• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken av dessa dressklockor?

Elfer

Basic
Jag har letat upp en samling enkla dressklockor som jag tänkte välja bland. Kommer att leta efter en begagnad. Hur de ser ut vet jag redan (dvs vilken som är snyggast osv), däremot har jag ingen vidare koll på vilket urverk och andrahandsvärde för respektive modell. Tar gärna er input i frågan!

Andrahandsvärde?
Automatiskt eller mekaniskt urverk? VC Patrimony exempelvis verkar finnas med båda typer av urverk.
Servicekostnad (är den ovanligt dyr eller bara "normal"?
Skillnad i kvalitet mellan urverk/tillverkare?

De jag tittat på är (samtliga i rött guld dvs olika varianter av detta) med liten sekundvisare eller helt utan. Modellnummer taget från Uret.se

Patek Philippe Calatrava, ex 5196R/001
Audemars Piguet Jules, ex 15170OR.OO.A809CR.01
Jaeger LeCoultre Master Ultra Thin, ex 1272510
Vacheron Constantin Patrimony
Vacheron Constantin Traditionelle
Chopard L.U.C., ex 161920-5002
IWC Portofino, ex IW356504
A. Lange & Söhne Saxonia, ex 380.032
Sjöö Sandström Royal Capital

Är det något som ska bort direkt som inte är ex prisvärt som begagnat?

Elfer

Jag har letat upp en samling enkla dressklockor som jag tänkte välja bland. Kommer att leta efter en begagnad. Hur de ser ut vet jag redan (dvs vilken som är snyggast osv), däremot har jag ingen vidare koll på vilket urverk och andrahandsvärde för respektive modell. Tar gärna er input i frågan!

Andrahandsvärde?
Automatiskt eller mekaniskt urverk? VC Patrimony exempelvis verkar finnas med båda typer av urverk.
Servicekostnad (är den ovanligt dyr eller bara "normal"?
Skillnad i kvalitet mellan urverk/tillverkare?

De jag tittat på är (samtliga i rött guld dvs olika varianter av detta) med liten sekundvisare eller helt utan. Modellnummer taget från Uret.se

Patek Philippe Calatrava, ex 5196R/001
Audemars Piguet Jules, ex 15170OR.OO.A809CR.01
Jaeger LeCoultre Master Ultra Thin, ex 1272510
Vacheron Constantin Patrimony
Vacheron Constantin Traditionelle
Chopard L.U.C., ex 161920-5002
IWC Portofino, ex IW356504
A. Lange & Söhne Saxonia, ex 380.032
Sjöö Sandström Royal Capital

Är det något som ska bort direkt som inte är ex prisvärt som begagnat?

Elfer

Skapliga pjäser du tittar på!
Roligast av de där är i min bok Saxonian och den står väl i en klass för sig här.
Sedan tycker jag att Calatravan, Traditionellen och AP’s är skapligt jämförbara.

Mest pang för pengen sett till finish, urverk är gissningsvis LUC:en. Men jag tror också att den är rätt svårflippad om du sedan kommer leta annat.
Patrimonyn har jag inte riktigt fattat - de som jag har sett har varit på tok för stora för att vara en dressklocka.
Mest prisvärd lär JLC’s mut vara. Den lär också vara billigast att serva samt mest smidig att serva då det kommer göras i Sverige.
Portofinon och S&S tycker jag inte håller måttet bland de övriga.

Hade jag fått välja hade jag norpat en Saxonia och i andra hand en Calatrava.

Utan tvekan Calatrava. Det är liksom urtypen för en klassisk dressklocka och kommer i en perfekt storlek.
Står sig bra i andrahandsvärde.
Saxonian är en fantastisk klocka från en tillverkare vi nördar älskar men pga. av det så har den tyvärr inget vidare andrahansvärde.

Ingen dålig lista ;)
Men om det var jag så hade det stått mellan dessa två med Patrimony som bubblare men 5196R hade stått som segrare när röken hade lagt sig :)

Kan tänka mig att många kommer att tala för 5196R/001. Tycker den dock rent visuellt lämnar mycket övrigt att önska i jämförelse med Traditionnellens motsvarighet (subsek). Även Langen tycker jag är snäppet vassare än PP:n utseendemässigt.

Jag vill också slänga in en bubblare; förvisso åt det i sammanhanget större hållet med sina 39mm, men en makalös pjäs som funkar ypperligt både som dressklocka och mer allround. Det handlar om F.P. Journe Chronometre Bleu..

IMG_1864.JPG

IMG_1863.JPG

Kan tänka mig att många kommer att tala för 5196R/001. Tycker den dock rent visuellt lämnar mycket övrigt att önska i jämförelse med Traditionnellens motsvarighet (subsek). Även Langen tycker jag är snäppet vassare än PP:n utseendemässigt.

Jag vill också slänga in en bubblare; förvisso åt det i sammanhanget större hållet med sina 39mm, men en makalös pjäs som funkar ypperligt både som dressklocka och mer allround. Det handlar om F.P. Journe Chronometre Bleu..

IMG_1864.JPG

IMG_1863.JPG

Snyggt drag!

Tack för svar! Har du lust att utveckla ovanstående, dvs vad är det som gör att den står i en klass för sig?

Elfer

Det är väl som med mycket annat en objektiv bild jag målar upp men Lange strösslar ju inte direkt ur sig klockor.
Balansen i tavlan och hela dess estitik är ju makalös.
Verket med sin PR på +70 timmar är ju en god bit under 4mm och finishen på det är ju helt fantastisk.

D65F2C6E-4446-4D77-A6B2-44214E8B5A75.jpeg

Kanske jag som är Lange-kåt, men Saxonia lär vara fränaste på listan. En sån bra klocka att du aldrig kommer vilja släppa den.
Verket är något utav de bästa du kan komma över.

Jag har i butik testat Calatrava, LUC, Tradionelle, Patrimony, Saxonia och 1815. Lange vinner rätt överlägset när det gäller finish på urverket. Tror också Lange är rätt dyra att serva? Är iofs en småpeng om man jämför med inköpspriset. Har för mig jag läst att Vacherons manuella verk är förhållandevis billiga att serva. Calatravan har rätt litet urverk för sin stora boett. Vacheron har jag för mig hade väldigt bra storlek på urverken. Luc är helt klart mest prisvärt men kanske inte en tillverkare många går igång på.

Dessa klockor är ju inte lika poppis som sportstålisar så andrahandsvärdet är väl sådär. Fast köper du redan begagnat vet jag inte om det spelar så stor roll.

Dessa klockor är ju inte lika poppis som sportstålisar så andrahandsvärdet är väl sådär. Fast köper du redan begagnat vet jag inte om det spelar så stor roll.

Det var lite det som var tanken. Dåligt andrahandsvärde = bra för mig.

Är det Langen som har ett verk i silver som är svindyr att serva?

Du har glömt Breguet. Är andrahandsvärdet viktigt så köp en Rolex eller möjligen Patek.
Breguet-Classique-7147-enamel-2.jpg
Jag har tittat lite på Breguet men är inte helt såld på visarna. Hade hellre tagit en Voutilainen eller Christian van der Klaauw i så fall. De har samma typ av visare.

Jag har nog en lite annan filosofi än de flesta andra härinne. Jag vill ha en klocka som jag kan ha varje dag. Jag vill inte behöva gå omkring och vara rädd för att förstöra klockan, därför gör det inget om den är begagnad med spår från användning. Jag är inget rädd om mina prylar, tyvärr. Tanken är dessutom att behålla livet ut, säljer ogärna något. Därför är det bara bra om andrahandsvärdet är sådär och att den är lite sliten redan.

En del tal om urverk.. Fortsätter slå ett slag för Chronometre Bleu som har få framför sig vad gäller kvalitet och finish på verk.

IMG_1882.JPG

Här i jämförelse med Saxonia och Traditionnelle..

IMG_1881.JPG

TS nämner everyday-användbarhet. Check på Bleun...

OK, slarvigt av mig. Uret.se använder "Automatiskt, självuppdragande" och "Mekaniskt, handdraget".

För att förtydliga, jag är naturligtvis medveten om skillnaden mellan dessa rent praktiskt, den ena behöver dras upp var eller varannan dag, den andra kan man lämna därhän så länge man använder den. Jag tänkte mer på skillnaden i känsla och vad tillverkaren lagt ner i svett och tårar för att skapa något extra.

Senast ändrad:
Utöver det praktiska har väl automater en till del som kan gå sönder och service kanske är lite dyrare. Med glasbaksida tar ju rotorn upp en stor del av allt du ser (om det nu inte är ett verk med microrotor) vilket jag inte tycker är lite tråkigt. För en klocka du tänkt ha varje dag är nog automat lite charmigare imho.

OK, slarvigt av mig. Uret.se använder "Automatiskt, självuppdragande" och "Mekaniskt, handdraget".

Jag tänkte mer på skillnaden i känsla och vad tillverkaren lagt ner i svett och tårar för att skapa något extra.
Om det är grundfrågan kring verket tycker jag inte något av alternativen torde utgöra någon dealbreaker för din del. Finns fantastiska verk av båda sorter. Generellt kan sägas att manuella verk brukar vara tunnare då de saknar rotor som bygger på höjden (även om det går att bygga relativt tunna automatiska verk bl.a. mha mikrorotor som nämns ovan).
Om man utgår från någon form av känsla kring vad som är mest klassiskt i ett dressur landar man i manuellt.. Många uppskattar också ritualen som uppvridning av manuellt verk utgör.

Men klart att ett automatverk är praktiskt..

Hodinkee gjorde en trevlig jämförelse för några år sedan som kanske kan vara till hjälp:

Hade valt FPJ alla dagar i veckan.

Tillbaka
Topp