevliga Sandwichtavlan!
Samtidigt gnager en lite tanke om att skaffa en dykarklocka från så många olika länder som möjligt
En tanke jag haft ganska länge.
Just nu har jag en Rolex Sub 5513 och en Sinn U1. Schweiz och Tyskland är ju kända klockländer. Köper jag en Panna så har jag även en dykare från Italien.
@Holmqvists trevliga 112:a byter ägare och jag lämnar den nyinköpta Glycinen som delikvid.
Glycine på Sinnläder är lika fel som mintgrönt läder till Daytona ungefär.
Men det är en riktigt ball klocka!
Nu kommer själva paketöppningen då
Jag hoppar över alla bilder på boxar och papper. Anar att ni vet hur dessa ser ut.
Panerai PAM00112
Model: Luminor Base
Production Years: 2002-2016
Movement: Calibre OP X
Power Reserve: 56 hours
Water Resistance: 300m
Dial Color: Black Sandwich
Bezel: Polished Steel
Case: Polished Steel
Caseback: Exhibition
Crown Protector: Yes
Crystal: 3.5mm Sapphire
Diameter: 44mm
Strap/Bracelet: Leather
Lug Width: 24mm
Reference Number: PAM112 PAM00112
Som av en händelse så kom Vespaloggan med uppe i hörnet.
Bandet från @MickeJ köptes för länge sedan när jag köpte en vit 113 som aldrig dök upp.
Samarbetet med Windows var intressant och oväntat!
Det här blev inte någon värstingöppning men jag tror att de flesta har koll på både märket och modellen.
Varför köpte jag en panna då?
- Har du inte läst vad jag skrev ovan?
Följ med lite nu, sitt inte och sov!
Ok, vi tar det en gång till!
Jag ville ha en klassisk klocka och gärna från ett annat land än de jag redan har.
Panerais modell är för mig klassisk. Lika klassisk som Rolex sub och faktiskt även Sinn U1.
Sinn U1 är ju inte lika gammal som Rolex och Panerai men för mig är det ändå den Sinn jag tänker på som första modell när jag hör namnet.
Dessutom råkar jag gilla den mycket
Ok, nu har jag alltså följande dykare från tre olika länder. (ursäkta bildkvalitet, det var mörkt igår kväll)
Nu kommer äntligen min fråga till er, kära klockentusiaster:
Vilken klocka bör jag komplettera denna trio med?
Jag tänker så här:
Sverige har ju Sjöö & Sandström. Har de någon renodlad dykare just nu eller ska man börja leta efter den mysiga Landsort?
Kanada har Halios och kanske någon mer variant?
Usa har Nixon och säkert flera andra?
Japan har ju Seiko såklart. Där finns det flera trevliga dykare, där Marinemastern MM300 sticker ut mest
Ryssland har ju ett flertal Vostok, Poljot och allt vad de nu heter. Billiga är de också.
Kina? Känner direkt avsmak men det kanske finns något jag missat?
Frankrike har naturligtvis Cartier. Men nu börjar det kosta pengar igen Finns det något annat märke kanske?
Hmm... mer då? Måste ju finnas fler länder som jag missat?
Hjälp mig nu!
Avslutar med ett WS
Tack för att ni läst ända hit!
Vänligen
Mattias
p.s. Om det finns kriminella element som läser detta så vill jag bara meddela att alla mina klockor är hemma.
Ni behöver inte oroa er för den lille vovven, frun däremot....