• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka märken byter urverk vid service?

Hej jo Inhouse byts ut, alltid, de enda delar man kan beställa löst är ställaxel och rotor. Det kan ju ändras i framtiden såklart. Nu är ju verken inte inhouse egentligen, tudor köper in allting från tredje part och sätter ihop det själva i Acacias, Schweiz är fullt av underleverantörer inom urindustrin.

Det är inte Rolex själva som tillverkar delar för Tudor? :(
 
Hej jo Inhouse byts ut, alltid, de enda delar man kan beställa löst är ställaxel och rotor. Det kan ju ändras i framtiden såklart. Nu är ju verken inte inhouse egentligen, tudor köper in allting från tredje part och sätter ihop det själva i Acacias, Schweiz är fullt av underleverantörer inom urindustrin.
Jo att verkdelar köps in från diverse underleverantörer e man ju medveten om. Gäller väl dom flesta märken med inhouse verk.
 
Så tillverkarnas rekommendationer om service var 3-10 år eller vad det nu är beroende på märke osv, är egentligen bara skitsnack? Lika bra att köra på tills klockan går dåligt och hoppas på att man får ut 10-20 år, och sen sätter de ändå in ett nytt urverk i den?

Tror dock att ex Omega med sina co-axial verk samt Rolex mfl dyrare märken (alt komplicerade och påkostade verk) fortfarande servas??

Tråkig utveckling. Det är väl klart man vill ha kvar "sitt" urverk så länge det är möjligt? Känns nästan som man likaväl kan hålla sig till quartzklockor annars. En stor del av det emotionella värdet tycker jag nästan försvinner med klockan om man får ett nytt eller än värre ett ihopplock av andra gamla renoverade verk?!

Urverket är ju ändå hjärtat i klockan om man nu ska vara sån :happyhappy:
 
Lika bra att köra på tills klockan går dåligt och hoppas på att man får ut 10-20 år, och sen sätter de ändå in ett nytt urverk i den?
Så har jag resonerat länge. Jag lämnar in för service när klockan går dåligt, inte en dag tidigare. Allt annat är enligt mig slöseri med pengar. Jag har en klocka med ett 2824 som fungerat felfritt i 17 år. Ser ingen som helst anledning att serva den innan den börjar gå dåligt.
 
Så har jag resonerat länge. Jag lämnar in för service när klockan går dåligt, inte en dag tidigare. Allt annat är enligt mig slöseri med pengar. Jag har en klocka med ett 2824 som fungerat felfritt i 17 år. Ser ingen som helst anledning att serva den innan den börjar gå dåligt.
Känns som att tillverkarna samt AD s får bli tydliga gentemot kunden vilka verk som faktiskt servas samt på vilka klockmärken och verk som de bara byter ut det på. Även tydlig info om vad ett nytt specifikt urverk faktiskt kostar.

Jag har ex en Seiko skx och den kan jag förstå om man inte bryr sig om att serva (varken förebyggande) eller när den börjar gå dåligt, utan att urmakaren bara sätter in ett nytt likadant verk eller tom uppgraderar det om det går, men ex min Speedmaster borde de ju ge en service på befintligt verk om man lämnar in den vart 10 år typ? Hade vart kul att veta vad ett helt nytt 1861 verk kostar?

OT: Fanken vilken klocknörd man blivit inser jag när jag läser igenom vad jag själv skrivit haha 😅
 
Vi kan än så länge välja, eftersom det går att köpa 2824 delar fortfarande. Men oftast byter vi mot ett refurbverk och då blir det ett Selitta istället.
Läste ditt svar på den här frågan igen och blev lite fundersam. Betyder det då också att om man lämnar in sin klocka med ett Sellita verk så byts även det ut mot ett refurbat urverk, eller kan ni serva dem som vanligt?
 
Lösningen än så länge är väl att gå till en riktig urmakare. Iaf vad gäller 2824 o kloner. Där får man väl fortfarande service om det finns tillgång till delar vill säga.
 
Vi kan än så länge välja, eftersom det går att köpa 2824 delar fortfarande. Men oftast byter vi mot ett refurbverk och då blir det ett Selitta istället.
Det känns snuskigt fel att byta verk till en klon från en annan tillverkare…? Var drar vi då gränsen för vad som anses vara franken eller rent av fake? Skulle ni även byta andra delar till eftermarknadsdelar pga. kostnadseffektivitet?
 
Det känns snuskigt fel att byta verk till en klon från en annan tillverkare…? Var drar vi då gränsen för vad som anses vara franken eller rent av fake? Skulle ni även byta andra delar till eftermarknadsdelar pga. kostnadseffektivitet?
Spelar väl ingen roll för användaren om det är ett ETA eller Sellita som sitter i, så länge funktionen är densamma? Båda är ju trots allt "Tudor-verk", bara av olika generation, och förfarandet med verkbyte sker ju med Tudors godkännande. Samma sak med eventuella delar; de flesta Sellita-delar är utbytbara med ETAs och vice versa, och så länge de fyller sin funktion är väl allt bra?
 
Spelar väl ingen roll för användaren om det är ett ETA eller Sellita som sitter i, så länge funktionen är densamma? Båda är ju trots allt "Tudor-verk", bara av olika generation, och förfarandet med verkbyte sker ju med Tudors godkännande. Samma sak med eventuella delar; de flesta Sellita-delar är utbytbara med ETAs och vice versa, och så länge de fyller sin funktion är väl allt bra?
Detta skulle jag hålla med om ifall det var en bruksvara typ gräsklippare. Men nu lurar ju varumärkena i oss att det är något fantastiskt vi köper och då duger det inte att köra i refurb verk utan att ens fråga. Tänk samma scenario i Porschen. Äh du vet vi bytte motorn mot en utbytes. Det var billigare än att göra stor service. Men vi sade inget för det funkar väl lika bra tänkte vi..
 
Spelar väl ingen roll för användaren om det är ett ETA eller Sellita som sitter i, så länge funktionen är densamma? Båda är ju trots allt "Tudor-verk", bara av olika generation, och förfarandet med verkbyte sker ju med Tudors godkännande. Samma sak med eventuella delar; de flesta Sellita-delar är utbytbara med ETAs och vice versa, och så länge de fyller sin funktion är väl allt bra?
Håller inte med. Förväntar mig vid service hos AD att få ut klockan i nyskick med originaldelar. Annars försvinner ett stort värde av AD-service. Har klockan ETA vill jag ha ut den med ETA efter service.

Hade det varit lika okej för dig om de klämde dit en Uncleseiko-länk då den fyller samma funktion?
 
Detta skulle jag hålla med om ifall det var en bruksvara typ gräsklippare. Men nu lurar ju varumärkena i oss att det är något fantastiskt vi köper och då duger det inte att köra i refurb verk utan att ens fråga. Tänk samma scenario i Porschen. Äh du vet vi bytte motorn mot en utbytes. Det var billigare än att göra stor service. Men vi sade inget för det funkar väl lika bra tänkte vi..
Hade inte haft några problem med Porsche-scenariot. Så länge det är gjort av Porsche-verkstad med tillverkarens godkännande och samma garantier, så kör på. En Tudor är trots allt ett massproducerat bruksföremål. Ligger ju inget "hantverk" i tillverkningen liksom. Hade haft mer förståelse om det rörde sig om en Roger Smith eller Philippe Dufour t ex.
Håller inte med. Förväntar mig vid service hos AD att få ut klockan i nyskick med originaldelar. Annars försvinner ett stort värde av AD-service. Har klockan ETA vill jag ha ut den med ETA efter service.

Hade det varit lika okej för dig om de klämde dit en Uncleseiko-länk då den fyller samma funktion?
"Originaldelar" är det väl ändå? Det är ju delar levererade av Tudor. En Uncle Seiko-länk kommer inte från Tudor.
 
Hade inte haft några problem med Porsche-scenariot. Så länge det är gjort av Porsche-verkstad med tillverkarens godkännande och samma garantier, så kör på. En Tudor är trots allt ett massproducerat bruksföremål. Ligger ju inget "hantverk" i tillverkningen liksom. Hade haft mer förståelse om det rörde sig om en Roger Smith eller Philippe Dufour t ex.

"Originaldelar" är det väl ändå? Det är ju delar levererade av Tudor. En Uncle Seiko-länk kommer inte från Tudor.
Jag skulle kategorisera båda som ersättningsdelar. Jag förstår att det är problematiskt för Tudor med tillgång til ETA-verk och delar vilket dock är självorsakat. BB36 släpptes efter att ETA utannonserat att de skulle strypa tillgången. Varför Tudor då inte hittade en annan leverantör innan sitt släpp är förvånande.

Den snygga lösningen när de nu satt sig i skiten vore att ersätta ETA-verken med egna kvasi-inhouse (Kenissi) eller åtminstone tillverka egna ersättningsdelar till befintliga ETA-verk.
 
Hade inte haft några problem med Porsche-scenariot. Så länge det är gjort av Porsche-verkstad med tillverkarens godkännande och samma garantier, så kör på. En Tudor är trots allt ett massproducerat bruksföremål. Ligger ju inget "hantverk" i tillverkningen liksom. Hade haft mer förståelse om det rörde sig om en Roger Smith eller Philippe Dufour t ex.

"Originaldelar" är det väl ändå? Det är ju delar levererade av Tudor. En Uncle Seiko-länk kommer inte från Tudor.
Jag kan garantera dig att du tillhör en mycket liten minoritet om du skulle vara ok med utbytes motor i en nyare Porsche utan att ens få info om det men då förstår jag att utbytes verk inte utgör något större problem. 😅
 
Jag kan garantera dig att du tillhör en mycket liten minoritet om du skulle vara ok med utbytes motor i en nyare Porsche utan att ens få info om det men då förstår jag att utbytes verk inte utgör något större problem. 😅
Om det ingår i deras serviceprogram och är obligatoriskt har du inte så mycket till alternativ. 😉
 
Är det speciella slitagedelar i ett Tudor ETA-verk jämfört med alla andra ETA-verk?

Om jag ville behålla originalverket i en Tudor med ETA hade jag övervägt att skicka till en Hobby-Uris som tar en tusing för service. ETA-verk är de ju väldigt erfarna på generellt. Hade gjort det oavsett. Värt att testa, särskilt om verket ändå skrotas vid AD-”service”.

Känns ju för övrigt helt sjukt att en så dyr klocka som en ny Tudor ändå är, har ett så billigt verk att de inte bemödar sig med att serva det.

Köper man en vintage Tudor eller Rolex ska ju serienummer stämma med årtal etc. Då får ju bara slitagedelar vara bytta.
 
Vi kan än så länge välja, eftersom det går att köpa 2824 delar fortfarande. Men oftast byter vi mot ett refurbverk och då blir det ett Selitta istället.
Hmm.. det var intressant. Har en Tudor BB41 Smiley inne på service nu. Jag hoppas att de inte byter ut verket och om de gör det att de kollar med mig som kund först (ska maila och fråga). Det är mycket diskussioner inom våran community kring polering eller ej, servicevisare etc men väldigt få diskussioner kring org.verket. Värdet på klockan borde rimligen gå ner om man byter till ett verk av senare årsmodell/tillverkare.
 
Hmm.. det var intressant. Har en Tudor BB41 Smiley inne på service nu. Jag hoppas att de inte byter ut verket och om de gör det att de kollar med mig som kund först (ska maila och fråga). Det är mycket diskussioner inom våran community kring polering eller ej, servicevisare etc men väldigt få diskussioner kring org.verket. Värdet på klockan borde rimligen gå ner om man byter till ett verk av senare årsmodell/tillverkare.
Jag kan hålla med det är väldigt tyst kring urverken och hur flera märken nu börjar röra sig ifrån att serva dem som vanligt. För mig är det också konstigt att ingen av de större youtubekanalerna har tagit upp det, men de kanske inte vågar det det kan påverka deras relation med de märken som nämns.
 
Här kan man ju också verkligen se en revival för quartz. Det har ju i många fall dissats som "slit o släng". Inte tillräckligt "beständigt" för att vara fint. Meeen ok... vill du ha en Tudor och byta verk vart femte år eller en xxx quartz och byta vart femtionde år. (Kanske...om det behövs).
"You don't really own a quartz. You're merely taking care of it for the next generation"😂
 
Är det speciella slitagedelar i ett Tudor ETA-verk jämfört med alla andra ETA-verk?

Om jag ville behålla originalverket i en Tudor med ETA hade jag övervägt att skicka till en Hobby-Uris som tar en tusing för service. ETA-verk är de ju väldigt erfarna på generellt. Hade gjort det oavsett. Värt att testa, särskilt om verket ändå skrotas vid AD-”service”.

Känns ju för övrigt helt sjukt att en så dyr klocka som en ny Tudor ändå är, har ett så billigt verk att de inte bemödar sig med att serva det.

Köper man en vintage Tudor eller Rolex ska ju serienummer stämma med årtal etc. Då får ju bara slitagedelar vara bytta.
Nu är det ju dock inte så att de slängs.
Poängen är väl att man har nyservade verk på hyllan och skickar iväg de man plockar ur till en serviceverkstad där de servas och sedan skickas tillbaka för att hamna i nästa tudor som kommer in.
 
Avseende inhouse, förutom att det är mkt snobberi kring det, så är väl jappsen ”bäst”, där tex Citizen gör maskinerna som sedan tillverkar delar, Seiko gör sina egna kvarts kristaller, sorry lite OT kanske, avseende verk vore det intressant att se exakt vad dessa kostar ( inte mkt ) och för vast majority så är byte av verk ofta billigast vs service, sedan kan ha åsikter om det är rätt/fel..

Edit: googlade snabbt, nytt Sellita, 180 usd, inte många uris timmar
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp