• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka polerar sina klockor?

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Tröttsamt att formulera sanningar som skall gälla generellt. Det beror alldeles på om poleringen tillför. Lirar allt bättre ihop med en anpassad och välgjord polering så varför inte?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
De använder nämligen inte en...
Vi diskuterade inte så mycket maskin utan om det var nödvändigt eller inte med polering, sedan pratade han lite om vilken maskin och så men kommer inte ihåg några detaljer. Är för den delen inte så insatt i olika maskiner eller metoder.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag tycker att det beror helt på vad det är för klocka och hur den ser ut innan. Hade en Zenith El Primero förut som hade tappat borstningen och formen på polerade ringen runt glaset, tycker den var såpass dressad så den vill man ha fin.
Före:
IMG_0466.JPG


Efter:
IMG_0980.JPG
IMG_0983.JPG
IMG_1001.JPG
 
D

Deleted member 10327

Guest
Tankar kring det de här håller på med? De sysslar med sk. recuts och verkar ha restaurerat gamla Rolex, Patek och t.om. en Blancpain Milspec.
Vad är egentligen skillnaden mellan det de här gör och polering?

image.jpeg
image.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tankar kring det de här håller på med? De sysslar med sk. recuts och verkar ha restaurerat gamla Rolex, Patek och t.om. en Blancpain Milspec.
Vad är egentligen skillnaden mellan det de här gör och polering?

image.jpeg
image.jpeg
Hoppas det inte är samma boett på de två översta bilderna. De gör vad jag kallar finpolering, dvs de håller de plana ytorna plana genom att använda fixturer och roterande hårda slip/polerskivor (lapping machine). De har säker lasersvetsning också så de kan fylla defekter i boetten med metall.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hoppas det inte är samma boett på de två översta bilderna. De gör vad jag kallar finpolering, dvs de håller de plana ytorna plana genom att använda fixturer och roterande hårda slip/polerskivor (lapping machine). De har säker lasersvetsning också så de kan fylla defekter i boetten med metall.
Tänkte precis skriva samma sak. Den översta är ju så jävla bra.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Tankar kring det de här håller på med? De sysslar med sk. recuts och verkar ha restaurerat gamla Rolex, Patek och t.om. en Blancpain Milspec.
Vad är egentligen skillnaden mellan det de här gör och polering?

image.jpeg
image.jpeg

Hoppas det inte är samma boett på de två översta bilderna. De gör vad jag kallar finpolering, dvs de håller de plana ytorna plana genom att använda fixturer och roterande hårda slip/polerskivor (lapping machine). De har säker lasersvetsning också så de kan fylla defekter i boetten med metall.

Tänkte precis skriva samma sak. Den översta är ju så jävla bra.

Enligt den själva ska det va samma... "1958 Sub". Det finns även en bild på en 6542 boett som är lasrad och slipad precis som den på bilderna här.

Båda är/verkar vara lasrade tjockare än en original:arghh: Jämfört med exemplar som påstås vara nos eller orörda.

Samma metoder som HQ Miltons vänner på ABC Watchworks gör, men att bygga upp så mycket material på redan fina boetter är helt sjukt :meh:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Enligt den själva ska det va samma... "1958 Sub". Det finns även en bild på en 6542 boett som är lasrad och slipad precis som den på bilderna här.

Båda är/verkar vara lasrade tjockare än en original:arghh: Jämfört med exemplar som påstås vara nos eller orörda.

Samma metoder som HQ Miltons vänner på ABC Watchworks gör, men att bygga upp så mycket material på redan fina boetter är helt sjukt :meh:
Nja? Vet inte om jag tolkar det fel? Sedan brukar man inte lägga till mycket material när man lasrar. Att de ser fetare ut är ofta beroende på fasens bredd och bandhornens höjd och längd.
IMG_9669.PNG
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Nja? Vet inte om jag tolkar det fel? Sedan brukar man inte lägga till mycket material när man lasrar. Att de ser fetare ut är ofta beroende på fasens bredd och bandhornens höjd och längd.
IMG_9669.PNG
Kan va ögat som luras då den gamla chamfern är bredare mot bezeln, men denna 6542 lug ser på tok för fet ut:

image.jpeg


Sjukt vackert, och helt kassa case kan jag förstå. Men original är alltid original!
 
D

Deleted member 10327

Guest
Kan va ögat som luras då den gamla chamfern är bredare mot bezeln, men denna 6542 lug ser på tok för fet ut:

image.jpeg


Sjukt vackert, och helt kassa case kan jag förstå. Men original är alltid original!
Vad händer med värdet på klockorna i dessa fall? Gör man bara det här om man inte planerar att sälja vidare eller kan man förvänta sig att göra vinst på de som är riktigt kassa?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Vad händer med värdet på klockorna i dessa fall? Gör man bara det här om man inte planerar att sälja vidare eller kan man förvänta sig att göra vinst på de som är riktigt kassa?
Det är nog upp till vilka köpare som finns. Ofta är det riktigt skadade/rostiga boetter. Har fått erbjudande om en 5508 med väldigt bra (för bra) luggar och när man kikar på insidan så är det pitting överallt. Säljaren påstår att boetten är orörd, tjena.
En fin boett i övrigt med en skadad/extremt tunn/a lug/gar kan självklart vara bra om den åtgärdas. Men då ska köparen va medveten om det och gärna få dokumentation/bild på hur det såg ut innan.

Som med renoverarade bilar/hus/kameror osv osv.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är nog upp till vilka köpare som finns. Ofta är det riktigt skadade/rostiga boetter. Har fått erbjudande om en 5508 med väldigt bra (för bra) luggar och när man kikar på insidan så är det pitting överallt. Säljaren påstår att boetten är orörd, tjena.
En fin boett i övrigt med en skadad/extremt tunn/a lug/gar kan självklart vara bra om den åtgärdas. Men då ska köparen va medveten om det och gärna få dokumentation/bild på hur det såg ut innan.

Som med renoverarade bilar/hus/kameror osv osv.
Bild?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Ok för korrosion sker typ aldrig på boettens ovansida.
Nej nej, bara pitting på insidan och vid/i gängorna till boettlocket. Men utsidan va helt nyrenoverad och såg ut som en på bilderna ovan. Men när det är så rostigt innuti och säljaren påstår att den är original blir man less.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Nu har jag ju inga dyra ur, men rent generellt tycker jag att det ska synas att de har använts (specifikt skulle jag aldrig polera en dykare, men kanske ett dressur). Dessutom tycker jag alltid att bilder på klockor förstärker skavanker. I verkliga livet skulle man aldrig reagera över vissa repor.
Så här ser min SKX009 ut efter 6-7 år. Riktigt härligt.:)
1521-jpg.218870
Luv it! Så ska min PADI om se ut om 6-7 år :)
 

6r15c

Omega
Tankar kring det de här håller på med? De sysslar med sk. recuts och verkar ha restaurerat gamla Rolex, Patek och t.om. en Blancpain Milspec.
Vad är egentligen skillnaden mellan det de här gör och polering?

image.jpeg
image.jpeg
Ja om det är samma boett så är det tydligt tillagt matrerial på den innan ny slipning och formgivning sker.
Speciellt synbart på undersidan av bandhornet. Om man tittar på var bandstifthålet är placerat i förhållande till ovansidan så ser det ok ut dvs samma avstånd till de polerade ytorna. Om man sen tittar ner mot undersidan av bandhornet och hålet så är det mycket nytt material tillagt där. Tyvärr så är den mjuka radien borta som är på bandhornets undersida. Och nu är den närmast rak/platt i änden av bandhornet och ca 8mm in mot boetten innan radien börjar.
Omöjligt för en köpare att upptäcka om man inte jämför dem så här sida vid sida..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja om det är samma boett så är det tydligt tillagt matrerial på den innan ny slipning och formgivning sker.
Speciellt synbart på undersidan av bandhornet. Om man tittar på var bandstifthålet är placerat i förhållande till ovansidan så ser det ok ut dvs samma avstånd till de polerade ytorna. Om man sen tittar ner mot undersidan av bandhornet och hålet så är det mycket nytt material tillagt där. Tyvärr så är den mjuka radien borta som är på bandhornets undersida. Och nu är den närmast rak/platt i änden av bandhornet och ca 8mm in mot boetten innan radien börjar.
Omöjligt för en köpare att upptäcka om man inte jämför dem så här sida vid sida..
Har du förstorat upp bilderna och mätt? Tolkar det även som att det är två olika ur.
 
  • Like
Reactions: M.M

Smulan

Rolex
Fick tillbaka en stålfisk från Klockmaster i Globen idag :) Har varit inne på täthetsservice, polering och borstning. Använder klockan som irl dykare till och från så den hade en del battle scares. Bra resultat tycker jag!
bratte1.jpg
 
Topp