• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken av dessa dressklockor?

Är Vacheron så pass mycket sämre? Är ju trots allt ett av de stora märkena?
Andrahandsvärdet på VC är vad jag vet sämre eftersom det är rätt okänt märke för stora allmänheten och högt pris, blir alltså svårsålda objekt på andrahandsmarknaden, i alla fall om man vill ha en del tillbaka av retail-priset.

Andrahandsvärdet på VC är vad jag vet sämre eftersom det är rätt okänt märke för stora allmänheten och högt pris, blir alltså svårsålda objekt på andrahandsmarknaden, i alla fall om man vill ha en del tillbaka av retail-priset.
OK, jag är ju ute efter en begagnad så då borde jag få en VC lite billigare.

OK, jag är ju ute efter en begagnad så då borde jag få en VC lite billigare.
Du får ju den billigare än t.ex. en patek men samtidigt tappar den ju mer i värde, den håller ju inte andrahandsvärdet lika bra om du förstår vad jag menar. Dessutom är den mer svårsåld, så beror ju på vad du har för preferenser. Har du tänkt att det ska vara en keeper så spelar det ju mindre roll, då är det bara o köra på det du vill ha! =D

Du får ju den billigare än t.ex. en patek men samtidigt tappar den ju mer i värde, den håller ju inte andrahandsvärdet lika bra om du förstår vad jag menar. Dessutom är den mer svårsåld, så beror ju på vad du har för preferenser. Har du tänkt att det ska vara en keeper så spelar det ju mindre roll, då är det bara o köra på det du vill ha! =D
OK, jag förstår. Den är tänkt som en keeper, men alltid skönt att kunna kränga snabbt om man vill bli av med den. Lutar åt Calatrava då.

Håller helt med mhgard. Automat är smidigt. Lite tjockare urverk, men smidigare användande.
Talar man sådana här premiumklockor så kan tillverkarna ta fram verk för att även få automatiska klockorna tillräckligt tunna.
Lite inspiration:

FAC24BD9-8C63-4D89-9A4D-664AAD2B7639.jpeg
8DC9E56F-BB52-447E-B893-FD766883A22C.jpeg
8E000845-BA1B-4425-8435-10BDD6F4E36D.jpeg
97B069EE-A593-4621-8A12-50F85EF13E3A.jpeg
5D9FFA70-F47E-4FDC-966C-0C5064C760BC.jpeg
F34FF4B3-77FB-453F-AAC3-94CEC4E740D6.jpeg
286EF40E-DFF6-4DFC-81AF-D63DD51C301F.jpeg
13B078E2-BA1A-4615-99C2-84E52704CD0D.jpeg
19576802-2462-4E15-943A-2BDB6D903419.jpeg
Snälla, man kan inte bära så vackra dressklockor nere över handleden/handryggen. Oversize klockor på länk möjligtvis, såvida man inte är bilhandlare och då bär samtliga klockor på länk hängandes för långt ner. Klockor och i synnerhet dressklockor skall bäras ovanför handledsknölen.

En av mina fina dressklockor, en automat i 18k från Jean Perret som är 4,7mm tunn (diameter 35 mm). Drivs av ett Frederic Piguet Cal 71.
Och som sitter uppe på handleden givetvis.
7B7B8C5A-5239-47B9-A96A-57D064AB1B79.jpeg

För att svara på TS fråga, så hade jag nog valt Calatravan då den har en bra, inte allt för stor storlek och dessutom vacker väldigt klassisk design från fina tillverkaren.
En dressklocka bör inte vara för stor då det då lätt blir för mycket tavla/tom yta på en så "enkel" klocka med så ren tavla. Dessutom bär dom bättre/skönare samt ser inte "Ur & Penn":iga ut som många kan göra när de täcker hela handleden i bredd.

Senast ändrad:
Kan tänka mig att många kommer att tala för 5196R/001. Tycker den dock rent visuellt lämnar mycket övrigt att önska i jämförelse med Traditionnellens motsvarighet (subsek). Även Langen tycker jag är snäppet vassare än PP:n utseendemässigt.

Jag vill också slänga in en bubblare; förvisso åt det i sammanhanget större hållet med sina 39mm, men en makalös pjäs som funkar ypperligt både som dressklocka och mer allround. Det handlar om F.P. Journe Chronometre Bleu..

IMG_1864.JPG

IMG_1863.JPG
Visarna har jag inga problem med. Men subtavlan vill jag gärna ha kl 6 istället..
Klockan blir osymetrisk och jag har svårigheter med det.

Visarna har jag inga problem med. Men subtavlan vill jag gärna ha kl 6 istället..
Klockan blir osymetrisk och jag har svårigheter med det.
Äh, varför göra som alla andra ;)
Likt visarna är det givetvis helt och hållet subjektivt huruvida man gillar placeringen eller inte; för egen del tycker jag placeringen lyfter hela klockan.

Snälla, man kan inte bära så vackra dressklockor nere över handleden/handryggen. Oversize klockor på länk möjligtvis, såvida man inte är bilhandlare och då bär samtliga klockor på länk hängandes för långt ner. Klockor och i synnerhet dressklockor skall bäras ovanför handledsknölen.
Yes. Dessa klockor är dock så pass stora att de inte direkt kan kallas dressklockor för mig. Var lite inne på att gå TS spår med en fin dressklocka att ha till vardags men utbudet som finns just nu är allmänt för stora för min smak när det gäller denna typ av klocka. Finns ju en del äldre i 34-35mm-klassen men det är svårt att hitta dem någonstans där man kan prova. 5196 är fin och sitter som en standardklocka och inte en dressklocka på mig (kanske är lite tanken med modellen).

Vad har du för storlek på handleden?
16,5 cm ca.

Yes. Dessa klockor är dock så pass stora att de inte direkt kan kallas dressklockor för mig. Var lite inne på att gå TS spår med en fin dressklocka att ha till vardags men utbudet som finns just nu är allmänt för stora för min smak när det gäller denna typ av klocka. Finns ju en del äldre i 34-35mm-klassen men det är svårt att hitta dem någonstans där man kan prova. 5196 är fin och sitter som en standardklocka och inte en dressklocka på mig (kanske är lite tanken med modellen).

16,5 cm ca.
Tackar, lite lättare att bilda sig en uppfattning om hur stort klockorna bär.
Tycker att calatravan ser väldigt stor ut, bärs den stort?

Tackar, lite lättare att bilda sig en uppfattning om hur stort klockorna bär.
Tycker att calatravan ser väldigt stor ut, bärs den stort?
Bara testat den i butik några gånger och skulle säga att den bärs rätt stort. Den är bara 37mm men luggarna är väldigt långa/raka på nåt sätt. Nu är det ju inte på något sätt en stor klocka, men på mina smala handleder blir det som sagt inte speciellt dressat utan men som en vanlig klocka. Den är dock tunn och känns inte klumpig eller så. På avstånd:
IMG_2826.jpg

Bara testat den i butik några gånger och skulle säga att den bärs rätt stort. Den är bara 37mm men luggarna är väldigt långa/raka på nåt sätt. Nu är det ju inte på något sätt en stor klocka, men på mina smala handleder blir det som sagt inte speciellt dressat utan men som en vanlig klocka. Den är dock tunn och känns inte klumpig eller så. På avstånd:
IMG_2826.jpg
Den sitter ju perfekt på dig, köp;)

Finns bättre sätt att faktiskt bidra med kvalité istället för att SPAMA trådar för att få posta på köp och sälj. De poster du gjort räknas inte.
Det var menat som ett skämt eftersom jag tycker det är en konstig regel. Jag kan ju inget om klockor och vet inte hur jag ska kunna bidra med kvalitet. Ska jag bara ställa en massa frågor hela tiden? Om jag skriver "snygg!" när någon visar en klocka, är det kvalitet som räknas?

Jaja, det var jag som startade tråden i ett seriöst försök att lära mig något om en speciell typ av klockor. Hur många av mina inlägg räknas som kvalitet?

Det var menat som ett skämt eftersom jag tycker det är en konstig regel. Jag kan ju inget om klockor och vet inte hur jag ska kunna bidra med kvalitet. Ska jag bara ställa en massa frågor hela tiden? Om jag skriver "snygg!" när någon visar en klocka, är det kvalitet som räknas?

Jaja, det var jag som startade tråden i ett seriöst försök att lära mig något om en speciell typ av klockor. Hur många av mina inlägg räknas som kvalitet?

Vi i juryn har gjort en samlad bedömning och landat att det handlar om 11.

Är inget fel på tråden, tvärt emot den är bra.
Men ”speedposting” är inget bra sätt att komma upp i nivå.

Att vi har gränsen är för att vi inte ska bli nästa blocket, gränsen på 20 inlägg skrämmer bort de värsta bluffmakarna.

Jag har satt dig på 15 poster nu.

Är inget fel på tråden, tvärt emot den är bra.
Men ”speedposting” är inget bra sätt att komma upp i nivå.

Att vi har gränsen är för att vi inte ska bli nästa blocket, gränsen på 20 inlägg skrämmer bort de värsta bluffmakarna.

Jag har satt dig på 15 poster nu.
OK, noterat. Inga problem.

Elfer

Äh, varför göra som alla andra ;)
Likt visarna är det givetvis helt och hållet subjektivt huruvida man gillar placeringen eller inte; för egen del tycker jag placeringen lyfter hela klockan.
Vi är ju alla olika och givetvis påverkar det var vi gillar. Några gillar subsekund kl 7 och jag stör mig på det.

Tjaba alla geeks, nu är det dressklockor jag är ute efter , det står mellan 2 stycken och jag undrar egentligen bara vad folk här på forumet tycker är mest värt

det står mellan en Seiko cocktail time och tissot visodate , dom är ju ungefär samma prisklass men skriv gärna vad ni tycker! Ha de gött!

Tjaba alla geeks, nu är det dressklockor jag är ute efter , det står mellan 2 stycken och jag undrar egentligen bara vad folk här på forumet tycker är mest värt

det står mellan en Seiko cocktail time och tissot visodate , dom är ju ungefär samma prisklass men skriv gärna vad ni tycker! Ha de gött!
Bilder brukar hjälpa, men spontant säger jag Seiko.

Tillbaka
Topp