• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken digitalklocka tycker ni är häftigast?

_jonte

Patek
Hade en sån här tidigare.. Ett av de snyggaste lcd-uren som gjorts tycker jag. Lånad bild...
IMG_6943_zpsfcb4816e.jpg~original
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Digital så måste det verkligen vara tool-watch. Den svarta gör sig bättre på oss män men hittar ingen bra bild på den, så håll tillgodo på den vita:

suunto-ambit3-sport-sapphire-action-2.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Sandoz och Stowa var ju verkligen... erhm, inspirerade av varandra. Vem var först, eller är det samma tillverkare?
 
  • Like
Reactions: jhm

FredrikQ

Breitling
Junghans Mega 1000 kan bl.a. stoltsera med:

- Titanlänk/boett
- Safirglas
- Radiokontrollerad
- Veckonummer!

Fxp8EJF.png


Finns även i många andra utföranden som t.ex. dessa... ;)
AxIB1N8.png


Jag suktade länge efter en Mega 1000 i titan men det blev aldrig av att jag skaffade en... men grann är den, tycker jag.

Mvh...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Skall man vara riktigt nördig så är det en binär klocka som gäller. Dock tror jag inte att några "kvalitetsmärken" tillverkar dom...

binarywatch-copy.jpg
Älskar binärklockor, dock inte tillräckligt bra på dem ännu för att intinuitivt veta tiden med en snabb snegling utan det blir alltid någon sekunds huvudräkning :p

Jag önskar att det kunde komma en mekanisk binärklocka, det vore ultracoolt (enligt mig, men jag ör nörd)!

EDIT:// klockan på bilden visar tiden 7:49
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Älskar binärklockor, dock inte tillräckligt bra på dem ännu för att intinuitivt veta tiden med en snabb snegling utan det blir alltid någon sekunds huvudräkning :p
He, he. Jo, men det håller förhoppningvis seniliteten borta varthän det lider. Fyra bitar (timmen) är ganska enkelt. För minuter så blir det väl mer en känsla för vilken sida av halvtimmen tiden är (eventuellt inom vilken kvart) vid en snabb titt.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
He, he. Jo, men det håller förhoppningvis seniliteten borta varthän det lider. Fyra bitar (timmen) är ganska enkelt. För minuter så blir det väl mer en känsla för vilken sida av halvtimmen tiden är (eventuellt inom vilken kvart) vid en snabb titt.
Träningsfråga säger jag ;)

Klockan på bilden visar ju 0111:110001, alltså 2^2+2^1+2^0:2^5+2^4+2^0 har man bara binärbaserna i huvudet är det ju snabb räkning, sen har ju just den klockan en hjälp då den har binärbaserna utskrivna så det blir 4+2+1:32+16+1 = 7:49.

Det är precis som när småbarn lär sig en analog klocka, de flesta börjar med att räkna strecken och plussa ihop dem för att veta tiden. Dessutom finns det en komplexitetsnivå som är galet ointinuitiv med analoga klockor och det är att varje huvudsträck med liten visare har ett värde som är 1, medan varje huvudsträck med mellanvisare och stor visare har ett värde som är 5. Att alla här tycker det är intinuitivt är för att man har lärt sig titta på en analog klocka sedan barnsben och man behöver inte räkna längre utan man bara vet av vana.

Har man samma vana med binärtal går det lika snabbt att se att 0111 är 7 och att 110001 är 49. Jag är dock själv inte där riktigt ännu ;)

Min förkärlek för mekaniska klockor gör att jag inte riktigt kan välja binära ur. Dock borde det vara fullt möjligt att skapa en mekanisk apparat som räknar binärt :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det finns bara 10 typer av människor som förstår sig på det binära talsystemet. De som fattar, och de som inte fattar.

Själv så räknar jag numera min ålder i det hexadecimala systemet... ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det finns bara 10 typer av människor som förstår sig på det binära talsystemet. De som fattar, och de som inte fattar.

Själv så räknar jag numera min ålder i det hexadecimala systemet... ;)
Hexdec har jag däremot aldrig fattat varför man använder, det är ett djävla ologiskt system :p
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hexdec har jag däremot aldrig fattat varför man använder, det är ett djävla ologiskt system :p
Näe, hex är rätt smidigt för att bekriva ett bitmönster. Fyra bitar blir en hex-siffra (0-F). Det är lättare att läsa 32 bitar som 3DA7F0BC än alla 32 bitar på rad - men så är jag ju också arbetsskadad ;)

Dock tror jag inte att det blir en hit att ha en klocka som visar tiden 7:49 som 7:31... Det blir lite grand som det där hacker-tangentbordet med enbart svarta tangenter utan några tecken på dem.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Junghans Mega 1000 kan bl.a. stoltsera med:

- Titanlänk/boett
- Safirglas
- Radiokontrollerad
- Veckonummer!

Fxp8EJF.png


Finns även i många andra utföranden som t.ex. dessa... ;)
AxIB1N8.png


Jag suktade länge efter en Mega 1000 i titan men det blev aldrig av att jag skaffade en... men grann är den, tycker jag.

Mvh...

Den va läcker! Gick en sån på Tradera för inte så länge sen :)
 

ace

Cartier
dessa
 

Bilagor

  • s-l1600 (1).jpg
    s-l1600 (1).jpg
    82.2 KB · Visningar: 4
  • 280227226_10216163379597047_1981075372856281786_n.jpg
    280227226_10216163379597047_1981075372856281786_n.jpg
    299.3 KB · Visningar: 4
Topp