• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken bredbandsleverantör för fiber ska man teckna/använda?!

Skulle du välja Fiber eller gå på 5G?!

• Klart som korvspad att jag väljer Fiber!

Röster: 59 92.2%
  • NÄ...5G är framtiden!

Röster: 5 7.8%

• Totala väljare
    64
  • Denna undersökning kommer att stängas: .

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tidigare i veckan så fick vi brev att dom kommer att installera fiber, och det med start till hösten redan, fast eftersom vi bor sist i byn, lär det bli i början av 2021. Men det är skit samma, har jag väntat sedan 2012, så kan jag vänta lite till.

Nu är väl frågan vilken leverantör av bredband till fiber man ska välja, samt man inte ska välja, passa sig för?! Och vad bör man tänka på när man väljer leverantör av fiber.

Skulle bli tacksam om jag kunde få hjälp här!

MVH // AFFE

Äntligen har vi fått en förfrågan om att installera fiber, jag är på som fan, men grannarna känner sig tveksamma! Gick en runda igår och pratade med dom, visst dom är pensionärer, och hade väl helt OK argument. Det dom sa, var att dom inte använder internet så mycket, dom surfar lite med paddorna sina, och så kollar dom på TV etc.

Har full förståelse, men jag försökte säga att, visst, det kostar en del, men att man hellre skulle se det som en investering, istället för en kostnad, vi kommer att få lägga ut 23.995:- .

Men nu till min fråga!

Det roliga var att, samtliga jag pratade med nämnde 5G, att dom läst och hört att det skulle bli så bra! Jag sa till dom att vi har ju 4G idag, och det är ju pissdåligt här där vi bor, om man jämför hur det är någon km närmare centrala delarna av orten vi bor i, där masten finns. Jag ser det mer som ett komplement, än som en lösning för att få snabbare internetuppkoppling!

Får man in fiber, så är det samma kräm in hela tiden, medans 5G går ju trådlöst, och det kan finnas störningar!

Finns det någon här inne som är mer insatt i detta, som kan ge mig några svar vore jag tacksam!

Mvh // Affe

Senast ändrad:
Ingen koll på 5G, men jag har typ radiolänk pga fuckat fiberbolag och en allmän motvilja mot...ehh...allting.
Funkar väldigt bra, ej väderkänsligt eller så. Airfiber heter bolaget här uppe, finns säkert fler som erbjuder tjänsten.

En uppgradering till 5G kommer inte lösa den dåliga mottagningen ni upplever med 4G, förutsatt att det är samma mast ni skulle koppla upp er mot. Det frekvensband som 5G kommer nyttja har kortare räckvidd än det som 4G nyttjar idag, och det är först när du har en väldigt stark signal med 5G som du når upp i de höga hastigheterna.

Dessutom kommer man mest troligt att börja bygga ut nätet i storstäderna, precis som man gjorde med 4G. Vad jag förstår av ditt inlägg så bor ni inte i någon storstad och kommer således att få vänta på att utbyggnaden av 5G når er.

Se 5G mer som en storstadslösning för med som bor nära basstationerna. Landsbygden kommer få hålla till godo med 4G och 3G bra länge till.

En uppgradering till 5G kommer inte lösa den dåliga mottagningen ni upplever med 4G, förutsatt att det är samma mast ni skulle koppla upp er mot. Det frekvensband som 5G kommer nyttja har kortare räckvidd än det som 4G nyttjar idag, och det är först när du har en väldigt stark signal med 5G som du når upp i de höga hastigheterna.

Dessutom kommer man mest troligt att börja bygga ut nätet i storstäderna, precis som man gjorde med 4G. Vad jag förstår av ditt inlägg så bor ni inte i någon storstad och kommer således att få vänta på att utbyggnaden av 5G når er.

Se 5G mer som en storstadslösning för med som bor nära basstationerna. Landsbygden kommer få hålla till godo med 4G och 3G bra länge till.
+1
5G stöd ute i landsbygden kommer att dröja då det krävs många fler antenner för att täcka motsvarande yta som 4G nätet gör idag pga högre frekvensband.
Dina grannar nämner att det kollar på TV, du kan då nämna att fibern gör det möjligt att få Tv den vägen ifrån olika operatörer, mao fibern är inte bara till för
surf utan andra kommunikationstjänster.

Ingen koll på 5G, men jag har typ radiolänk pga fuckat fiberbolag och en allmän motvilja mot...ehh...allting.
Funkar väldigt bra, ej väderkänsligt eller så. Airfiber heter bolaget här uppe, finns säkert fler som erbjuder tjänsten.

Om du vill ha ett stabilt och driftsäkert nät skulle jag satsa på fiber. 5g har inte ens börjat upphandlas i Sverige

+1
5G stöd ute i landsbygden kommer att dröja då det krävs många fler antenner för att täcka motsvarande yta som 4G nätet gör idag pga högre frekvensband.
Dina grannar nämner att det kollar på TV, du kan då nämna att fibern gör det möjligt att få Tv den vägen ifrån olika operatörer, mao fibern är inte bara till för

Tack för svar! Är precis det jag är inne på, om bara mina grannar kunde ta sitt förnuft till fånga, men det är kanske är tråkigt att slanta upp 24k om man inte känner att har behovet att införskaffa fiber, när deras ADSL och mobila bredband funkar rätt så OK!

Tack för svar! Är precis det jag är inne på, om bara mina grannar kunde ta sitt förnuft till fånga, men det är kanske är tråkigt att slanta upp 24k om man inte känner att har behovet att införskaffa fiber, när deras ADSL och mobila bredband funkar rätt så OK!
Du får säga till dem att det oxå höjer värdet på huset den dagen de ev säljer.

+1
Stort +1 på detta. :)
Felet dina grannar gör är att basera sina beslut på historiska förhållanden där det mesta har fungerat bra via kopparnätet och liknande lösningar men utan fiber får man det nog väldigt svårt inom en snar framtid. Frågan är inte huruvida man ska skaffa fiber eller ej utan snarare när. Telia har väl redan släckt ner ADSL och hänvisat sina kunder till mobilt bredband? Vad händer den dagen de inte får in TV via marknätet längre? osv.

Fiber är en investering för framtidens infrastruktur och det finns en anledning till att man subventionerat detta och pushat hårt för att även mindre orter ska ansluta sig. Visst kan det vara svårt att övertyga 70-taggare att det är värt 24k för att dra in fiber men den som sitter utan fiber blir nog snart utestängd från en hel del typer av tjänster på ett eller annat sätt.

Alltså, jag är inte 70, men känner mig inte övertygad om att ”trådbunden teknik” är den absoluta framtiden.
Tablåbunden TV känns dock som forntiden, aå jag tror personligen att behovet av det kommer att dö ut i samma takt som det nätet monteras ned.

Sedan är ju ett problem med fiberprojekterandet här uppe att de som grävt och projekterat är idioter som grävt sönder marken för en massa folk. Det gör att många blir skeptiska av den anledningen, så kanske det är nere i dina trakter också, @Affe ?

Alltså, jag är inte 70, men känner mig inte övertygad om att ”trådbunden teknik” är den absoluta framtiden.
Tablåbunden TV känns dock som forntiden, aå jag tror personligen att behovet av det kommer att dö ut i samma takt som det nätet monteras ned.

Sedan är ju ett problem med fiberprojekterandet här uppe att de som grävt och projekterat är idioter som grävt sönder marken för en massa folk. Det gör att många blir skeptiska av den anledningen, så kanske det är nere i dina trakter också, @Affe ?
Ja att nedgrävningen av fibern har en förmåga att utföras av personen i Sverige med sämst syn och mest glapp grävskopa är lite trist. Men det beror ju på att de upphandlas med lägsta pris som enda prio. Mina föräldrars sommarstuga har fått sin mark söndergrävd och de ville inte ens ha fiber. Någon motpart att stämma finns förstås inte - den har gått i konkurs. Så det är bara att ta fram spaden för två stackars pensionärer om de ska lyckas gå på tomten. Jävla ägg till entreprenör.

Även med detta sagt så är dock kvaliteten på uppkopplingne oerhört mycket starkare med fiber. Även om den faktiska nedladdningshastigheten är ok med 4G så får varje anrop en latens (fördröjning) som är flera gånger högre av rent tekniska skäl. Säg att latensen är en halv sekund och sidan som ska laddas har 50st sådana så får ni ett grepp om att 4G aldrig kan upplevas lika snabbt även om själva nedladdningshastigheten är ok.

Helt klart fiber.

Tekniskt att det är stabilare, har lägre latens och förmodligen betydligt högre generell överföringshastighet är ett argument.

Ekonomiskt så har man utöver att fastigheten blir mer lättsåld och förmodligen till minst 23k högre pris även faktumet att tjänsterna är billigare på fibernätet. Jag har 500/100Mbps för 200kr lägre pris i månaden än min gamla ADSL på 20/1Mbps.

Felet dina grannar gör är att basera sina beslut på historiska förhållanden där det mesta har fungerat bra via kopparnätet och liknande lösningar men utan fiber får man det nog väldigt svårt inom en snar framtid. Frågan är inte huruvida man ska skaffa fiber eller ej utan snarare när. Telia har väl redan släckt ner ADSL och hänvisat sina kunder till mobilt bredband? Vad händer den dagen de inte får in TV via marknätet längre? osv.

Fiber är en investering för framtidens infrastruktur och det finns en anledning till att man subventionerat detta och pushat hårt för att även mindre orter ska ansluta sig. Visst kan det vara svårt att övertyga 70-taggare att det är värt 24k för att dra in fiber men den som sitter utan fiber blir nog snart utestängd från en hel del typer av tjänster på ett eller annat sätt.

Mina päron har Telia adsl. Det är inte nån tjänst de skyltar med men valet mellan mobilt bredband och adsl kändes inte svår att fatta.
Har du hört att Telia börjat släcka ner adsl tjänsten?

Helt klart fiber.

Tekniskt att det är stabilare, har lägre latens och förmodligen betydligt högre generell överföringshastighet är ett argument.

Ekonomiskt så har man utöver att fastigheten blir mer lättsåld och förmodligen till minst 23k högre pris även faktumet att tjänsterna är billigare på fibernätet. Jag har 500/100Mbps för 200kr lägre pris i månaden än min gamla ADSL på 20/1Mbps.
Jag har 250/100 för 399kr lägre än innan. Bytte iofs leverantör från Telia till Telenor men 399kr lägre i månaden gentemot 10/1 jag fick från telia.
Helgrymt! :)

Mina päron har Telia adsl. Det är inte nån tjänst de skyltar med men valet mellan mobilt bredband och adsl kändes inte svår att fatta.
September 2020 släcks ADSL ner hos oss. Inget fiber är planerat här heller, så det ska bli intressant att se vad som erbjuds sen.

Det är för dyrt att underhålla, är tekniskt underlägset och kundunderlaget minskar för varje dag som går. Det är säkert en stegvis process och det kan hända att det dröjer lite i vissa delar av landet men tanken är att de ska avveckla kopparnätet och hänvisar då sina kunder till fiber eller mobilt bredband: https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat

@Sylta @HSK : Ok, då måste jag höra med dem när de planerar att släcka ner hos päronens distrikt.
På senare tid har internet via nätverkssladden slutat att fungera medans wifi fortfarande funkar. Kanske deras fula sätt att få päronen att tröttna och beställa något annat.
Mobilt bredband = Lång latens och begränsad surfmängd. Nej tack.
Fiber är nog den enda långsiktiga lösningen för dem.

Dessutom kommer man mest troligt att börja bygga ut nätet i storstäderna, precis som man gjorde med 4G. Vad jag förstår av ditt inlägg så bor ni inte i någon storstad och kommer således att få vänta
Det är för dyrt att underhålla, är tekniskt underlägset och kundunderlaget minskar för varje dag som går. Det är säkert en stegvis process och det kan hända att det dröjer lite i vissa delar av landet men tanken är att de ska avveckla kopparnätet och hänvisar då sina kunder till fiber eller mobilt bredband: https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat
+1 på den.

Lite allmän info (inte kopplat till citeringen)
Så att det blir tydligt, det är alltså inte ADSL som teknik som upphör utan kopparnätet som på sikt kommer att stängas ner och det berör inte bara Telias tjänster
utan alla operatörer som hyr koppar ifrån Skanova (ägt av Telia)

@Sylta @HSK : Ok, då måste jag höra med dem när de planerar att släcka ner hos päronens distrikt.
På senare tid har internet via nätverkssladden slutat att fungera medans wifi fortfarande funkar. Kanske deras fula sätt att få päronen att tröttna och beställa något annat.
Mobilt bredband = Lång latens och begränsad surfmängd. Nej tack.
Fiber är nog den enda långsiktiga lösningen för dem.
Låter mer som dina päron borde felanmäla då man inte stänger ner Eth porten och låter Wifi fungera ;)

Precis detta.
Även om 5G kommer vara snabbare, Så kommer det ta mycket längre tid innan det är stabilt nog för att användas i större utsträckning.
Det krävs otroligt många master för att täcka enbart 1 stad.

Fiber?
Jag tycker det är en sjukt onödig hysteri angående detta. Går att köra 10gbps via koppar och koppar kommer att fortsätta utvecklas.

Se fiber som en el bil och koppar som en bensin bil.
Bensin har alltid fungerat. El kommer och utmanar men klarar inte av att egentligen göra någonting bättre.
Men det skapas en hysteri och alla ska bara ha.

På "landet" i skaraborg håller dom på för fullt med att avsluta kopparnätet. Hade ute geomatik för utsättning av kablar vid grävning och telestationen närmast var helt tom, kabeln ligger i backen o ska märkas ut men är inte kopplad..

Precis detta.
Även om 5G kommer vara snabbare, Så kommer det ta mycket längre tid innan det är stabilt nog för att användas i större utsträckning.

Fiber?
Jag tycker det är en sjukt onödig hysteri angående detta. Går att köra 10gbps via koppar och koppar kommer att fortsätta utvecklas.

Bensin har alltid fungerat. El kommer och utmanar men klarar inte av att egentligen göra någonting bättre.

Hehe...jag visste om att du inte är lika gammal som @laketwig och @Tuktuk :D!

Har faktiskt ingen aning, har inte hört något som antyder på det, det jag vet, är att någon som håller i projekteringen kommer ut, och vi samråder var vi ska gräva etc. Hur självaste grävandet kommer se ut återstår och se, ifall vi nu får klartecken på att det kommer att installeras fiber!

Jag kan bara hålla med dig, hade förstått ifall dom var fattigmans pensionärer, men det är dom inte, i det här fallet så är det snålheten som bedrar visheten!

September 2020 släcks ADSL ner hos oss. Inget fiber är planerat här heller, så det ska bli intressant att se vad som erbjuds sen.

Kommer säkert hända här också förr eller senare, idag har vi ADSL 30, och ut av det för jag ut ca 11 i hastighet, piss om du frågar mig! Hoppas att det löser sig för er, känns som det vore en rättighet att få bestämma själv om man vill ha fiber eller ej!

Dessutom kommer man mest troligt att börja bygga ut nätet i storstäderna, precis som man gjorde med 4G. Vad jag förstår av ditt inlägg så bor ni inte i någon storstad och kommer således att få vänta

+1 på den.

Lite allmän info (inte kopplat till citeringen)
Så att det blir tydligt, det är alltså inte ADSL som teknik som upphör utan kopparnätet som på sikt kommer att stängas ner och det berör inte bara Telias tjänster
utan alla operatörer som hyr koppar ifrån Skanova (ägt av Telia)

Stämmer, vi bor på en mindre ort! Men det som är roligt är att vi bor relativt centralt, och halva byn har fått fiber nedgrävt. Istället för att fortsätta med fiber här, så har dom valt att göra det mer mot landet i förhållande där vi bor!!!

Precis detta.

Fiber?

Nja...delvist har du väl poäng i det uttalandet, visst är det en viss hysteri över detta! Men har man fakta som jag har här hemma så är det inte så konstigt! Jag har, som jag skrev ovan för ADSL30 idag här hemma. Men jag får bara ut strax under 12, det är ju så man kan dö av tristess ibland när man ska ladda upp bilder osv.

Så har man inga krav, man sitter med sin läsplatta, kollar lite svt-play så är det full förståeligt att man tycker fiber är överkurs!

Klart att bensin alltid fungerat och kommer att göra det, men så länge inte en el-bil kommer lika långt och det dessutom tar längre tid att fylla upp så kommer inte el-bilen slå bensin. I detta fall så är ju fiber snabbare i alla avseenden än koppar, jag hade hellre tagit 4G om mastjäveln stått på tomten, en att ha det sunkiga ADSL 30 som är så sjuuuuuuuuuukt långsamt!

Men fiber är ju gammalt nu för tiden, så det är inte nyhetens behag längre! Det är väl mer pga att alla vet vad man får om man installerar det, så i det fallet så förstår jag att folk är medvetna va man får för produkt!

På "landet" i skaraborg håller dom på för fullt med att avsluta kopparnätet. Hade ute geomatik för utsättning av kablar vid grävning och telestationen närmast var helt tom, kabeln ligger i backen o ska märkas ut men är inte kopplad..

Extremt fel enligt mig.
Koppar går fortfarande framåt. Det används fortfarande i en väldigt stor utsträckning och så kommer det förbli under en mycket lång tid framöver.

Precis detta.

Fiber?

Hur kan du vara säker på att koppar kommer att fortsätta utvecklas? Inget tyder ju på det, snarare tvärtom. Många småorter och landsbygd får sina koppar-adsl nedsläckta nästa år enligt Telia. Hur storstäder påverkas är inte klart än.

Extremt fel enligt mig.
Koppar går fortfarande framåt. Det används fortfarande i en väldigt stor utsträckning och så kommer det förbli under en mycket lång tid framöver.
Nu är jag ingen expert men de 10 Gbps du nämner var väl bara i en testmiljö och en väldigt kort sträcka?
Antalet fel i överföringen är mycket större i koppar än i fiber.

Tillbaka
Topp