• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilka märken byter urverk vid service?

Ursinnes

Basic
2-Faktor
Är det någon som vet hur det ser ut för olika märken när det kommer till byte av urverk vid service? Jag har tidigare sett att Tudor inte bangar på att byta ut hela urverket vid en service vilket för mig gör att det tappar hela charmen med klockan. Jag vill ha allt original tills en del är så sliten att den inte längre fyller sin funktion. Så hur ser det ut mellan märken är det någon skillnad på vem som gör vad? Hur är det med ETA som är kända som billiga och enkla att serva är det bara bullshit för att dem istället byter urverket för att det är så billigt?

Är det någon som vet hur det ser ut för olika märken när det kommer till byte av urverk vid service? Jag har tidigare sett att Tudor inte bangar på att byta ut hela urverket vid en service vilket för mig gör att det tappar hela charmen med klockan. Jag vill ha allt original tills en del är så sliten att den inte längre fyller sin funktion. Så hur ser det ut mellan märken är det någon skillnad på vem som gör vad? Hur är det med ETA som är kända som billiga och enkla att serva är det bara bullshit för att dem istället byter urverket för att det är så billigt?
Håller med om att det surt när urmakaren kostar mer än roboten som spottar ut verken.
Om du fick välja mellan en service på ett gammalt verk och sätta i ett helt sprillans nytt om priset var det samma vilket skulle du välja?

Saken är den att jag vill helst vara första ägare av verket och sen vill jag behålla det vid en service.
Men samma sak gäller om jag köper en beggad eller vintageklocka, hellre en service än ett nytt verk.

Har ingen mer egentlig kunskap i ämnet, men har hört detsamma om Tudor vilket skrämmer lite inför kommande service av min bb36. Kanske är det löjligt, men precis som du vill jag att det ska vara samma verk som servas, speciellt som klockan var en 30-årspresent. Original så långt det går liksom. Risken att de skulle få för sig att byta mitt eta mot ett sellita, oaktat att kvaliteten säkert är likvärdig, känns kymig.

Företagen måste tyvärr anpassa sig till rådande verklighet, där ofantligt hög skatt på arbete leder till fullständigt groteska situationer och vanvettigt slöseri.

Har ingen mer egentlig kunskap i ämnet, men har hört detsamma om Tudor vilket skrämmer lite inför kommande service av min bb36. Kanske är det löjligt, men precis som du vill jag att det ska vara samma verk som servas, speciellt som klockan var en 30-årspresent. Original så långt det går liksom. Risken att de skulle få för sig att byta mitt eta mot ett sellita, oaktat att kvaliteten säkert är likvärdig, känns kymig.
När du lämnar in den för service, var tydlig med vad som är viktigt för dig så tror jag att de löser det. Trots allt är ju verken gjorda för att service.

När du lämnar in den för service, var tydlig med vad som är viktigt för dig så tror jag att de löser det. Trots allt är ju verken gjorda för att service.
Absolut, när det blir dags så får det bli en dialog med förhoppning om en bra lösning. Jag vet inte om det är så att AD alltid skickar in centralt eller om det servas lokalt. Allt sånt får redas ut. Känns dock svårt att säkerställa vad som skett i slutändan dock, kommer troligen inte ge mig in i den efter att den kommit åter liksom.

Absolut, när det blir dags så får det bli en dialog med förhoppning om en bra lösning. Jag vet inte om det är så att AD alltid skickar in centralt eller om det servas lokalt. Allt sånt får redas ut. Känns dock svårt att säkerställa vad som skett i slutändan dock, kommer troligen inte ge mig in i den efter att den kommit åter liksom.
Därför du måste gå till någon du litar på.

Håller med om att det surt när urmakaren kostar mer än roboten som spottar ut verken.
Om du fick välja mellan en service på ett gammalt verk och sätta i ett helt sprillans nytt om priset var det samma vilket skulle du välja?
Du borde vända på det. Det är urverket som är billigare än urmakaren.

Saken är den att jag vill helst vara första ägare av verket och sen vill jag behålla det vid en service.
Men samma sak gäller om jag köper en beggad eller vintageklocka, hellre en service än ett nytt verk.
Jag gissar att du även skulle föredra att betala grundpris för servicen och få två års garanti på köpet? 😉 Det är så klart i mångt och mycket en kostnadsfråga där de helt enkelt anser det vara mer tidseffektivt att byta hela urverk och även slipper följdkomplikationer som skulle kunna uppstå när man reparerar ett begagnat urverk.

Vill du absolut få ditt urverk servat istället för utbytt så går det säkert att lösa men troligtvis till ett avsevärt högre pris samt att de kanske inte vill lämna garanti på det. Bara gissningar så klart men det finns uppenbarligen en anledning till att de väljer att stoppa i sprillans nya verk.

Förhållandet att urverket byts ger ett nytt perspektiv på mekaniska resp quartzklockor och på frågan om att serva klockan var 5-7 år även om den fungerar bra.
Den trovärdigaste urmakaren jag känner (känner bara honom..) gör ingen värdering på mekaniska resp quartzklockor.
Om det skulle vara så att urverken skickas till fabriken och servas på samma sätt som dom byggs av en robot blir det en annan fråga.
Utbytesmotorer till bilar är inte alltid fabriksnya utan renoverade vilket rätt gjort inte heller är sämre.

Jag gissar att du även skulle föredra att betala grundpris för servicen och få två års garanti på köpet? 😉 Det är så klart i mångt och mycket en kostnadsfråga där de helt enkelt anser det vara mer tidseffektivt att byta hela urverk och även slipper följdkomplikationer som skulle kunna uppstå när man reparerar ett begagnat urverk.

Vill du absolut få ditt urverk servat istället för utbytt så går det säkert att lösa men troligtvis till ett avsevärt högre pris samt att de kanske inte vill lämna garanti på det. Bara gissningar så klart men det finns uppenbarligen en anledning till att de väljer att stoppa i sprillans nya verk.
Jag kan absolut betala lite mer för att klockan ska vara original. Om urverken byts så känner jag att det inte finns någon mening med att betala extra för ett bra urverk. Om det ändå byts efter 5 år kan man ju lika gärna köra ett sellita eller ETA verk och bara basera köpet på utformningen och designen av klockan. Anledningen till att vintage är så poppis är en stor del att det är häftigt att ha ett urverk som suttit i sen tex 70-talet.

Alltså, det är inte så att gamla verken slängs. De skickas till annan ort där det finns mer arbetskraft och mer struktur för att totalrenovera verk.
Tänk typ 15-20 urmakare som bara gör detta.
Det blir i vissa fall avsevärt billigare i längden än att en enstaka urmakare, som behöver beställa enskilda delar till olika verkstäder runt om världen.

Tycker jag det är rätt?
Nja, inte helt.

Kanske svär i kyrkan men är inte helt emot att tanken att kunna lämna in sin klocka och få tillbaka den samma vecka med ett nyservat urverk. Har ett par klockor som ska in på service nu i månaden och jag tror inte jag ser dem mer i år...

Alltså, det är inte så att gamla verken slängs. De skickas till annan ort där det finns mer arbetskraft och mer struktur för att totalrenovera verk.
Det blir i vissa fall avsevärt billigare i längden än att en enstaka urmakare, som behöver beställa enskilda delar till olika verkstäder runt om världen.

Tycker jag det är rätt?
Nja, inte helt.
Det är ju självklart bättre än att de slängs men jag får ju fortfarande inte tillbaka ”mitt” urverk.

Tycker jag det är rätt?
Nja, inte helt.
Så när man får ett "nytt" urverk så är det snarare en refurb eller vad använder man alla dessa återvunna verk till? 🙂

När det gäller Tudor kan du begära att få behålla ditt gamla verk, den skickas då till Tudor, det tar längre tid, och kostar 50% extra på grundpriset för servicen.
Vad ligger grundpriserna på?
Sedan skulle det va intressant att veta vilka modeller dom byter verken på? Knappast troligt dom byter sina inhouse efter bara 5-7 år?

Senast ändrad:
Det är just därför jag bara köper Richard Mille - de ba dra till Coop när det nalkas service

6693CF69-2519-4559-B75D-E9925B2EE295.jpeg

27DC0312-B8FB-48DE-8E2D-4531612E2145.jpeg

Sedan skulle det va intressant att veta vilka modeller dom byter verken på? Knappast troligt dom byter sina inhouse efter bara 5-7 år?
Var inne på Bergströms Ur i Malmö (Tudor AD) med fruns Tudor Prince Oysterdate 72033 från 1987 för att kolla servicekostnad. Fick svar att då byts urverket (ETA 2824-2) till ett annat redan genomgånget urverk av deras verkstad (tolkade det som ett refurb).Pris skulle landa på 3200:-. Enligt säljaren är detta ett sätt för Tudor att hålla nere kostnade samt säkerställa tillgängligheten för äldre modeller. Att serva befintligt urverk var inte ett alternativ hos dem.

Är det inte så att utomstående märken numera har svårt att få tag på / inte får köpa delar till ETA från Swatchgroup och därför tvingas byta ut verken ( till bla sellita ) istället för att laga ?

Så när man får ett "nytt" urverk så är det snarare en refurb eller vad använder man alla dessa återvunna verk till? 🙂
Hej jo det är refurbverk man sätter in vid service. Om det är en nygaranti så sätts ett sprillans verk in.
Har inte priserna i huvudet tyvärr.
Ironiskt nog är det just sen de kom med inhouse som man började med verkbyten, förut servade vi alltid alla deras 7750 o 2824 osv. Det går ju att begära fortsatt som sagt men inte alla som vet det.

Cartier har kört denna metod sedan länge, även andra märken inom swatch group typ Rado Certina osv.

Hej jo det är refurbverk man sätter in vid service. Om det är en nygaranti så sätts ett sprillans verk in.

Ironiskt nog är det just sen de kom med inhouse som man började med verkbyten, förut servade vi alltid alla deras 7750 o 2824 osv. Det går ju att begära fortsatt som sagt men inte alla som vet det.

Cartier har kört denna metod sedan länge, även andra märken inom swatch group typ Rado Certina osv.
Ok,men dom byter väl knappast ut sina inhouse? Priserna borde gå ner en del då det måste vara bra mycket mindre jobb att byta ut kontra serva.

Quartz verk visste man ju byta ut vid service av många märken. Men detta va nytt.

Det är tråkigt att höra. Men då kanske det är något man ska räkna med för alla märken inom swatch group.

Jag såg att Sinn har ju sin prislista för service online och där verkar det som att de faktiskt utför en riktigt service enligt specifikationen. Så man kanske ska kolla på de mindre märkena för att kunna få en riktig service.

Ok,men dom byter väl knappast ut sina inhouse? Priserna borde gå ner en del då det måste vara bra mycket mindre jobb att byta ut kontra serva.

Quartz verk visste man ju byta ut vid service av många märken. Men detta va nytt.
Lite billigare blir det, men den största delen av vinsten behåller såklart Tudor själva. Dom har ju monopol.
Lite konstigt faktiskt att EU tillåter servicemonopol på klockor. I nästan allaandra branscher är det förbjudet enligt konkurrenslagstiftningen. Men Rolex, Omega mfl har väl mutat rätt politiker. 😡

Hej jo Inhouse byts ut, alltid, de enda delar man kan beställa löst är ställaxel och rotor. Det kan ju ändras i framtiden såklart. Nu är ju verken inte inhouse egentligen, tudor köper in allting från tredje part och sätter ihop det själva i Acacias, Schweiz är fullt av underleverantörer inom urindustrin.

Hej jo Inhouse byts ut, alltid, de enda delar man kan beställa löst är ställaxel och rotor. Det kan ju ändras i framtiden såklart. Nu är ju verken inte inhouse egentligen, tudor köper in allting från tredje part och sätter ihop det själva i Acacias, Schweiz är fullt av underleverantörer inom urindustrin.
Hur hanterar ni en bb36 som kommer in för service? Blir det byte av urverket eller servas den?

Tillbaka
Topp