• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken klocka bör jag köpa?

Såg du dessa urtavlor. Gillar helt klart första bilden men inte andra. Dock verkar det va samma modell? Olaola menade på att den andra var 16220. Allt gott
På min 16234 hade jag samma tavla som på @Criss Cross klocka ”White tapestry”

Min 16220 ser du här:
A8772D89-8CDA-48BF-83A7-9F314E688E9A.jpeg

På min 16234 hade jag samma tavla som på @Criss Cross klocka ”White tapestry”

Min 16220 ser du här:
A8772D89-8CDA-48BF-83A7-9F314E688E9A.jpeg

Riktigt fin! Verkar som både 16220 16234 har tavlor med den vita cirkeln runt om. Föredrar tavlan som är mer lik den senare modellen. Får försöka jaga rätt på bilen det är. Om någon annan kunnig har koll får ni gärna ropa till :)

Bilagor

• 860DEEFF-D167-42E1-B15B-3A9A7E3A4DF2.jpeg
    860DEEFF-D167-42E1-B15B-3A9A7E3A4DF2.jpeg
    102.2 KB · Visningar: 7
Riktigt fin! Verkar som både 16220 16234 har tavlor med den vita cirkeln runt om. Föredrar tavlan som är mer lik den senare modellen. Får försöka jaga rätt på bilen det är. Om någon annan kunnig har koll får ni gärna ropa till :)
Jag skulle säga att de med ring och räls runt är de senare tavlorna till safirglas modellerna typ 16234 och de med endast sträck är till pleximodellerna typ 16014. Tavlorna går att byta mellan referenserna.

Som svar på din första fråga hade jag valt en 16234, en riktigt mångsidig klocka som passar till allt! För 50K borde du hitta en i riktigt gott skick!

Hej! Kapar tråden lite - är relativt ny här, har hängt här mycket men inte varit aktiv. Letar efter en Datejust 36 med jubilee och vitguldsbezel, gärna med svart urtavla men vit eller blå funkar också. Kikat som en tok men tycker det är svårt att hitta vettiga exemplar för runt 50', de flesta jag sett här ligger ute för betydligt mer. Chrono24 känns som relativt dåligt bang for buck med tanke på valutaväxlingen... Förslag på andra ställen att leta på? Dyker rätt exemplar upp så hugger jag på studs!

Hej! Kapar tråden lite - är relativt ny här, har hängt här mycket men inte varit aktiv. Letar efter en Datejust 36 med jubilee och vitguldsbezel, gärna med svart urtavla men vit eller blå funkar också. Kikat som en tok men tycker det är svårt att hitta vettiga exemplar för runt 50', de flesta jag sett här ligger ute för betydligt mer. Chrono24 känns som relativt dåligt bang for buck med tanke på valutaväxlingen... Förslag på andra ställen att leta på? Dyker rätt exemplar upp så hugger jag på studs!
Du kollar antagligen på nyare modeller tex 116234, som ligger runt 70”
En 16234 får du för mellan 40-50”
Och ännu tidigare modeller startar på 30”

Du kollar antagligen på nyare modeller tex 116234, som ligger runt 70”
En 16234 får du för mellan 40-50”
Och ännu tidigare modeller startar på 30”

Visst har jag sett 116234: or. Tycker det är ont om 16234 i omlopp just nu, kikar dagligen men tycker det är dåligt med napp... Skam den som ger sig!

Kan varmt rekommendera OP 36mm, den känns så allround. Om du tittar utanför Rolex, en klassisk speedy kanske? Stod och fingrade på en sådan när jag skulle köpa min första klocka, ångrar lite att jag inte valde den.

Bra val og bra klokke. Har du kollat på en OP36 også? Veldig lik, men uten datum og med börstat case og länk for 15-20k mindre enn en DJ :)
Ja har sett den, även fast den är lik så är det något speciellt med datum och just DJ. Den senaste referensen är dessutom riktigt fin i förhållande till 116 och tidigare referenser. Även fast OP är ett mycket bra alternativ är den inte tillräckigt premium *skratt :)

Min första premium är en 114300-003, sneglade på Explorer men jag gifter mig inte med 3-6-9 tavlan. Hade jag gjort det hade det blivit den eller en 36mm OP som jag tycker är den perfekta storleken men tavlan var viktigare för mig. Jag var in på Nymans två gånger och klämde och kände lite, sen var det tre månaders väntetid så jag hade tid på mig att bestämma mig och det är jag glad för. Under den perioden slog tanken mig att åka in och ta en annan för att slippa vänta, men jag är glad att jag väntade och tog den jag först siktat in mig på och inte lät mig övertalas av mig själv. Inte ångrat det en sekund. (Utom nu när blå 36mm med stavindex finns ;) )

Är du inne på en Explorer, håll dig till det som förstaklocka. Tror du kommer ångra dig om du väljer annat och aldrig får veta hur den hade varit.

Tillbaka
Topp